S
seniorkonsult: Tryck fast tröskeln med sättlim. Lätt som en plätt!
5 svar · 6,3k läst
·
E
eviljava: [citat] Hårdvaxolja kräver mindre underhåll än olja. Vid normalt slitage krävs det inget underhåll alls. Vårat hårdvaxoljade golv är 6 år gammalt och det ser likadant ut som direkt efter behandlingen. Inget underhåll, bara vanlig städning/rengöring.
5 svar · 1,7k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Jag pratar inte heller om superduper, men flytfixa kanske du inte räknat med och det är dyrare än vanligt fix och PCI är en av de vanligaste och bästa fogarna på marknaden idag tycker jag iaf...
9 svar · 4,5k läst
T
Tina123: Tack Daniel! Det var bra att få se hur det ser ut.
6 svar · 7,4k läst
·
Janus82
Janus82: Jag håller med. Bygg inte in gammalt material. Om huset inte har satts sig eller är byggt av en riktig slarver så kommer säkerligen undergolvet vara mycket planare och finare än vad plastmattan är. Dessutom kan du åtgärda eventuellt knarr där du kommer åt undergolvet. Kom dock ihåg att om du har ett undergolv av slätspont så bör du inte lägga klickgolvet längs med sponten. Om du
4 svar · 20,4k läst
S
seniorkonsult: Mögel behöver inte lukta. Detta är troligast svartmögel. Om du kollar telefonkatalogen eller på nätet så fnns det nog nåt lab inom räckhåll. Commodia, Alcontrol, Pegasus eller nåt billigare......
13 svar · 6,2k läst
·
S
Sjöbban: Glömde nämna att detta inte är en vanlig "bottenplatta", det är på bottenvåning i ett hus med källare, det är dock ingen källare under detta golv då det troligtvis är en senare utbyggnad, det är alltså en grund uppmurad totalt ca 1meter ovan mark och denna verkar va fylld med dessa stenar.. Hur mycket behöver man gräva ur? Duger det med 10 cm leka, plast och sedan flytspackla 5 cm
2 svar · 3,4k läst
·
B
bluemoon_202: Ja, det känns så. man lär sig av sina misstag.
6 svar · 1,9k läst
AXS
AXS: jag tycker det ser ut som för mycket vatten...
9 svar · 4,7k läst
·
V
vectrex: Efter att jag använt samma visp som du till att blanda vit fogmassa i en blå hink så åkte skiten till tippen! Ni kanske själva kan räkna ut varför...
20 svar · 15,3k läst
·
B
bYkICr: fuktskada? lägger du detta golv i våtrummet?
5 svar · 4,3k läst
E
edsel: Hej Oldboy! Nej, jag tänkte skruva bräderna. De säger att det lätt uppstår sprickar i massivt golv om man limmar. Bara kortsidan ska limmas. När jag frågade i golvbutiken sa dem att skruv fungerar bra i spånplatta.
5 svar · 5,6k läst
J
JockeD: Risker..ja jag tänkte att spiken går igenom skivan så det inte fäster...kanske beror på tryck och typ av spik? Har pratat med en del handlare och alla har sagt att det är ok att använda spikpistol...ngn sa till och med att leverantören rekommenderar det. Så har jag pratat med några snickare och alla föreslår skruv!
18 svar · 47,7k läst
·
anders07
anders07: Var försiktig när du torkar dem så de inte slår sig. Du måste vända dem med jämna mellanrum om de är tjock/breda. Är golvet under bara stabilt och tillräckligt hårt att skruva i är det inget problem. Välj dock riktig golvskruv avsedd för massiva golv.
