X
xdigger: Ja, det var riktigt synd, hade sett fram emot att få måla golvet, kändes som en enkel lösning. :)
8 svar · 28,2k läst
S
solbadaren: Men det kommer inte bli tätt om du gör så.
6 svar · 6,1k läst
Nimajneb
Nimajneb: Du verkar vara väldigt distanserad till familjen. Men vill du ha golvet fixat får du lägga upp lite bilder eller ringa en golvslipare/golvläggare.
1 svar · 1,9k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Ställ kravet att du vill ha samma golvhöjd. Det är ju bättre att övriga golv gjuts för låga än för höga åtminstone. Går ju alltid att flyta dem i exakt rätt höjd sen. Värre med det som ska vara polerat. Bör ju vara rätt från början om det inte ska kosta multum att slipa.
5 svar · 3,8k läst
raveper
raveper: [citat] Nej, det kommer inte synas några märken så länge mattan ligger på parketten.
3 svar · 9,4k läst
F
falkn: Sänksåg eller multicutter. Du behöver inte köpa utan kan hyra dessa maskiner. Skiljer det bara 6 mm kan du bygga upp det med fix, men det är ju såklart bättre att flytspackla.
13 svar · 3,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Helt riktigt! Jag glömde nämna att mitt golv lades innan väggpanelerna sattes upp. Så golvet går alltså in under väggpanelen. När jag sätter väggpanelen använder jag enkronor som distans mot golvet :)
31 svar · 9,5k läst
C
ChrisseE: Jag skulle riva upp trägolvet och kolla så att det är reglat minst cc60 sen skulle jag på med 22 mm golvspån efter det armering och på det flytspackel. När du tagit bort golvet kan du passa på att lägga ner avloppet till tvättmaskin osv...
5 svar · 2,0k läst
D
Dethåller: Om du vill göra det enkelt för dig och slippa sätta golvgips så kan jag tipsa om dämpningsplattor. Tex 5mm som jämnar ut bra och dämpar ljud. Finns på de flesta byggvaruhus.
2 svar · 2,1k läst
·
L
Lns_: Hej! Jag har tänkt att börja göra om i källaren. Vet att det finns flera andra trådar om det. Jag har ett hus från 65. Betonghålsten som står på betongsula därefter ca 30 cm dränerat material, 8cm betongplatta, 5cm finsats. Dränerat med isodrän även sulan. Jag ska ha vattenburen golvvärme. Vill inte bila upp hela golvet. 110kvm källare. Takhöjd 213cm kan tänka mig minimum på
0 svar · 1,8k läst
nino
nino: hur lägger du värmegolvet? ska du inte spackla in kabeln?
3 svar · 1,8k läst
D
Dethåller: Som en parantes så skulle det vara enligt mig snyggt att lägga Marrakesh klinker i passande färg och mönster på plattorna.
6 svar · 9,1k läst
·
nino
nino: Vet ingen matta som man kan lägga i 90grader mot en annan våd, möjligen att man kan göra det med eminent
7 svar · 2,7k läst
Flodinn
Flodinn: Vet att det finns på Stenmagasinet som ligger någon mil norr om Stockholm.
