Hej.
Jag har tagit bort plastmattor och spånskivor i v.rum och hall. Tanken var att jag skulle hyra maskin och slipa allt själv då jag tycker det är roligt att pyssla lite. Men jag tog kontakt med en golvfirma ändå för att kolla lite vad de skulle kunna gå på. Dock kunde han inte lämna ett pris utan ville köra löpande då det va ett furugolv och är oftast spikat och känner inte att jag vill chansa att arbetet ska gå på alldeles för mycket. Jag ser inte en ända spik i mitt golv, utan tror det bara är spikat längst med väggar.
Så tänkte fråga om tips, vad bör man ha för slipmaskin? Bör man ha något i springor mellan brädorna?
Jag har tagit bort plastmattor och spånskivor i v.rum och hall. Tanken var att jag skulle hyra maskin och slipa allt själv då jag tycker det är roligt att pyssla lite. Men jag tog kontakt med en golvfirma ändå för att kolla lite vad de skulle kunna gå på. Dock kunde han inte lämna ett pris utan ville köra löpande då det va ett furugolv och är oftast spikat och känner inte att jag vill chansa att arbetet ska gå på alldeles för mycket. Jag ser inte en ända spik i mitt golv, utan tror det bara är spikat längst med väggar.
Så tänkte fråga om tips, vad bör man ha för slipmaskin? Bör man ha något i springor mellan brädorna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där fixar du lätt själv! De som hyr ut maskiner kan berätta hur man gör, men kortvarianten är att man hyr två maskiner, en bred och en för kanterna. Man kör med grovt papper först diagonalt för att få bort ryggar och sedan finare papper längst med bräderna. Det man kan kolla är hur långt ner du har till sponten, ta ett skjutmått och karva ner dig i en springa mellan bräderna. är det t ex inte mer än 3 mm kvar så kan det vara för lite kvar för att slipa, men det där vet dom i hyrbutiken. Vill man ha det helt utan springor får man plocka upp golvet och lägga det igen tätt, samt tillföra ngn bräda, eller annars bryr man sig inte om springorna utan de får bli en del av charmen med ett äkta trägolv.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Klicka här för att svara