H
Hej!

Skall lägga 14 mm parkett men underlaget är inte i våg.
Rummet är på andra våning så att det är bjälklaget som håller golvet på plats. cc60.
Hur skulle ni göra för att få golvet i våg för att parketten kan läggas? se skissen nedan

Berg&Berg parkett
1.3 UNDERGOLV _ Undergolvet måste vara fritt från
gammalt textilgolv, rent, torrt och fast. Ojämnheter som
är större än 2 mm per löpmeter måste jämnas ut.

RUM.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DET BLÅGRÖNA ÄR 2 ST ELEMENTRÖR

RUMMET LUTAR FRÅN HÖGER TILL VÄNSTER MED 4 CM FRAMFÖR ALLT FRÅN REGEL 2 TILL REGEL 5, SE STRECKAD PIL

[TABLE="width: 317"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Redigerat:
H
Är det ingen som vet hur man skall göra :)

Så hög aktivitet är det inte på detta forum på eftermiddagen en solig ledig dag, då är alla ute och fixar, du måste ge det betydligt mer än två timmar.

Jag skulle lyfta upp undergolvet och lägga masonit eller lumppapp på golvåsarna så att de kommer i våg för att aedan lägga tillbaka undergolvet. Jag vet inte om det är helt korrekt att göra så men det är iallafall min spontana lösning.

Vågrätheten har egentligen ingen betydelse för om det går att lägga parkett eller inte! Däremot får det inte vara några ojämnheter, alltså svackor o dalar!

Har du det så finns det flera sätt att rätta till det. Vilket sätt man väljer beror på omfattning och storlek på rummet, m.m.

H
Det är hela 4 cm lut på ca 2 m.
Parketten fodrar att det är under 2 mm.
så på något sätt måste man höja upp golvet så att det blir stabilt och kommer att ligga i våg.
Skulle vilja veta hur man går tillväga på ett fackmannamässigt sätt

H
Anna_H skrev:
Så hög aktivitet är det inte på detta forum på eftermiddagen en solig ledig dag, då är alla ute och fixar, du måste ge det betydligt mer än två timmar.
beror på var man bor :)

2mm ojämnheter per meter står det, inte att det skall vara i våg. Men den lutningen blir man väl yr i skallen av, så räta upp golvet lär behövas. Bäst är att lyfta undergolvet och Sala på golvreglarna så det blir i våg. Sen nytt undergolv, alt återvinn det gamla.

Ett annat alternativ är att spackla upp golvet, men det skulle jag inte rekommendera.

Enklare än att sala på är att skruva och limma nya golvreglar på sidan av dom gamla. Du bör klara sig med 2"x4".

H
Larsa skrev:
2mm ojämnheter per meter står det, inte att det skall vara i våg. Men den lutningen blir man väl yr i skallen av, så räta upp golvet lär behövas. Bäst är att lyfta undergolvet och Sala på golvreglarna så det blir i våg. Sen nytt undergolv, alt återvinn det gamla.

Ett annat alternativ är att spackla upp golvet, men det skulle jag inte rekommendera.
Kan du utveckla det, varför inte flytspackla? Är väldigt intresserad av ditt svar, behöver alla information jag kan få.

H
En "snickare" föreslog att man skulle lägga spånskivor mellan befintliga reglar
och sedan dra ut golvspånskivor och masonit skivor som en kortlek för att komma i våg.
Kan detta vara rätt?

Varför inte flytspackla? 1. Tungt 2. Dyrt!

HEM2121 skrev:
En "snickare" föreslog att man skulle lägga spånskivor mellan befintliga reglar
och sedan dra ut golvspånskivor och masonit skivor som en kortlek för att komma i våg.
Kan detta vara rätt?
Det är mycket jobb att försöka jämna av golvet på det sätt som du beskriver samt att det ökar risken för knarr. Själv har jag tagit bort alla masonit som fanns i golven och blev då av med ungefär hälften av mitt golvknarr. Dessutom kommer du ju höja hela golvet om du bygger ett nytt golv ovanpå det gamla. Jag skulle alla dagar i veckan välja att riva upp det befintliga golvet och därefter justera golvåsarna med någon av de metoder som du har fått förslag på ovan.

En fråga. Om golvet lutar 4cm på 2m, hur ser då resten av huset ut? Har du problem med sättningar bör du kanske kolla upp orsaken till det så att du kan bota sjukdomen och inte bara symptomen.

H
Det finns lite sättningar men byggherren på 60 talet var inte så noggrann.

Att lägga golvspån och ovanpå i ett parlager torde dessutom bli väldigt tungt,
den största tyngden blir dessutom koncentrerad på 3 st reglar, den fjärde regel går halvvägs in i väggen.
vad kan detta betyda i förlängningen?
Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Om jag förstår ritning och förklaring rätt så sitter dörren in till rummet vid golvets lägsta punkt? Om den punkten nu befinner sig 4 cm under golvets högsta punkt och du dessutom vill lägga 14 mm parkett plus eventuella ytterligare millimetrar för att få golvet i våg så innebär det att dörrens nederkant måste befinna sig minst 60-70 mm över nuvarande golvnivå för att dörren inte skall ta i det nya golvet. Detta förutsatt att dörren går in i rummet så klart, går den utåt spelar det ju ingen roll mer än att du kommer få en lite konstig tröskel... Går dörren inåt så får du nog förlika dig med det faktum att golvet måste vara plant men det behöver inte vara i våg. Du kan mycket väl låta det nya golvet luta samma fyra centimeter som idag, bara du jämnar ut ojämnheterna. En lutning är ingen ojämnhet som i det här fallet inte får överstiga 2 mm.

Bortser man från ovan nämnda fundering så tycker jag nog vectrex har kommet med den enklaste lösningen för att få golvet både plant och i våg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.