Krilleman
Krilleman: Det ska inte vara några problem. Slå/såga av gjutjärnet på båda sidor och borra ett större hål än röret. Alltså ca 150mm över 110mm röret och 100mm över 40mm avloppet. När du dragit igenom dina nya avlopp är det bara gjuta igen glipan. Tänk på att det blir väldigt skitigt under för allt borrvatten!
3 svar · 1,7k läst
F
Fredrik Å: 1967..Byggt av Kasper Höglund bygg. Fredrik
13 svar · 1,8k läst
S
Simra: Här är en glaserad variant. http://www.stonefactory.se/ShowSearchResult.aspx?pagesize=20&searchstring=kerion
1 svar · 3,8k läst
roland53
roland53: Jag gjorde som du tänkt när jag byggde mitt hus. Ångrar det nu efteråt. Det blev inte helkass men kunde blivit snyggare mellan klinker och anslutande trägolv (i höjdled) men det är inte omöjligt projekt. Lite svårt i förväg att se vilka höjderna blir, därför är min rekommendation att först lägga trägolv, därefter klinker eller plåt eller vad du tänkt dig och till sist sätta
4 svar · 3,8k läst
A
Anders&Ylva: Lite sent inlägg förvisso men vi gjöt en ny grund i ett hus hos en kund och lade golvvärmen i gjutning och sedan på med ångplast och plywoodskivor och sedan skruvades 14mm trägolv i det. Det fungerar hur bra som helst, inget stegljud, värmen fungerar bra och trägolvet var "avsett" för golvvärme. Varför flytspackel alls? Är det för att man har misslyckats med gjutningen? Annars ser
17 svar · 13,7k läst
·
nino
nino: du får nog isåfall flytspackla det som ska upp, mäta ut och sätta avstängningslister, spackla och lägga. Kan vara svårt att få det 100 exakt men det bör gå
1 svar · 3,0k läst
M
MUSS: Du kan inte kapa dörren då?
4 svar · 6,1k läst
D
Dr.L: Hade du förväntat dig mer av biltema ?
21 svar · 10,5k läst
·
Anna_H
Anna_H: Någon typ av stämjärn eller sickel för att få bort "kladdet", slipa brukar inte funka, för limmet sätter igen porerna på sandpappret. Brukar gå att hitta billigt på "bondloppisar".
1 svar · 5,6k läst
·
T
thure1982: Det höll. Blev perfekt nu!
49 svar · 9,3k läst
·
jeppeknaster
jeppeknaster: Ska man bara ha trägolv ovanpå så spelar det väl knappast nån roll att det spricker. Spacklet försvinner ju liksom ingenstans.
12 svar · 2,8k läst
C
cem77: Eller kläm det mellan andra skivor/träbitar med en tving och borra genom hela klumpen.
5 svar · 9,1k läst
S
sblixten: Tackar för svar. Får nog bli att införskaffa multifog.
6 svar · 1,4k läst
C
corre: Det ser laminatigt ut... Om det är betsat så kan det gå att slipa, men betsen sitter lite djupare, så det hänger på om golvet är slipat någon gång och hur stor slipmån det finns. Du kommer troligen inte kunna få bort betsen i noterna på brädorna, så stilen kommer nog lika Notat furugolv. typ http://www.skeppsgolv.com/
2 svar · 13,8k läst
·
L
Leet: Är på jakt efter ett hårdvaxat grangolv. Det jag gillar med gran jämfört med furu är att det är mindre och tätare kvistar, samt att skilanden mellan kärnved och splintved inte är lika tydlig samt att färgen inte är fullt lika gul. Har sökt runt lite på nätet men har inte haft någon direkt framgång med att hitta det jag söker. Hittat någon enstaka smalare variant som ligger
0 svar · 2,9k läst
A
arnel: Tätskikt på betonggolv i källare är inte alls självklart. När jag gjorde dusch och tvättstuga i min källare så gjorde jag inga som helst tätskikt. Det finns/fanns en skrivning i branschreglerna som jag tolkade till att det bar OK. Orsaken till detta är tvåfaldig. Dels att tätskiktet kan släppa om det kommer fukt från baksidan av tätskiktet, dels att betong på/under mark inte på
9 svar · 6,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det blir dåligt pga fukt och vatten, och reser sig i skarvarna.
3 svar · 1,3k läst
F
falkn: Jag hade bara lagt fram till benen på skåpen, d.v.s. under socklarna, lämna en halv centimeter så saker kan röra på sig. Det kan ju finnas en vits att lägga under spis och kyl/frys då det underlättar när man ska dra ut dem, om det är värt det extra jobbet det bestämmer du ju såklart själv. Om det syns hade jag gjort det.
4 svar · 8,3k läst
J
Johan_från_lund: Fråga din golvfirma efter spillbitar av plastmatta. Jag köpte 8 kvm för hundra kronor. Makalöst fult var det och hade rätt många år på nacken men mitt källargolv var lika nöjt för det.
9 svar · 2,8k läst
J
Johan_från_lund: Jag tog inte bort listerna och tycker det blev bra ändå.
8 svar · 18,4k läst
·
Y
ylva79: Ok, tack!
2 svar · 4,5k läst
Ö
Ömannen: Hej det går bra med vilken åldersbeständig byggfolie som helst.Det är väl en garantifråga monteringsanvisningen föreskriver väl en plastfolie,
1 svar · 4,7k läst
M
Mattias_Bjb: Diamantkap funkade fint men dammade så fruktansvärt så det gick inte att fortsätta. Som tur var så lossnade det lätt med bara bilning.
13 svar · 2,2k läst
nino
nino: är det oisolerad platta är det med stor sannolikhet även tillskjutande fukt så då bör du inte flytspackla med vanligt spackel, då ska det vara för utomhusbruk / källare Du kan använda fix till att jämna ut svackorna, blanda det med torr sand ca 8kg sand på 25kg fix (så blandar man iaf det fixet jag använder) Mät ut mitten på rummet i båda ändar, slå ett streck med märksnöre,
2 svar · 5,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det enda riktiga trägolv (kilsågad norrlandsfur, ca 30 mm) som jag har sett ligger löst. Brädorna har en infräsning på kanterna där en trälist är inlimmad. Och brädorna ligger direkt på betongplattan, med masonitbitar instoppade här och där för att kompensera för höjdskillnader. Hur pass energieffektivt detta är vet jag inte. All luft mellan den uppvärmda betongplattan och
1 svar · 1,3k läst
V
vectrex: Du har rätt. Dock har din rörmokare fel. Betong reagerar inte med koppar, däremot är det tydligen ändå inte bra att gjuta in det då expansionen vid temperaturväxlingar får kopparn att "skava" mot betongen!
7 svar · 2,6k läst
·
FixarFarsan
FixarFarsan: Tack, ska fråga vad proj ledaren tycker själv imorrn bitti. ca 13kvm är köket
43 svar · 14,6k läst
·
pelpet
pelpet: Byggmax golv brukar anses rätt bra men ibland lite svårlagda. Jag har själv 45 kvm byggmaxparkett som jag är nöjd med. 99:- / kvm beroedde på att det var utförsäljning men tyvärr verkar det bara finnas kvar 2 kvm i hela sverige. Normalpris för deras enstavsgolv brukar vara omkring 300:- / kvm. Se detta t.ex. Det är 14mm.
4 svar · 2,5k läst
V
vectrex: [citat] Vilken är den andra menar du?
4 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.