Byggahus.se

Slipat betonggolv och nivåskillnader

2k läst  5 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi är i tagen att bygga nytt hus och är sugna på att ha ett slipat betonggolv i hall, vardagsrum och kök. I klädvård/groventré och badrum kommer vi ha klinkers och dessa rum vetter mot ytor med slipat betonggolv. Vi har förstått att det inte är lämpligt att ha slipat betonggolv i klädvården pga att det inte är så lätt att lösa fuktspärren då men annars hade vi velat ha betong där också.

I resten av huset (sovrum och allrum) kommer vi ha en svart trestavig ekparkett.

Nu till min fråga. Entreprenören och husleverantören är lite bekymrad över kombinationen betonggolv i anslutning till klinkersbelaggda golv eftersom det är svårt att få en vettig nivåskillnad. Med skapande av fall i klädvård mha flytspackling blir nivåskillnaden så stor att det inte längre är handikappsanpassat och det är ju inte bra, även om vi redan har handikappsanpassat en WC. Det har börjat snackas om att "spara ur".

Hur hade ni löst detta och vilka olika lösningar till problemet finns det? Kan användandet av speciella trösklar eller nivålister vara lösningen? Vi inser att det kan bli svårt men helst hade vi ju sett att nivåskillnaden inte blir så mycket mer än 15-20 mm, speciellt som vi planerar att ha robotdammsugare (Neato XV-15).

Tacksam för alla svar!

2. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Utan att egentligen kunna så mycket om det så tycker jag att det borde gå att få till när man gjuter plattan. Ser dom bara till att få ett ordentligt fall mot brunnen i de utrymmen som skall kaklas så borde du klara dig med bara klinkerhöjden som nivåskillnad. Alltså 10-15mm ungefär.

3. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Låter som den som ska slipa, den som gör badrummen den som ska bygga huset åt dig ska sitta ner och komma överrens. Alla har ju säkert sina önskemål för att det ska bli bra. Ska du även färga eller behandla betongen?

4. H
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren, så här långt!

Ja, precis. Jag har en plan om att använda anläggningsbetong (C34/45) och pigmentera den på något sätt. Golvet ska helst vara matt och kallgrått snarare än varmgrått.

Jo, det tycker ju jag också att de ska göra, dvs sätta sig ner och prata. Jag tror de kommer göra det också och anledningen till att jag ställer frågan här är egentligen att jag vill veta vilka realistiska önskemål om tröskelhöjd man kan ha. Det vore ju synd om det brister i handikappanpassning och även om min kommande robotdammsugare inte kommer kunna ta sig runt.

5. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 9
    Det är som din byggare föreslår bara att gjuta plattan i dom rum som du tänkt använda ett övergolv i en lägre nivå för att på så sätt få en jämn golvnivå i hela huset.

6. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Ställ kravet att du vill ha samma golvhöjd. Det är ju bättre att övriga golv gjuts för låga än för höga åtminstone. Går ju alltid att flyta dem i exakt rätt höjd sen. Värre med det som ska vara polerat. Bör ju vara rätt från början om det inte ska kosta multum att slipa.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka