Jag tänkte lägga mitt första parkett golv. Jag ska börja med 1 rum på 10m2 och ett litet förråd på 2m2. Min fråga är. Ska jag lägga golvet sammanhängande mellan dessa rum, eller ska jag avsluta i rummet på 10m2 och fortsätta i förrådet och sen lägga tröskel mellan dörrkarmen? Personligen tycker jag det blir finare utan en tröskel.

Tröskeln har ju en funktion att dämpa ljud, så om du får glipa under dörren så vandrar ljudet. Kanske inte så kul i sovrum.

Jo du har rätt. Men hur gör man om tröskeln inte har samma färg som golvet? Dörr/karm är vit, väggar vita och golvet mörkt och så kommer tröskeln i ljus färg. Passar inte. Den följde med dörrkarmen. Men det kanske går att köpa rätt tröskel för golvet? Golvet kommer köpas på Byggmax. Kanske fråga de?

Varför ljuddämpning från en garderob? Jag hade skippat tröskeln.

Kör utan tröskel, du kommer inte att ångra dig!

Tack. Utan var vad jag tänkte ha från början. Tänket kolla så det ok att göra så också.

En följdfråga. Innan man lägger parkett golv så ska man ha foam och/eller fuktspärr. Är fuktspärren viktigt ifall jag bor på andra våning?
Har någon använt XPS-DÄMPNINGSPLATTA i så fall kan man kanske skippa foam? Har lite ojämnheter så då borde den här fungera utmärkt för mig och då kan jag kanske skippa foam?

S
kladde skrev:
Tack. Utan var vad jag tänkte ha från början. Tänket kolla så det ok att göra så också.

En följdfråga. Innan man lägger parkett golv så ska man ha foam och/eller fuktspärr. Är fuktspärren viktigt ifall jag bor på andra våning?
Har någon använt XPS-DÄMPNINGSPLATTA i så fall kan man kanske skippa foam? Har lite ojämnheter så då borde den här fungera utmärkt för mig och då kan jag kanske skippa foam?
dom där är ju en sorts foam fast i plattformat och tjockare

Fuktspärr behövs endast i bottenvåning/källare där markfukt kan tränga upp.
Dämpningsplattan kanske är något bättre på att ta upp ojämnheter och dämpa ljud mellan våningarna. Men samtidigt lite dyrare.

Utan tröskel röstar jag för. Har själv inga trösklar i mitt hus och saknar dem inte.
Är man rädd för att "oönskade" ljud skall tränga ut från sovrummet är nog tröskeln bara en detalj i det hela :o

P
KnockOnWood skrev:
Fuktspärr behövs endast i bottenvåning/källare där markfukt kan tränga upp..
..och vid nygjutna golv eller om man har golvvärme. Men endast ​då.

Skulle tröskeln vara i fel färg så finns det väl pensel? eller?

Nu tänkte jag lägga golvet och då utan tröskel mellan rummen. Alltså samma golv från ett rum till det andra rummet (förrådet) som jag blev rekommenderad här i tråden.

När jag nu skulle se hur jämnt golvet var så visade det sig att mitt i det lilla rummet (förrådet) så är det en lite grop på 4mm. Det är alltså jämnt i dörröppningen och på andra sidan förrådet, och där i mellan en lite grop. Enligt parkettgolvets instruktioner får det max vara 2mm. Är det ok att lägga grålumppapp där det är 4mm lägre för att fylla ut det, då får det bli 4 lager ( om pappen är 1mm tjockt)? Eller ska jag flytspackla? Det rör sig om ca 50x50cm yta.

Ett förråd på 2kvm kommer ju inte att ha särskilt mycket trafik så att det skulle flexa lite i golvet är ju inte ett jätteproblem - Jag skulle göra som du tänker, lägga lite extra lumppapp i "gropen" kolla gärna med långpass eller rätskiva så att du inte bygger för högt eller för lågt.

Lycka till!

Det är ju inte så att det blir så lite trafik. Dottern kommer gå igenom "förrådet" till toaletten. Så det blir enda rätt så mycket spring :-) Det är vad jag räknar med. Så vid en normal användning av golvet. Räcker det med lumppapp?

En fråga till. Jag har läst någon stans att när man lägger parkettgolv så ska man använda grålumppapp istället för foam.
Jag var helt inne på att lägga foam under parkettgolvet. Mest för att dämpa ljudet.
Foam skulle göra att golvet sänks och det blir springa mellan golvlisten och golvet. Är det så det blir?

kladde skrev:
...
Foam skulle göra att golvet sänks och det blir springa mellan golvlisten och golvet. Är det så det blir?

Förstår inte hur du menar.
Underlagsfoamen är cirka 2 mm tjock, grålumppappen kanske 0,5 mm.

Vad du än använder sätter du ju golvsocklarna kloss an mot golvet när det är färdiglagt.
Och foamen sjunker inte, eller som du skriver "golvet sänks" inte, och det blir inga springor.

Använd du underlagsfoam. Det ger bra resultat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.