ronolo
ronolo: Trekko, jag hade gjort som du föreslår i ditt första inlägg. Korrekt utförande är att ha en rörelsefog i dörröppningen skulle jag säga, men den går ju att montera i efterhand om det visar sig att det spricker i öppningen.
14 svar · 7,3k läst
·
blob
blob: [bild] Jag lägger golv på denna plats. Vid ingången finns några hyllplan varför man ska kunna stå där, längre in under trappen ska man inte kunna det av naturliga skäl :) Det som bekymrar mig är att betongen är ojämnt längst in vilket gör att golvspånskivan vickar (ja, jag har platonmatta också :) ). Vid ingången vickar det inte som tur är då underlaget verkar jämnare.
0 svar · 2,2k läst
·
M
Mrlebowski: Det var tydligen genomslag av Harts, eller garvsyra. En golvlslipare rådde mig att blanda in vitbets i lacken. Det blev kanonfint, ganska vitt men det var så jag ville ha det. Normalt så avråder dock golvslipare att måla/ betsa/ lasera vit på ekgolv.
5 svar · 10,4k läst
·
D
DiddeW: Att golvet lutar 15mm på 3m känner jag mig inte orolig över alls, det gjorde det innan också och det var inget man tänkte på. Dock sviktade det mer än märkbart i två sänkor, det är dessa jag skall fixa. Inga knölar. Golvet var ett tunt skräplaminat. Skall lägga golv i ett rum till, så jag skall kolla av hur det ser ut också innan jag väljer metod. Jag la samma golv i somras i
4 svar · 3,1k läst
J
joasag: Ni som har lagt parkettgolv, vad rekommenderar ni för modell av foam? Ska jag köpa byggmax 3mm foamskivor och ha ångspärr innan dess. Eller ska jag köpa Provent: http://www.bauhaus.se/underlag-provent.html och skippa ångspärren (eftersom det verkar "inbyggt")? Vill gärna ha tips på vilka som är de bästa underlagsfoamen, bäst på att jämna ut ojämnheter och bäst på att dämpa ljud.
4 svar · 7,1k läst
K
krakerod: Fick tag i moelven mellangolv för ca 120kr/m2.
2 svar · 14,6k läst
T
Tuffkotte: Den kommer vara ganska smal och jag vill inte riskera att den välter över grabben... Men det låter ju helt klart enklare (och bättre) med lim. Vilken typ av lim snackar vi om?
9 svar · 3,5k läst
Janus82
Janus82: Jag har själv ett undergolv som är uppbyggt av slätspont med masonit ovanpå. När jag har renoverat har jag försökt att åtgärda det golvknarr som har funnits och det har hittills funnits två källor till knarret. - Det ena är att masoniten glappar lite och skapar ett knarr när den gnider mot spikarna som den är fäst med. - Det andra är att själva golvbrädorna glappar lite och
8 svar · 21,8k läst
pelpet
pelpet: I den ombyggda garagedelen på huset så är betonggolvet gjutet direkt på det tidigare grusgolvet. Ovanpå det så finns det både uppreglade golv med isolering, spånskiva och plastmatta, samt plastmatta som verkar ligga på en masonitskiva utan isolering. Golvet är kallt både i den uppreglade delen och den icke uppreglade delen. Inga fuktproblem har upptäckts. När vi gör om i den delen
0 svar · 5,5k läst
Nimajneb
Nimajneb: För att inte golvet ska svikta, speciellt i en hall där hela familjen kan storma in en regnig dag......
4 svar · 2,7k läst
·
C
Clabian: Håller På att renovera om trappan med laminatgolv från bauhaus.....just när jag ska komplettera med ytterligare ett paket så äe det slut och har utgått.....nån som vet vart jag kan få tag i lite :logoclic pinie azurro? Tack!
0 svar · 1,1k läst
G
Golvikällare: Hejsan, Ny på forumet och behöver råd och tips på hur jag ska göra med ett golv i en källare. Jag har ett rum i en källare som har varit pannrum en gång i tiden. Pannan har stått på en förhöjd sockel mellan 7,5 - 10 cm hög, nu vill jag göra en förhöjning utav resten utav golvet så att rummet blir mer användbart då resten av golvet är lägre och det är svårt att använda ytan
0 svar · 1,3k läst
F
Farido: Hej, jag undrar hur ska jag sätta bäst en konstruktion stolpe som är antingen 50 eller 70 mm i diameter ytskikt och längden 2200 mm på en betongolv och under en limträbalk 90mm i hallen?.Tack.
0 svar · 934 läst
P
Pumba: Har letat som bara fasiken i eftemiddag/kväll efter lite värden på foam och lumpapp. På den foamen jag har hittar jag lätt: http://www.imexsweden.se/default_files/Documents/ProVent/Certification/IMEX_ProVent_Produktdatablad.pdf Hittar dock inga testrapporter på lumpapp. Blir ju dock mest trött på att husleverantören hela tiden hittar nya saker att "klaga" på för att undvika
21 svar · 10,1k läst
·
H
hedstrom: kan tyvärr inte göra det då det är runt under stegen, tror inte att jag kan få till det snyggt utan hörnlist.
2 svar · 2,7k läst
O
oskee: Hej Behöver hjälp med att uppsatta vad det kan kosta att lägga om golven på nedre plan ca 62m3 (Hall och badrum bort räknat). Det är så att dessa ligger på platta på mark och det luktar, enligt utredning från golven då de inte städat plattan ordentligt innan de laga de nya. Vad kostar en golvläggare/timma?
0 svar · 990 läst
E
Em81: Jag funderar på golv till köket och hallen, en yta på ca 45kvm. Vi har småbarn och hund så den måste vara slitstark, därför har vi uteslutat parkett, då hunden har repat bardagsrummets parkettgolv. Är det någon som har erfarenhet av mattan Tarkett, broken slate? Jag vill gärna ha tips (är den snygg, slitstark, hållbar osv), erfarehet eller bilder tack!
0 svar · 1,0k läst
J
Jonas_Svensson2: Hej, Har en fundering kring om följande är en bra lösning: Vi har haft värmegolv på hela nedervåningen och parkett på det. I köket ska vi nu byta till klinker. Man har då tagit bort cellplasten under värmeslingorna i golvet eftersom man ska gjuta där istället. Nu har man, för att få rätt höjd på värmeslingorna, byggt reglar av gips som man limmat på betongplattan. Ovanpå dessa
0 svar · 1,9k läst
B
Beginner80: Funderar på att slänga ut den gamla plastmattan plus betongen i tvättstugan för att kunna lägga ner vattenburen golvvärme Jag har platta på mark och endast 5 cm frigolit på den som isolering innan golvet, är det dödsdömt att lägga ner golvvärme där?? Tänker på värmeförlusten och så att man inte drar till sig fukt underifrån? Tacksam för tips!
0 svar · 1,4k läst
J
Jimpix: Hej! Tittar lite på budgetalternativ på klickgolv och hittade Slätten på Ikea för superpris. Någon som provat detta eller har tips/erfarenheter på andra budgetalternativ gällande laminatgolv.
0 svar · 4,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Finns det riktiga, fungerande tilluftventiler i sovrummen och vardagsrummet? Och med fungerande menar jag att de inte skall vara stängda (för att minska kallras?), filter skall vara rena osv. Det skall i princip vara "öppet spjäll" :) Om inte tilluftventilerna fungerar försöker naturligtvis luften ta sig in andra vägar. Men att täta längs/bakom golvlisterna verkar absolut vettigt. Hoppas
2 svar · 7,5k läst
O
oskee: Tack för era svar! :)
5 svar · 1,8k läst
T
Tord_Lj: Först tänkte jag använda konstruktionslim i "springorna" vid spånten för att förstärka det gamla torra brädgolvet. MEN Har valt att lägga nytt solitt brädgolv ovanpå, 15 el. 21mm tjockt, för att förstärka upp "knarret". För att minska stegljud till nedervåning blir det gamla hederliga trasmattor på golvet som ljudsdämpare. Golv:
2 svar · 1,5k läst
gadeberg
gadeberg: Testa att lägga en blöt frottéhandduk på och sen tryck på med strykjärnet. Då brukar det resa sig. Kanske är för mycket trasigt nu. Ska du såga ur med typ multimaster så tänk på att hålla den snett innåt. Alltså så att fyrkanten är större på ovansidan.
5 svar · 16,8k läst
·
A
AndersS: [citat] Om du har problem med nacken och lyft ska du även vara försiktig med med Pergo golvpaket. Jag har lagt 50m2 av deras ek "longplank" och de väger några kilo att bära in. Du behöver inte lyfta dina vitvaror. Diskmaskinen skruvar du ned fötter på så du får en glipa i överkant och trycker till i uppkant så den släpper från mattan. Sedan drar du ut den. Med spis och kyl/frys om
18 svar · 29,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Kan bekräfta detta. Jag mattade upp ett balkonggolv i betong en gång med vinkelslip och stålborste. Jag kunde ta ca en kvadrat åt gången, sen såg jag inte golvet. Grannen var sekunder från att ringa brandkåren då hon trodde att dammet som vällde ut var brandrök...:o:wow:
7 svar · 7,7k läst
D
danielandersson: Alternativt kör jag på massivt ek golv 21mm istället som ersättning för att behålla höjden och likheten mot de omkringliggande golven. Har ändå inte köpt golvet och det är nästan samma pris för massiv ek från Rigaparkett...
4 svar · 4,4k läst
·
C
carl-johan: Hej! Jag ska lägga undergolv på kallvinden och har av olika anledningar fastnat för gammal hederlig slätspont från gran. Jag har en del frågor... Kan man skruva golvet och i så fall med vilken skruv? Är det någon speciell sida som ska vara inåt rummet? Mvh Carl-Johan
0 svar · 2,8k läst
Powermange
Powermange: Hmm jula har plattor förvillande lika de på verktygsboden. 99/m2. Man undrar ju
5 svar · 11,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.