Nu hoppas jag att jag inte är helt ute och cyklar i valet av forum, och att det finns folk som är kunniga inom området :)

Jag och min sambo är nyinflyttade i en sekelskifteslägenhet med ljusa trägolv (originalgolv(?) i gran/furu?), som antagligen behandlats med typ lut tidigare. När vi flyttade in tvättade vi golvet med vitsåpa, vilket gav jättefint resultat. Problemet är att det finns tre stycken "fläckar" på golvet, där färgen liksom tycks ha "lossnat".

Vi har försökt att behandla dessa fläckar succesivt med vitsåpa för att försöka bleka golvet där, utan något större resultat.

Vi mottar mer än gärna tips på hur man ska få bort dessa fläckar! Färg? Lut? Mer vitsåpa?

Jag bifogar bilder på fläckarna!

DSC_0370.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0371.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite svårt att se i mobilen, men det kan även vara ett vitkalkat golv. Jag har märkt på de golv jag slipat och kalkat (+ såpat) att där slipningen inte tagit 100 så blir det fläckar liknande detta.

Tack för svaret!

Kan berätta att jag nu testat att sandpappra golvet just där, för att ta bort något som eventuellt gör att såpan inte kan tränga in i trät just där. Har vitsåpat fläckarna en gång och man märker redan hur mycket bättre såpan tränger in! :thumbup:

Det är den gamla lacken som inte har gått bort riktigt vid slipningen. Har exakt samma problem :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.