10 svar · 4,3k läst
·
A
annie-: tusen, tusen tack för delande av din kunskap. jag har varit inne och kollat på skivorna och letat återförsäljare så att jag kan gå vidare med frågor för att bestämma mig. det jag blev lite fundersam över var att det stod något om 'ingen förekomst av punktlaster'. ett piano... räknas det som en punktlast i detta fall, eller är det tyngre laster de syftar på? mitt piano är av
4 svar · 5,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Har du gått på ett nylagt tak någon gång? Det brukar vara 20-22 mm råspont på takstolar cc 120 eller hur. Och det håller att gå på, och håller för takpannor. Så med lätt förvaring är det ok. Men om du tänker ha fullastade bokhyllor, piano och ett biljardbord blir det kanske lite svajigt. Men hela bjälklagskonstruktionen måste ju bedömas: Typ av takstolar, finns någon bärande
5 svar · 1,6k läst
·
Flöjten5
Flöjten5: Det är den gamla lacken som inte har gått bort riktigt vid slipningen. Har exakt samma problem :-)
3 svar · 8,8k läst
·
I
Isabell Bell Skoglund: Kontakta golvtillverkaren har jag inte ens tänkt på :banghead: Smart där! Erken, jag såg golvet innan, dock väldigt hastigt och lustigt men jag fick se det både i förpackningen och i ett visningsrum inne i färgbutiken där de hade lagt golvet. Men jag tycker att det ser mera matt ut när det ligger här hemma hos mig. Det var dock sist partiet de hade och jag tog alltihopa så nog har jag
3 svar · 2,3k läst
F
fireboolt: hej! Har lagt nytt kiligt furugolv på ca 100m2 1,5" som jag vill ha en aningen vita men vill helst inte luta då det verkar förstöra och mjuka upp träe´t , Har nu använt faxe vitsåpa 1 sväng men tyckte inte att det blev avsevärt mkt vitare, mest lite gulare.... ska jag dra på några lager till med kanske en mindre utspädd blandning eller blir det inte bättre än såhär? hade helst
0 svar · 1,2k läst
nino
nino: vad har du haft för spackel? är det fiberarmerat så är det tjockare (och ett krav om du spacklat på spånskiva) men är det betong så kan man använda tex K14 från ardex, är istortsett som skitigt vatten när man slår ut det handspackla ut det med fix blandat med sand, då får du ett bättre "spackel" eller köp en säck med bygg/fall spackel
9 svar · 2,6k läst
anders07
anders07: "Märka på väggen" kanske behöver förtydligas... :o Lägg t.ex. tejp eller nåt upp en bit på väggen när du tar bilderna och markera måtten från vägg där märkena sitter så kommer du exakt att kunna hitta slingorna. Har man bara mått är det lätt att i framtiden bli osäker från vilket håll man mätt och/eller t.o.m. i vilken riktning slingorna ligger...
7 svar · 4,3k läst
0
0ll0: Tack för snabbt svar :) Det är omkring 20mm kvar så det ska inte vara några problem. Men ska dra o prata lite med dom i hyrbutiken så ska jag nog kunna va redo för att slipa lite golv till helgen :)
2 svar · 1,2k läst
·
F
Fransberg: Toppentips! Tack :)
7 svar · 1,4k läst
jac
jac: Tänkte du dig förhöjningen innanför porten? Mitt problem var att regnet slog mot porten för att sedan rinna ner och in under gummilisten på porten. Jag "löste" detta genom att skruva en aluminiumlist (oval profil egentligen avsedd som gardinstång) på insidan så att portens gummilist tätade mot denna. Nu var aldrig avsikten att köra in en bil där så hållbarheten på listen var inte
3 svar · 2,3k läst
C
cecar33: Lägg då hellre en skiva som leder värme bättre en spånskiva kanske, golvgips, minerit etc
7 svar · 7,0k läst
H
hann: Grannen har lagt in klickgolv utan foam direkt på plastmattan, men jag tror inte det ska ha någon betydelse
15 svar · 5,9k läst
Bödde
Bödde: [citat] Jag vet inte om detta är samma läge som vi hade på jobbet, men det är kanske värt å undersöka?! Där låg en "lack" direkt på betongen som vi tog bort med lut. Jag gjorde det inte själv, men gubbarna som höll på la ut lut i någon timme å sen körde de med ngn typ av maskin som försetts med en stor roterande borste längst fram. Väldigt luddigt svar, men ett tips iaf :)
1 svar · 1,4k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag tror inte heller att det är ett stort problem i praktiken. Så jag tror att TS kommer att ha ett fint golv under lång tid framöver. :thumbup:
21 svar · 20,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.