2 svar · 2,9k läst
Janus82
Janus82: En Pusch 12 kostar 3400:- på Rinkabyrör och det är nog nästan det billigaste som du kan få den för.Är priset 4460 med moms är det ju ett ovanligt rimligt pris för att komma från en rörmokare då det endast är 30% påslag även om man lägger till moms så blir påslaget drygt 60% vilket är godkänt. Det är ju ändå ganska vanligt med påslag upp mot 700% på VVS-prylar. Är
5 svar · 2,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Handlar väl knappast om att bråka !! :screwy: Det handlar om att sakligt hjälpa en hemmapulare med hur man ska göra och eftersom du kommer med en helt annorlunda lösning och får honom att bli helt snurrig så tycker jag bara du kunde stå för dina åsikter och förklara dig. Kommer man med påståenden så borde man ju kunna styrka att man har rätt tycker jag för annars är det
49 svar · 22,3k läst
·
A
AndersS: Inte behöver du lägga något i skarvarna. Du har ju golvspån som har täta skarvar med spont som är limmad och även limmad mot bjälklag, sedan förutsätter jag ett bjälklag med isolering under. Om du vill kan du ju dra ett varv kring väggarna. Nu vet jag inte vilken typ av ljud du isolerar för men misstänker att du vill undvika låga frekvenser genom att använda stumma och tunga
7 svar · 2,3k läst
M
Modig: Kul med input från någon som testat det under längre tid:-)
14 svar · 27,2k läst
anders07
anders07: Det kan ju vara något som regarear på luft/fukt i luften nu då plastmattan är borta. Försök slipa bort det. Fiberförstärkt flytspackel ska fungera bra att jämna med.
2 svar · 2,5k läst
L
LillaMini: Efter en snabb googling hittade jag bland annat detta: http://www.ruugs.se/comfort-vinyl-svart-vit-ruta/251-0 Så det finns visst matta som är rutig...
10 svar · 30,3k läst
anders07
anders07: Du måste provtrycka slangarna först också! Som tank77 säger, ring en rörmokare eller lägg en förfrågan på Offerta.se eller Servicefinder.se
2 svar · 1,3k läst
Janus82
Janus82: Jag la parketten vinkelrätt mot råsponten och det fungerade superbra. Parketten ligger helt stumt och det finns ingen svikt eller knarr alls. Jag kommer inte ha någon tvekan att göra om samma sak igen.
8 svar · 8,7k läst
T
thomasx: [citat] Jag har tagit för givet att TS även ska lägga golvvärme, men om så inte är fallet vore det intressant att få veta. Då är det ju dessutom enklare och mycket billigare att lägga isolering ovanpå plattan om man bara är ute efter lite varmare golv. Men med de investeringar som TS är medveten om att detta innebär kan jag inte tänka mig annat än att det är tal om golvvärme
7 svar · 4,1k läst
N
SBH: jo då. kör du på. bara om det är fuktigt som det händer grejer
4 svar · 1,9k läst
G
SBH: [citat] självklart. inte skulle husen behövas renoveras eller ändras på.
3 svar · 2,4k läst
D
darkg: [bild] Ok... för alla som med ohejdbar spänning undrar hur det gick: Jag tog 15 bitar av golvskyddspapp och tejpade på klippta trekantiga bitar av lite stadigare papp passade till hörnen - det var bara ett steg som inte var fyrhörnigt. Därefter fick jag modifiera mallarna för att få med den bit som ska vikas in under nosen - det var lurigare än man skulle kunna tro att få till det, och
3 svar · 2,6k läst
·
S
Sir Duke: http://www.bauhaus.se/kakelpasta-vit-2kg.html Nu såg jag att det verkar vara fästmassa - inte fog. Så då var det bara att slå det ur hågen... Det blir till att kladda, jobba in, skura och putsa då på det gamla hederliga sättet... Tack för er snabba input
3 svar · 3,8k läst
A
AndersS: [citat] Två olika saker. Det jag avsåg var att fuktsäkra skarvarna på klickgolvet så man inte får in fukt och de sväller. Men det som avses i inläggen ovan är huruvida toalettens undergolv har ett tätskikt, dvs om det börjar läcka och det inte upptäcks kan det fortsätta nedåt i bjälklag, etc. Med tätskikt på golv och uppdraget en bit på vägg så bör man upptäckta mindre
15 svar · 3,1k läst
·
M
MILUSTRA: Ja det är vad jag lyckats googla mig fram till också. Jag gör det utomhus för säkerhets skull iaf.
2 svar · 2,3k läst
·
I
Inrederskan: Hej TorpSara! Du har inget foto du kan lägga upp på de borstade furugolven du har sett IRL? Jag tycker att det är ett väldigt vackert golv. Men ser det illa ut efter några år så bör jag kanske välja något annat. På bloggen http://villanagorlunda.blogspot.se/ har de vitbetsat furugolv, också snyggt. Ett alternativ jag kan tänka mig ifall jag väljer bort borstat furugolv. Mvh/Boel
4 svar · 15,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.