Golv
Stefan N: Är det inte allt för stora ytor går det med betongslip kopplad till dammsugare.
Stefan N: Kan möjligen finnas nåt specialspackel (som är svindyrt) som kan funka men det är ingen optimal lösning.
Vesslan71: Jag ventilerar alla alternativ....så jag tar även gärna emot tips på någon firma i GBG området som slipar o pigmenterar golv.
yonna: [citat] Det här är ju en gammal tråd! Året efter mitt inlägg byggde jag mitt hus med rått betonggolv i hela bottenvåninge. Det blev ett glättat golv, inte polerat. Jag var ute efter en sidenmatt yta och inte en blank sådan. Nu, efter 12 år gillar jag det fortfarande men har lärt mig att inte slarva med skötseln.
Ostronet88: [citat] Klockrent svar. Vårat kök är ett sådant som du beskriver så vi behöver ej oroa oss för hålen lika mycket som vi först gjorde :)! Tack.
Kalle_N: Vill mest säga tack till samtliga som svarade. Blev kanon som ni förslog. [bild]
jockeping: Jag ser inte riktigt men ska laminatgolvet efterlikna vitpigmenterad ek? Jag tror inte det finns att köpa färdigtillverkade trösklar i den specifika ljusheten, har inte sett något hittills ialla fall... Ett tips kan vara att köpa den typ av tröskel du önskar och be en målerifirma, en sådan som lackar kök eller möbler, att lacka den. De kanske kan slipa ner den lack som är på
osiris: Jag håller på att ta upp ett gammalt plankgolv eftersom grunden (mullbänk) innehåller en massa gammal fuktig och illaluktande isolering. Golvet såg fint ut på plats, men i takt med att jag tagit upp brädorna så ser jag att de inte är i jättebra skick. De är ganska maskätna och träet är sprött på vissa ställen, framför allt på kanterna som legat mot de andra bräderna. De har
marka: Har du någon aning om vad det är för golv ? Borde gå att lyfta på tröskeln och se om det överhuvudtaget är slipbart eller om det bara är en tunn faner.
rävlyan: Det som är , att du sak tänka på ät att den varmaste delen av slingan ska ligga ytterst mor yttervägg , matningen på utgående blir uttertesrt och går mot mitten där et inte behövs så mycket värme , slingan börjar i ytterkant och går mot mettaen
Anna_H: [citat] Ja, det var det jag menade med att du får anpassa nivåskillnaden med foam eller papp. Om det är en liten skillnad: Lägg tillräckligt många lager papp mot skarven, riv sedan andra kanten så att du jämnar ut nivåskillnaden. Om du behöver totalt 4 lager närmast skarven river du alltså översta lagret så att det blir en remsa som är 30-50 cm bred, nästa mitt på och den tredje
smiler: Resultatet blev över förväntan... flexade av golvet lite lätt sen fogade ja me kakelfog flexade av lite lätt ytterligare en gång å sen förseglade me Beckers Microbinder. Trevlig ”industrilook” tröttnar man kan man alltid lägga nåt annat på senare. Ingen som riktigt trodde på idén men alla tycker de blev jävligt bra, sen inte spec dyrt. [bild]
obell: Du kan på ett enkelt sätt kontrollera ifall du har mkt fukt i golvet. Tag en bit byggfolie och tejpa fast den mot golvet. Vänta 24h och kontrollera ifall du har fukt innanför. Har du vatten innanför då så skulle inte jag rekommendera plast mot golvet. Å.prata inte om dagens byggnorm. Sunt förnuft gäller som alltid. För ett par år sedan så var enstegstätade putsfasader också norm.
Marsman80: Men om man inte skarvar på regel så ska man väl fortfarande förskjuta skarvarna mellan skivorna antar jag? Detta extra stöd försvinner ju om man sågar spår igenom skivorna
Mhange: Hej! Stort tack för svar! Det blev dessa och golvet ligger på plats, med lyckat resultat! Det är som du säger, det vi värderade mest är att undvika risken att sabba något i och med pump etc etc. Det är det inte bara att göra om ett par reglar utan hade isåfall blivit att bila och frakta bort ett gäng ton material..
Anonymiserad 122206: Se det positivt, nu vet du att det inte är lös puts bakom! [citat]
Mikael 81: Det är väldigt enkelt och tar inte lång tid att skicka in för analys, så om det inte är tight budgetmässigt så kan jag rekommendera provtagning.
obell: Jag la inte golv under garderoben utan byggde in IKEA garderoben i väggen. Mkt snyggare.
PatrikJo: Golvet ser väl ut att vara spacklat? Eller vad är det gråa? Om det är spacklat tyder det ju dels på att det är rejält ojämnt, och dessutom lär spacklet ha förstört utseendet på trät under.
Christoffer L: River upp en gammal parkett/klick just nu, och hittade vad det ser ut som en del av en heltäckningsmatta som är limmad direkt på betongen. Jag förmodar att det är bästa att riva upp det som är kvar av mattan och lägga en ny foam? ingen fukt på betong eller gamla trägolvet idag,så jag förmodar att man inte behöver gå "all in" på platon matta utan en vanlig ~2mm film är nog :)
BirgitS: Det kan vara problematiskt att lägga klickgolv på tvären i en korridor, det blir korta brädor, mycket skarvar och därmed sämre hållfasthet. Kolla läggningsinstruktionen om det står något om det.
Rabbithole: Klassiska testet är ju att tejpa en kvadrat med plastfolie ser om det kommer upp fukt på plasten då
Horace76c: Då ska vi se om någon kan svara på detta en sådär 5 år senare. Flytspacklat källaren och skall nu lägga on heltäckningsmatta. Skall använda tejp tänkte jag då rummet är 4x5 meter. Finns det någon nackdel med att prima innan jag tejpar? Känns spontant som att tejpen fäster bättre mot primer än mot flytet? Eller är jag ute o cyklar?
cpalm: [citat] Det där är lamellparkett som består av plattor eller "plankor" med ett tunnare ytskikt limmat på ett bärande lager av lameller. Så det du ser är en del av golvmaterialet och inte undergolvet (i den mån det finns nåt).
Kalle_N: [citat] Jag har lite svårt att hitta en tröskel som är djup nog, dörrhålet är knappt 200mm
Snickerick: Pratade lite med personalen i en mattbutik. När jag förklarade var mattan skulle ligga sa de genast att jag skulle ha linoleumgolv för det är mycket slitstarkare och bättre på att ta smällare från pjäxor osv. Så det blir nog linoleumgolv trots allt.
Jonas_88: Tack för alla svar. Mycket att överväga. Jag tänker att första steget få bli att ta fram golvet och titta hur det ser ut och sen fatta ett beslut.
AndersS: Pergo av lite högre kvalitetsklass är bra och stabila. Tror vårt golv är 11-12 mm tjock och i 2m längder vilket jag tycker är bättre än de kortare 1,2 m.
Cecilia_zetter: Behöver tips och råd hur vi ska göra med vårt furugolv. För 9 år sedan lade vi in det och vi ytbehandlade då med en vit pigmentering och sedan linolja vill jag minnas. Nu har det blivit slitet där vi går mycket, övriga golvytor är fina. Vad ska vi göra för att få det fint? Slipa hela golvet och sedan lägga på t ex en vitpigmenterad hårdvaxolja över hela? Eller kan man slipa