Är osäker om min fråga hamnar i rätt ämnestråd.
Vi bor i ett hus byggt 2002. Huset värms med vattenburen golvvärme via fjärrvärme. Förra ägaren har lagt in nya klinkerplattor ovanpå befintliga klinkerplattor i nedre plan. Huset är byggt med gjuten platta. Hur gör jag om jag vill lägga in nytt golv med klinker eller parkettgolv? Hur många lager golv kan man lägga ovanpå vattenburen golvvärme?

S
öhh... typ ta bort de gamla innan du lägger nytt.
Varför fortsätta bygga på? För hög takhöjd eller? :)

Om det bara handlar om värmen så spelar nog ytterligare ett lager klinker inte så stor roll. Ett trägolv kommer däremot att verka isolerande och minska golvets uppvärmningseffekt.

DanielF skrev:
öhh... typ ta bort de gamla innan du lägger nytt.
Varför fortsätta bygga på? För hög takhöjd eller? :)
Nope inte för hög takhöjd! ;) Men det blir ju ett betydligt större ingrepp om golvet ska bilas bort först före det nya golvet läggs

mycke_nu skrev:
Om det bara handlar om värmen så spelar nog ytterligare ett lager klinker inte så stor roll. Ett trägolv kommer däremot att verka isolerande och minska golvets uppvärmningseffekt.
Tack!

Håller med!
Betongplattan där värmeslingorna är ingjutna är väl minst 10 cm tjock och golvvärmen värmer upp alltihop, så en cm extra plattor gör nog inte så mycket. Flera lager trägolv skulle jag däremot undvika eftersom trä isolerar.

Men varför lägger ni på ny klinker vart fjärde år? Känns lite överambitiöst. ; )

• Gilla
susilidus
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Men varför lägger ni på ny klinker vart fjärde år?
Min reaktion också....dåligt gjort eller dålig smak?...alt både och?

Som jag skriver har förra ägaren lagt nytt klinkergolv ovanpå det befintliga. Vi är inte nöjda med detta golv och skulle därför vilja göra om. Det är inte dåligt gjort men förra ägaren hade en annan stil och smak än vi har. Om det är någon av oss som har sämre eller bättre smak än den andre låter jag vara osagt eftersom det dels är irrelevant här dels är det en subjektiv bedömning.

Kommer du inte få problem med dörrar, för låga eluttag(får inte plats under golvlister), mm?

• Gilla
susilidus
  • Laddar…
vectrex skrev:
Kommer du inte få problem med dörrar, för låga eluttag(får inte plats under golvlister), mm?

Bra synpunkt där! Får nog mäta detta!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.