Golv
Edvuld: Hej, tyvärr är den lägenheten såld sedan många år. Jag hade nog bara ett par bitar kvar dessutom...
nino: är det ett hus eller en lgh? Vad finns under spånet? Är det reglat på cc60cm så borde det gå att limma och skruva 22mm spångolv och på det limma golvgips med ett lim avsett för det, tex Ardex S48
Flodinn: Lägg lumppapp istället för foam. Speciellt om du lägger laminat. Foamen komprimeras någon mm under de första åren. Du får även ett stummare underlag med lumppapp. + att det är ekologiskt :)
Narkiii: Det är nu så att jag håller på att göra om i garaget och vill nu få golvet plant, som det ser ut nu så är det ett rätt så redigt fall mot golvbrunnen som är placerad mitt i garaget. Någon som har något bra tips eller idéer kring det? Tex vad jag ska tänka på ang golvbrunnen osv. Min första idé såg ut så här, men misstänker att det kanske inte är så lätt som det verkar.
KlasLo: Då kör jag på alternativ B, min gissning också. Varför skulle man annars spika fast ett flytande golv längst en vägg bara. Det knarrar nog lika mycket hela tiden skulle jag tro, men är inte helt säker, man går sällan direkt på bulan utan lite vid sidan om, d¨å påverkar varje centimeter vart man kliver på hur mycket det knarrar.
huggan: Gå hit: http://www.byggahus.se/forum/golv/227499-rullstolsbunden-skall-renovera-golv-lack-extra-talighet-en-massa-andra-fragor.html
orparn: Skrapa upp lite av "utfällningarna" och ha ner lite i ett glas vatten o rör om. Löser det sig är det saltutfällningar men om det blir kvar olöst så är det troligen mögel. Hur är det med dräneringen runt huset om ni tror ni har fukt i golven? Var det läck på avloppsrören och i så fall i närheten av där ni har "möglet"? //Hasse
Janus82: Det är just för att ni inte känner något som jag snarare tror på att pallen har färgat av sig istället för att repa. Repor är i regel helt färglösa och inte klart bruna som märket på din bild är. Lite T-röd kostar väl bara runt 20 kr så det kanske kan vara värt ett försök iallafall.
hackatall: Alternativ 1: Fuskrenovera med lager på lager, med den påföljden att du kanske måste såga av dörrarna i nerkanten pga höjdskillnader, eller bygger in gnissel osv. Alternativ 2: Riv ut så mycket du kan, lär dig hur det är uppbyggt. Är golvet gungigt idag? varför har det satt sig? går det att åtgärda? eller förstärka? Detta kan man oftast bara ta reda på genom att riva ut allt,
Fabbe: Ok, du tänkte på worst case scenariot. Varken jag eller besiktningsmannen tycker det låter som det troligaste
Olon: Hej! Jag står inför ett eventuellt köp av ett gammalt hus (registrerat byggnadsdatum är 1910, men antagligen är det äldre än så). Huset verkar vara i förhållandevis bra skick, men det största bekymret jag ser är att grunden är en torpargrund med mullbänk, och under 2004 byttes värmesystemet ut då ägarna installerade bergvärme. Jag antar att de tidigare eldade med vedpanna, som i
Anonymiserad 134940: Ett fint golv och det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att använda mig av. Men gör jag en snabbkalkyl med detta golv så landar det nog någonstans mellan 15-20000kr (tror nog det är närmare 90-95 kvm) med golv, lister, spik osv osv. Dessa pengar går just nu till köket och kan inte flyttas. Ska dock ha det i åtanke.
Stefan N: Ja, det måste vara laminat TS menar. Det är möjligt att Ikeas golv duger på väggen för på golvet kan man fan inte ha det.
seniorkonsult: # 14; Det är oftast inte mattan som luktat utan emissionerna i limmet på grund av fukt underifrån!
_Marie_: Hej, sitter i samma sits nu.. vi ska renovera tvättrummet som finns i lägenheten och fick veta att det är asbest under kaklet på väggarna.. 7 000 - 10 000:- låter inte dåligt för 40kvm. Vilka anlitade du? vad hette firman? gick det på ungefär de du skrev förut?
rightnow: Hej, Håller på att klura på golv till nya huset. Fastnade ganska tidigt för Kärsh mörka, oljade enstavsparkett som kallas Romanov. Har nu fått hem en provbit och undrar om det inte är lite väl mörkt trots allt. Samtidigt som jag tycker det är riktigt snyggt! Svårt att se utifrån en liten provbit hur slutresultatet kommer se ut. Ingen som har det golvet så man kunde få se en bild?
pelpet: Sedan finns det ju textila golv också. Jag tror byggmax har ekparkett från omkring 130 kr/kvm.
mangew: Kan man lägga in Linoleummatta (från rulle) själv? Vad ska man i så fall tänka på vid mattläggning? Läste någonstans att man kan lägga matta på gammal matta och fästa skarvar med mattejp. Vi har nu en plastmatta.
kladde: Jag satte in hela plankan innan karmen och fick slå in den på kortsidan millimeter för millimeter tills den kom under karmen. [bild]
Maxa: köper gärna 2-3 st 1,10m (behöver 1,05) av 25mm golvbrädor - har ni några över? Maxa Tidaholm Västra Götaland
talbot133: pelle242..... du har f.n i mig helt rätt. ah varför jag rev det var för att när jag började riva i köket så var några av dessa reglar riktigt murkna och jag kände då att hur ser det ut under resten? ska jag ändå göra om alltihop och bo här men skippat det under golvet "sminkat grisen" kändes som idiotiskt vilket ledde till att jag rev upp det andra också, och ja jag ångrar mig
Kurtivan: Mellanrummen mellan golvbräderna kommer att fyllas av sig själv så småningom :D:D:D
Håkan Estensson: Har nu bestämt fabrikat/system till golvslingorna och valde LK. När man skall använda isolerskiva tjockare än 16mm(jag väljer 30mm),så är rekommendationen från dom att vid användande av klinker så skall man lägga dubbel golvgips som limmas omlott.Någon ångspärr skall heller inte användas.Om man däremot använder 16mm isospårskiva så behövs inget mellangolv,utan klinker kan
Henriettae: I vårt förra hus lade vi in ett golv i flertal rum, som vi tyckte mycket om. Nu i vårt nya hus vill jag gärna ha samma golv, men då det var ett laminatgolv och jag nu vill ha trägolv (p.g.a. att laminat blir så kallt utan golvvärme, och trä känns mer genuint), så går inte det. Golvet i fråga är från Parador och kan ses här. Det skall bara en valnötsimitation, och är enstavs,
talbot133: man kör ju bara med en mindre maskin precis som när man slipar ett parkettgolv dvs en handhållen där man viker upp skyddet så man kan köra ända emot, visst det blir ju ett litet hörn i hörnet som man inte kommer åt men tycker det borde gå att lösa på nått sätt åtminstonde få ner den klacken till samma höjd, multicutter? men jag tror inte du kommer tänka på att den lilla
talbot133: kan tilläggas också att det finns fler alternativ till absén bla en slipplatta men dom är färre..