Tjenare!
Då var badrummet på tur.. Huset är byggt på 40-talet och murstocken går i badrummet enligt bilden. När jag rev ner våtrumstapeten och sedan började knacka lite lätt i kalkputsen kom teglet fram och min initiala tanke var att göra något snyggt av det och några timmar senare var allt puts borta. Tanken var att lacka teglet enligt gängse regler men murstocken visade sig vara i för dåligt/fult skick. Dessutom när jag läste vidare så uppskattar sotaren INTE att man gör så utan att ha rör i pipan(mitt första hus med murstock), man lär sig av misstagen... Nu är tanken att slänga på nytt kalkbruk, på ett charmigt vis och ha ytan synlig. Min funderingar är vilken typ av kalkbruk som kan va lämpligt.. Det som sitter där idag löser sig snabbt i ättika och om jag förstår det rätt är det "vanligt" kalkbruk och det är det jag bör använda och inte hydrauliskt kalkbruk?
Där toan är idag ska en dusch vara med dörrar, det bör inte bli något större stänk men men... Hur bör jag behandla ytan för att göra den tålig mot vatten? Är det alls lämpligt eller har ni fantastiska forumsrävar andra ideer?
MVH
Då var badrummet på tur.. Huset är byggt på 40-talet och murstocken går i badrummet enligt bilden. När jag rev ner våtrumstapeten och sedan började knacka lite lätt i kalkputsen kom teglet fram och min initiala tanke var att göra något snyggt av det och några timmar senare var allt puts borta. Tanken var att lacka teglet enligt gängse regler men murstocken visade sig vara i för dåligt/fult skick. Dessutom när jag läste vidare så uppskattar sotaren INTE att man gör så utan att ha rör i pipan(mitt första hus med murstock), man lär sig av misstagen... Nu är tanken att slänga på nytt kalkbruk, på ett charmigt vis och ha ytan synlig. Min funderingar är vilken typ av kalkbruk som kan va lämpligt.. Det som sitter där idag löser sig snabbt i ättika och om jag förstår det rätt är det "vanligt" kalkbruk och det är det jag bör använda och inte hydrauliskt kalkbruk?
Där toan är idag ska en dusch vara med dörrar, det bör inte bli något större stänk men men... Hur bör jag behandla ytan för att göra den tålig mot vatten? Är det alls lämpligt eller har ni fantastiska forumsrävar andra ideer?
MVH
Hej! Jag har kontakt med en etablerad badrumsfirma som jag litar en hel del på. Som jag förstår det var deras tanke att kakel/klinker kommer fortsätta en liten bit in på murstocken på väggen-och från golvet såklart. Tilläggas att jag har luft/vatten pump. En pelletskamin för mys/Xtra värme är det som pipan används till.Scouten skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Men kakel och klinkers är inte tätskikt. Det är nog bra om du läser på lite själv också om BKR:s branschregler och Säkert vatten så att det inte blir krångel med ditt försäkringsbolag sen. Det finns målade system som är godkända också.
Min magkänsla är att du behöver kolla upp det här bättre. Golvets tätskikt ska vikas upp på vägg och i våtrumszon 1 är det skarpa krav på hur tätskikten görs, att bara låta kaklet gå ut på murstocken känns inte bra. Hela murstocken måste hanteras så att den klarar våtrumskraven.
T Tomas79 skrev:Hej! Jag har kontakt med en etablerad badrumsfirma som jag litar en hel del på. Som jag förstår det var deras tanke att kakel/klinker kommer fortsätta en liten bit in på murstocken på väggen-och från golvet såklart. Tilläggas att jag har luft/vatten pump. En pelletskamin för mys/Xtra värme är det som pipan används till.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Glöm inte släpljus på murstocken! Det framhäver murstocken extra!
//Patrik
//Patrik
Hej! Ja i zon 1 är det höga krav. Jag kommer nog släppa tanken med synlig murstock.Scouten skrev:
Se det positivt, nu vet du att det inte är lös puts bakom!
T Tomas79 skrev:Hej! Ja i zon 1 är det höga krav. Jag kommer nog släppa tanken med synlig murstock.Putsa om och göra slätt eller regla och göra en korrekt installation. Lite trött på mig själv att jag knackat ner och dammat ner hela huset pga förhastade beslut
Ska ta en tankesnurra till med fler hantverkare om andra lösningar. Tack för inputen
Klicka här för att svara