Jag har köpt plastmatta som jag skall lägga i två bitar.
Den ena 6,5*4 och den andra 3*5 meter.
Mönstret består av rutor om 25*25cm.
14246573-origpic-52a994.jpg_0_0_100_100_300_300_85.jpg

Nu när jag skurit till mattan så inser jag att rutorna snarare är 24,9*25cm och eftersom jag lägger mina två bitar på olika håll så matchar det inte riktigt där de möts.

Någon som har tips på hur jag gör nu?

Det kanske inte är meningen att man ska kunna lägga mattan i olika riktningar? Ring och kolla med inköpsstället! Om du ändå måste genomföra det så får du nog passa in bäst där blickfånget blir som störst. En list döljer felet, men blir väl inte så snyggt.

I brochyren står det att den är enkel att lägga och att man klarar det själv.
Efter ditt inlägg hittade jag en teknisk specifikation på Forbos hemsida och där står ändvändning:Nej :banghead:
Tycker butiken där jag köpte den av kunde informerat om detta, men nu är det som det är.

Det är 6mm på 2,5m som fattas.
Förmodar att det inte är någon ide att försöka värma och dra?

Ändvändning är när man lägger bitarna åt olika håll i rullriktningen, inte att man lägger bitarna i 90grader i förhållande till varandra

Är nog tyvärr bara att leva med det eller köpa en till bit som du lägger rätt, med en massa spill

Jag är ingen mattläggare, men det låter lite optimistiskt att det skulle kunna gå att töja mattan så pass, och dessutom lika över hela längden så passningen stämmer...

Om du lägger mattan på snedden, går det då? Det blir förvisso fler skarvar men det kanske går att få ihop det då?

Blir ingen matta på sniskan här ;)
En ny bit blir det inte heller.
Blir till att passa in där det syns mest.

Dock tycker jag det är märkligt att den information som jag finner är att mattan skall vara enkel att lägga själv samt att rutorna är 25x25. Jag hittar ingen information om att den inte skulle gå att lägga två bitar i 90 grader mot varandra. Det kan väl ändå inte vara meningen att en lekman/amatör inom området skall förstå det själv?

Tanken är nog att de ska vara 25 x 25 men att de krymper olika mycket i olika riktningar.

Vet ingen matta som man kan lägga i 90grader mot en annan våd, möjligen att man kan göra det med eminent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.