20 543 läst ·
21 svar
21k läst
21 svar
Lägga klickgolv baklänges svårt? Snabba ryck =)
Sida 1 av 2
Hej.
Ska strax (om ca: 30-40 min ) börja lägga golvet hemma och för att få det snyggt och bra kommer jag behöva lägga en del av det "baklänges" av anledningen till att från en lång korridor kommer in i ett stort tum och vi skippar det här med trösklar och sånt.
Så frågan är, är det omöjligt att lägga golvet baklänges eller bara lite pillrigt?
Ska strax (om ca: 30-40 min ) börja lägga golvet hemma och för att få det snyggt och bra kommer jag behöva lägga en del av det "baklänges" av anledningen till att från en lång korridor kommer in i ett stort tum och vi skippar det här med trösklar och sånt.
Så frågan är, är det omöjligt att lägga golvet baklänges eller bara lite pillrigt?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det är ett rent h-e att göra.
Om du på något sätt kan undvika det så rekommenderar jag dig att göra det.
Om du på något sätt kan undvika det så rekommenderar jag dig att göra det.
Ofta kan man flytta golvbitar parallellt med resten av golvet genom att banka på kortsidan. Man kan också flytta stora ytor golv genom att banka med en handslägga och en baksmälla. Lite sådana trick har jag använt för att navigera vid dörrar.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Det är inte alltid man kan få till det oavsätt man mäter..
Det går men glöm inte att ta en lite spillbit som du använder som slagskydd så du inte slår sönder plankan på "spårsidan".
Lägger man golvet rätt så har man alltid fliken att slå på
Det går men glöm inte att ta en lite spillbit som du använder som slagskydd så du inte slår sönder plankan på "spårsidan".
Lägger man golvet rätt så har man alltid fliken att slå på
Ja nu är det påbörjat och det kommer bli att lägga det baklänges i en del av ett rum.. det fina i det är iof att det rummet har inga konstigheter för sig, bara raka väggar, får återkomma med hur det blev och gick =)
Av den anledningen att jag det är två rum som ska ha samma golv utan trösklar och den ena "längden" är ungefär 7-8 meter lång och det ville jag inte klyva + att den längden ligger precis där man går som mest.SBH skrev:
Men nu är det lagt, och det gick fort som tusan fram till att det skulle läggas baklänges, men det gick ändå väldigt bra att göra det med, lite trixande och lite knackande så for dom på plats =)
Då får vi hoppas att du inte råkar ut för rörelser som normalt blir i ett trägolv, för så gör man normalt inte. Även om man inte använder sig av tröskelbräder så gör man en rörelsefog i dörröppningar som man döljer med passande list avsedd för ändamålet.
Det viktiga är väl ändå att "rörelseglipa" finns mot alla väggar, inklusive "väggarna" i dörröppningen. Att det finns en dörröppning och att golvet ligger i två rum kan inte i sig vara ett problem. Dock har ditt golv säkert en rekommenderad maxstorlek. Exempelvis Pergo laminatgolv säger att 10x10 meter är max, därefter behövs expansionslist.cecar33 skrev:
Sen säger Pergo iofs även "en expansionslist ska alltid användas vi dörrar", men jag har bara så svårt att förstå hur golvet ska veta att det ligger i en dörröppning.