Golv
Oldboy: Är det så över hela golvet? Kan vara mustätning. Kan vara dragtätning (+mussäkert). Kan vara dragtätning (+mussäkert) med låg bygghöjd för att inte störa masonit & linoleum. Kan vara dragtätning (+mussäkert) bara för att det var en plåtslagare som bodde där och hade lite "bra-att-ha"-material som han var bekant med. Varför inte använda ett långvarigt fungerande koncept:
pelle242: Superfloor är ju bara en ytbehandling av vanligt betonggolv om är en avancerad sådan. Så frågan är om man kan gjuta ett betonggolv på ett trägolv, inte så vanligt. Till och börja med är ju frågan hur tjockt man måste gjuta och hur tungt det blir och om konstruktionen under håller. Spontant känns det svårt och dyrt.
Ekand: Så man gör alltså detta när golvet ligger på plats. Jag får reda på tekniken i veckan om det gå. Har ett golvabia 10mm golv med fanersläpp som utgått ur sortimentet och tydligen skall de byta faneret i stället för tiljan.
Sir Duke: Jag ska inte gjuta ett helt golv utan endast laga en "ränna" som jag tagit upp där avloppsrören går. Det ligger nu sand ovanpå rören och kvarvarande djup är ca 10 cm. Brukar betongen sjunka undan mycket på sand? Kan jag fylla i betong i omgångar eller måste man gjuta ända upp i ett svep? Fördelar/nackdelar? Måste man fukta eller täcka över betongytan för att den inte ska spricka,
målarbo: Det är fullt av småhål och ojämnheter. På en del ställen så sletet att man ser den grova betongfyllningen med stenar :) skulle det annars funka med betongspackel på de värsta ytorna?
Yrrol: Butiken rådde mig att använda naturfog, för annars skulle den snabbt se smutsig ut. Kanske inte lika vit dock. Visst, körde på detta. De gånger jag har tvättat golvet så har det settut som om moppen börjat skumma massor, först trodde jag det var rengöringsmedlet. Men vill ju numera tro att det är fogen som löserupp sig. - För sedan torka som en ljushinna över kaklet så det ser
svartöra: Tack för svar. Jag misstänker att en anledning till att det inte blev bra med spacklet var att skikttjockleken bara blev någon millimeter ute i kanten. Det är därför jag tänkte använda kapskivan, för att vara säker på att den nya betongkakan är minst ett par centimeter ute i kanten. Ok, det går nog att bila bara kanterna blir branta nog, så att säga. [citat] Ajdå, måste jag
Wide Glide: Hur lång tid efter flytspacklingen skall det gå innan man primar för tätskiktet? Det är ju ordentligt fuktigt en tid. Tjockleken varierar från 20-47mm. 20° i rummet och ventilerat.
Ekberg: Det finns risk att spacklet släpper från skruvarna, och då blir det märken i mattan sen.
Trädgårdstroll: Samma som vi också undrar, limma eller klickgolv? Är det någon som har limmad linoleumplattor som SuperMicke nämnde? Fundera precis på samma ...
Macarus: Jag tror inte mycket på att fylla i spirngorna. Ett massivt trägolv rör sig ju rätt mycket och det klarar inte en fog i längden. De fogade golv jag sett har alla sett fula ut med fog som släppt mer eller mindre på en eller båda sidorna. Istället för en rak springa får man en vågig ful fog där det sitter kvar rester av fog på sidan där den lossat... Sen har man ett h-e att få bort
magnusmo: Den längsgående borde gå att ta bort, allt är ju spikat uppifrån. Förmodligen får man fler obehagliga överraskningar om man lossar på brädan. Allt man har försökt lossa hittills har varit väldigt vältorkat/sprött och nästan mer spik än bräda.
nino: Ska du börja på att riva så räkna med att göra om allt, golvvärme kan du klara, bila loss plattorna och fräs bort fixet och spackla fallet rätt
mounte: Det står mycket riktigt att det ska primas. Bara att följa.
ninalinnea: [bild] Det enda fotot jag fann i en hast. Här är kubben inte slutslipade och trappsteget inte lagt men man kan ju få en uppfattning. Kubben gjorde vi 5 cm "höga" så det finns rejält med slipmån.
Staffans2000: Hejsan mannar. Ekparketten är sedan femton år lackad med tvåkomponentlack (det var mindre behagligt med halvmask och igensatt filter, men roligt hade jag!). Överlag är golvet i hyfsat skick, förutom några vattenskadade områden som jag nu medelst trälim och tunga vikter försöker återställa. Min förhoppning är att det skall räcka med att matta ner lacken genom handslipning av de
_kiM__: Läser igenom läggningsinstruktionen till golvet jag köpt och om jag tolkar den rätt (ingen text, mest symboler) så vill dom att man ska ha golvets tjocklek i expansionsmån runt om, dvs 15mm längs alla väggar... Finns det golvsockel och dörrfoder som bygger mer än 15mm? Eller kan jag köra på ett mindre mått, typ 8-10mm då de socklar och foder jag sett mest av är 12mm?
pelpet: Jag är också intresserad av vad folk har för erfarenheter av gummigolv. Vi kommer att behöva ett nytt golv i grovingången/verkstadsdelen om ett tag och jag vill gärna ha något som är slitstarkt, lättstädat och samtidigt behagligt att gå på. Golvet är en oisolerad betongplatta så planen är att lägga platonmatta med en tunn cellplastisolering på, och sen ett golv. Ingen golvvärme,
_kiM__: Golvet ligger nu i huset och acklimatiserar sig. Leveransen blev en vecka försenad men inget som gjorde mig något. Kan verkligen rekommendera att kolla pris i Holland och främst hos merkparket.nl då.
_kiM__: Låter bra :) det blir lumpapp istället för foam men det fyller ju ungefär samma funktion så då kör jag vidare!
pelpet: Gummigolv kanske vore något? En bra bit ifrån ek men det är både rent, lättskött och har industrikänsla tycker jag. [bild]
oleg: Är det så mycket du ska ha bort så är en http://www.perssonhyrmaskiner.com/site/searches?q=betongytfr%C3%A4s&commit=S%C3%B6k+hyrmaskin då kan du fräsa så mycket du orkar, det är inget diamantslitage på dom! Fin justera med en slip! Med rätt saker så går det snabbt och lätt! Man ska alltid förklar vad man ska göra, dom som hyr ut har i 90% av fallen mer kunskap om vad man ska
sarahs: Oljat hela mitt nya massiva gran golv, lyssna på en som jag trodde visste och löste inte på burken vilket resulterade i att golvet är klibbigt och jag måste ta bort all den gamla oljan med hjälp av att slipa/sandpappra och använda cellulosa förtunning. Frågan är vilket som blir finast sedan? Jag vill ha golvet ljust/vitt, men ådringen måste synas och jag vill absolut inte att det
anders07: Du kan köra på, spelar ingen roll. Dock tycker jag att en del av träets charm är variation och du får ett mer "levande" golv med skarvar då det bryter mönstret både vertikalt och horisontellt.
bobas: Man ska väl inte ställa för tunga saker på laminatgolv för att det inte kan röra sig och då kan golvet resa sig på vissa ställen.