12 288 läst ·
9 svar
12k läst
9 svar
Byte av dörrkarmar & dörrar & golvlister - hur lång tid?
Hej,
Jag funderar på att byta ut dörrkarmar, dörrar och golvlister. Det gäller totalt följande:
* 6 dörrar
* 3 rum
* 70 löpmeter golvlister
Väggarna är av putsad betong. Nu undrar jag vad som är en rimlig tidsåtgång om man ska anlita en hantverkare för att utföra arbetet?
Någon som kan göra en rimlig uppskattning?
Jag funderar på att byta ut dörrkarmar, dörrar och golvlister. Det gäller totalt följande:
* 6 dörrar
* 3 rum
* 70 löpmeter golvlister
Väggarna är av putsad betong. Nu undrar jag vad som är en rimlig tidsåtgång om man ska anlita en hantverkare för att utföra arbetet?
Någon som kan göra en rimlig uppskattning?
Någonstans mellan 6 och 40h.
Väljer du att limma golvlisterna och att bara byta dörren och låta gamla karmen sitta kvar så tar det mindre än en dag.
Ska du skruva golvlisterna, byta dörrkarmar, tröskel o foder samtidigt som det jävlas med att putsbitar lossnar på väggarna, tröskeln är för smal, karmarna måste salas o målas så tar det kanske en vecka.
Väljer du att limma golvlisterna och att bara byta dörren och låta gamla karmen sitta kvar så tar det mindre än en dag.
Ska du skruva golvlisterna, byta dörrkarmar, tröskel o foder samtidigt som det jävlas med att putsbitar lossnar på väggarna, tröskeln är för smal, karmarna måste salas o målas så tar det kanske en vecka.
Det är nog närmare det senare fallet på 40 h, med undantag för att trösklarna inte är för smala och snickerierna troligtvis inte ska målas.
I det fallet när du räknat på 40 h, är det effektiv arbetstid eller kalendertid? För om man ska laga väggar med puts/husfix och måla så måste det ju torka vilket tar tid.
Jag funderar faktiskt att göra den delen av jobbet själv (ta bort befintliga golv- & dörrlister samt laga eventuella skador på väggarna som uppstår då). Detta eftersom man får betala en massa för restid om hantverkarna ska åka ut och göra småjobb (lägga på ett nytt lager husfix/spackel) för att sedan låta det torka till efterföljande dag. Så om man gör detta själv, hur mycket tror du man kan få ner tidsåtgången till för resterande arbete som hantverkarna behöver göra?
I det fallet när du räknat på 40 h, är det effektiv arbetstid eller kalendertid? För om man ska laga väggar med puts/husfix och måla så måste det ju torka vilket tar tid.
Jag funderar faktiskt att göra den delen av jobbet själv (ta bort befintliga golv- & dörrlister samt laga eventuella skador på väggarna som uppstår då). Detta eftersom man får betala en massa för restid om hantverkarna ska åka ut och göra småjobb (lägga på ett nytt lager husfix/spackel) för att sedan låta det torka till efterföljande dag. Så om man gör detta själv, hur mycket tror du man kan få ner tidsåtgången till för resterande arbete som hantverkarna behöver göra?
Jag tänkte byta både dörrfoder och dörrkarmar. Dörrkarmarna är av "gammal standard" (från tidigare än år 1972 alltså), därav anledningen till det. Ska man köpa nya dörrar så har jag för mig att det blir dyrare om de ska passa till dörrkarmar av gammal standard. Dessutom har dörrkarmarna en del slitage.
Jo, men ska man kunna bedöma hur lång tid det kommer att ta är det helt avgörande att man vet vad det är han ska göra. Tänker han byta dörrkarmar och återanvända gamla dörrblad som egentligen inte passar kommer den mesta tiden att gå åt till att flytta gångjärn och låskistor och kapa eller sala på dörrbladen. Då blir tiden för att spika golvlist marginell.Alfredo skrev:
Tanken är att byta både dörrkarmar och dörrblad.
Klicka här för att svara