Golv
SBH: men du. lite inte alltid på byggvaru killarna och tjejerna. det är knappt dom har koll vad en synvinkel är ;)
lego: Tack för svar och ursäkta att jag inte svarat. Det blev så att vi rev mellanväggen och har byggt upp en ny. Samtidigt passade vi på att flytta dörren in till sovrummet och har nu nya förutsättningar. Den största anledningen till att lägga laminat var att vi inte ville ha nivåskillnader ut mot angränsande rum och även att de vita/ljusgråa parkettgolven vi hittat sved lite väl i
Flöjten5: Det beror väl lite på vilka ni är! :-) vi gråter inte när vår dotter ritar på vårt vitsåpade golv. Men min systers son får nog knappt dricka vatten utan täckplast under sig. Alla trägolv kan ju få skador, och har man barn och är lite noga ska man nog inte lägga in ett allt för dyrt. Men det är min åsikt! :-)
Stefan N: Ser ju ut som nån gått loss med en motorsåg. :confused: Det rätta hade ju vart att återställa skurklossarna men att ha dom ihop med ett laminatgolv av den karaktären är inte att rekommendera rent utseendemässigt. Risken med att skicka på med massa spackel är när golvet rör sig, då kan det spricka.
Halsoul: Fått tag i tröskellister i ek, men de var obehandlade så en aning ljusa. Går det att betsa, olja eller annat för att få dem lite mörkare? Behöver få dem i denna nyans/hy: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20213519/
anders07: Parketten brukar då ligga limmad på spånskivan så man måste ta bort både och på samma gång. Biltema har ett stort bräckjärn (tror de kallar det för "brytjärn") som fungerar bra. Har ni sand under är det defintivt betongbjälklag. Har ni otur så ligger reglarna riktade i sanden och då är det inte så lätt att få det i lod igen sen...
camaro1969: de listerna jag har syns lite på bilden, tror inte det blir så snyggt om man använder vita lister. jag ska försöka få tag i virke av ask, och göra en golvlist lika eller nästan lika högt som klinkersen, sedan dit med en metallist i guld eller alu. mot muren tänkte jag använda en vit kvartslist eller vad det kallas, en väldigt klen liten list med avrundad yttersida
Grop: Hej Jag tänkte ta och byta ut en gammal plastmatta i ett hobbyrum jag har mot ett laminatolv. Rummet används i dagsläget för hobbysnickeri, så jag vill bland annat därför inte ha något parkettgolv, då jag misstänker att ett parkettgolv med tiden skulle få sig en och annan repa, vilket jag hatar... Jag kikade lite på Platon Golv och såg att man skulle ha golv på minst 14mm med detta
Rottan: Hur blev ert golv och hur gjorde ni, är inne på att lägga massivt furugolv i mitt blivande uterum på plint (Isolerat )
nino: drygar mig lite... 28 dagar efter sista cementprodukten är använd ;)
ChrisseE: Jo färgaffärerna har sånt att blanda i färgen.
annie-: hej! jag har tidigare ställt frågor om mitt golvprojekt och fått bra råd. söker dock fortfarande efter idéer kring detta och vill lära mig mer innan jag fattar beslut. jag ska lägga en parkett i ett rum i hus med träbjälklag och funderar på ifall det skulle gå att lägga ett eller två lager golvgips under. avsikten är att få någon form av ljuddämning, då jag hör grannen under
twester: Frun sover och spånar på renovering! Intresserat mig lite för bergoplattor till min källare, kan kännas billigt men så smidigt! Tvättstugan ligger oxå där nere, någon med erfarenhet av dessa golvsystem? Avloppet i tvättstugan har en rätt bra lutning runt sig, hur tusan gör jag där?:/
hantverkare1: [citat] Om läggning ingår ärr det nog ok, är det med eller utan rot?
Solute1: Tack för era svar! Detta blir julens projekt. Alltid lika fin hjälp i detta forum. God jul
Enk Projektet: Hej och välkommen till Byggahus Jag skulle hålla ut för dom tänkta väggreglarna....
Volatyle: Jag har samma problem... Bildexemplet på kinesisk träolja såg ju bra ut, frågan är om man ska ge sig på det. Det vore intressant att få feedback på han som skrev det, om det ser lika bra ut idag? Vol
Boan: Det är relativt liten yta. Det svåra med att såga ner reglarna är ju att få det jämnt, men det skulle ju gå att sätta en 120mm regel på den andra som är avsågad, och på så vis få ner golvet och ändå plant. Sen ska jag lägga rören i snäck-form i ingjutningen så spårade skivor går bort. Jag måste få till så jag inte kommer högre än dagens spån.. Så frågan är om det
anders07: Med "i kvällarna" antar jag ska vara "i källaren"... Du kan annars bara köpa en nålfiltsmatta och slänga på. Det finns i 4 meter bredd på byggvaruhus t.ex. Fungerar även i källare då de är syntetiska och släpper genom fukt.
Omikr0n: Hade jag läst inläggen lite mer noggrant så hade jag ju sett det själv :p
Elkludde: Klinkers så slipper du framtida fuktproblem
verktygsgurun: Bärande parkettgolv (golvspån och parkett i ett stycke) är inte jätteovanligt. När jag la in ny parkett i mitt hus som också hade samma konstruktion drog jag skruv ner i golvbjälkarna genom parketten innan den nya parketten lades ovanpå.
nino: om jag skulle göra det så skulle jag riva ut plankorna, lägga 22mm spångolv och på det antingen limma en 13mm golvgips med S48 (om du inte ska ha golvvärme) eller armera och flytspackla in golvvärmen med min13mm Då har du ett golv som håller
falkn: Som tidigare inlägg föreslår lägger du med fördel golvet under skåpen och lämnar 1-2 cm vid väggen. Man hänger ju ofta skåpen i väggen och dessutom är krafterna från golvets rörelse mycket större än tyngden skåpen belastar med. Sätter du dessutom som någon skrev, möbeltassar, under skåpsfötterna så minskar du ju friktionen rejält så att nästan ingen kraft överförs till
jdhenrik: Hej! Vi har idag ett tråkigt klinkergolv i köket med golvvärme (el) under. Jag tror att klinkret ligger direkt mot betongplattan (förra ägaren hade en vattenskada) Det är öppen planlösning till vardagsrummet men klinkergolvet ligger ca 20mm lägre än parkettgolvet i vardagsrummet. Vi vill lägga ett trägolv ovanpå klinkergolvet och komma upp på samma nivå. Dock har det visat sig att
Henrik Bernström: Jag har fått kontakt med Svensk Microcement nu och priset per kvadratmeter ligger på ca 865 kr, dvs i paritet eller till och med billigare än att lägga klinkers. Det verkar snarare handlar om ca 5 mm än 3 mm i beläggningshöjd men skillnaden är ju marginell.
Dethåller: [citat] Tror inte heller att det är några problem att lägga värmen på klinkern. Slipa bort fixet med betongslip går fort. Jag skulle som sagt ha lagt direkt på för att slippa det projektet såvida inte den dryga centimetern är av vikt.
hantverkare1: [citat] Kolla vad norrlands guld kostar i tyskland. Sverige är ett svindyrt land att leva i