Hej alla mer kunnande :)

Håller på att förbereda inför en renovering av köket i vår lägenhet där vi dividerar om vi ska låta plastmattorna ligga eller om vi ska riva upp de för att vinna höjd till taket och jämnhet över golvet. Köket är från slutet av 60-talet och jag har varit allmänt orolig för asbest. Tog upp ett sample av mattan och dess underlag. Kan dock inte fastställa vad för typ av material som ligger under mattan och mot betongen, inte kan det väl vara svartlim? Det är rödaktigt med tråd. Någon som vet?

Bitar av gammal plastmatta och dess rödaktiga underlag med trådar på ett grått golv, misstänkt från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand :)

Linoleum.

E etompau skrev:
Linoleum.
Stort tack för ditt snabba svar. Så borde isåfall inte vara några problem att riva loss sett till asbest?

Det kan finnas asbest i linoleummattor men om det är vanligt vet jag inte. Sedan är frågan om hur linoleummattan sitter fast i golvet en annan aspekt. Eller ligger den löst?

M Mikael 81 skrev:
Det kan finnas asbest i linoleummattor men om det är vanligt vet jag inte. Sedan är frågan om hur linoleummattan sitter fast i golvet en annan aspekt. Eller ligger den löst?
Så långt som jag än så länge kunnat se så ska den sitta fäst med det rödaktiga mot betongen, men det kom av hyfsat enkelt med hjälp av att knacka lite med en mejsel. Sen om det då sitter med svartlim eller annat gott längre in från kanten är väl det man är mest orolig för och just som du säger den stora frågan för asbesten. Hittat svartlim under annan enkel plastmatta i lägenheten och den låter vi nog sitta för att bygga ovanpå istället.

Det är väldigt enkelt och tar inte lång tid att skicka in för analys, så om det inte är tight budgetmässigt så kan jag rekommendera provtagning.

• Gilla
Ostronet88
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.