Cecilia_zetter
Cecilia_zetter: Behöver tips och råd hur vi ska göra med vårt furugolv. För 9 år sedan lade vi in det och vi ytbehandlade då med en vit pigmentering och sedan linolja vill jag minnas. Nu har det blivit slitet där vi går mycket, övriga golvytor är fina. Vad ska vi göra för att få det fint? Slipa hela golvet och sedan lägga på t ex en vitpigmenterad hårdvaxolja över hela? Eller kan man slipa
0 svar · 2,4k läst
·
osiris
osiris: [citat] Tack, den är lös
2 svar · 5,8k läst
·
S
sukram78: Tack för svar. För flytspackling är väl det enklaste sättet att få ett plant underlag? Jo jag tänkte att mosaiken ska vara i samma nivå som trägolvet.
3 svar · 1,8k läst
·
F
Feffi: [citat] Då får jag hoppas på det. Tack :-)
5 svar · 3,3k läst
J
Jawnax: Nu är flytspacklingen genomförd, resultatet blev kanonbra utom en svacka på 5mm i ett området av ca 500x600mm. Kan detta korrigeras med någon annan typ av spackel? Eller kan man använda fixet som jag har till klinkerplattorna? Bör man använda tätskikt ovan flytspacklet, kommer bli en del snö under vintern :)
7 svar · 1,6k läst
S
snowballtwo: Hej! Har funderat på att lägga in en heltäckningsmatta i ett sovrum. Nu är det en parkett där. Tänkte isåfall att tejpa fast den och inte ta bort golvlister. Kommer tejpen att förstöra parketten om/när man tar bort den? Jag har betongplatta med golvvärme, är det något man behöver tänka på när man väljer matta? Mvh
0 svar · 1,4k läst
nino
nino: Det är väl lite trögt men samtidigt så lagrar det ju värmen längre. Golvgips kan du limma med speciellt lim på golvspånet istället för flytspacklet om du har vattenburet under spånet, det räcker med ett lager. Limmar man med tex ardex s48 så ska gipsen inte skruvas, man kan skruva ner ett hörn tex men då ska skruven bort när limmet härdat. Ska du ha el golvvärme så måste
3 svar · 1,8k läst
Demmpa
Demmpa: Jag håller på och lägger in reglat golv från Subfloor, kör med deras 38mm plåtreglar. Upp byggnaden blir plåtreglar med plastskruvkorkar, isolerbärare, styv isolering (Paroc extra plus t), golvspån & parkett. Minsta bygghöjd till regelns ovankant är ca 45mm, med 45mm träregel är minimum 51mm.
6 svar · 1,8k läst
·
O
ohman01: Hej, Jag har tagit bort en bit innervägg och satt dit en ny golvbräda. Från tidigare parkettslipning har det blivit en "backe upp" där golvsocklen tidigare var som jag inte tycker ser så snyggt ut. Jag vill helst undvika att täcka detta med en list och funderar därför på att slipa ned "backen". Har ni idéer på hur parketten skulle kunna behandlas efter slipningen för att få en
0 svar · 1,1k läst
·
Larsa
Larsa: Får bli golvgips då, skruva, spackla, prima och sen limma mattan
1 svar · 1,0k läst
osiris
osiris: [citat] Ah, det mytomspunna verktyget finns! Du råkar inte veta var man kan få tag i en? :D
2 svar · 1,4k läst
·
C
Christian Tysklind: [citat] [citat] Tack för tipsen! Idén med matta med stålrör blir att undersöka djupare. Klinkers ned för trappan går tyvärr inte hem hos min sambo i nuläget. :)
8 svar · 5,3k läst
·
tensiden
tensiden: Finns parketten kvar under plastmattan? Annars vet jag att det finns duktiga hantverkare som lägger fiskbensparkett och kan färgmatcha tämligen bra och laga i golvet. Lite dyrare alternativ, men å andra sidan blir det rätt gjort.
2 svar · 2,2k läst
tobbe72
tobbe72: Självklart pratar man med hantverkaren och ber honom fixa det på bästa sätt men nu var ju inte frågan hur det skulle åtgärdas utan hur stor kompensationen skulle vara som jag hakade upp mig på.
5 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: Lack är ju underhållsfritt medan hårdvaxolja måste underhållas med ny vaxning då och då. Lack är också mer traditionellt om man vill ha ett äldre utseende.
1 svar · 1,8k läst
P
Pagno: Det kan bli bäst om du bygger in stengolvet med en inramning och tittar under listen mellan trappen och golvet om det går att ta bort listen helt och hållet, kan bli riktigt bra. Det blir lätt för mycket lister på golvet. Mvh P-A
5 svar · 1,3k läst
·
C
cdx873v: Hur går det? Har ett liknade problem här :p
5 svar · 3,8k läst
·
R
rävlyan: Har använt järn som jag fått och var rostiga , det håller än i dag 20 år nu
3 svar · 5,6k läst
·
T
Turbo_Tail: [citat] Stämmer bra, om man menar betonggolv under bar himmel. Nu har ju undertak och plåttak varit monterat innan golvgjutningen.
3 svar · 1,7k läst
P
Anonymiserad 144342: Det blev mycket bättre efter rengöring med klorin. Utspädd klorin. Det känns som det är gammal hus doft mer än linoleum matta
4 svar · 5,0k läst
J
joasag: [citat] Det gick bra! Minns det som otroligt slitsamt dock, men resultatet blev kanon. Glömde dock öppna fönster, så när jag kom tillbaka till lägenheten dagen därpå så var det fuktigt som en ångbastu inomhus ;)
19 svar · 25,7k läst
·
T
Tegelväggen: Hej! Har köpt 45m² 30x60cm rektifierat klinker och beställde samtidigt några hundra kg Finja Allroundfix. När jag nu letar på nivåsystem ser jag att ett system vill att man använder flytfix och på dom andra står inget speciellt. Tanken är att köra 12x12 kam och dubbelstryka med "vanligt" Finjafix. Har redan köpt allt så jag vill ju helst använda det jag har redan. Det är torra
0 svar · 3,4k läst
T
Tegelväggen: Hyrde en Scanmaskin 18 och som hade tre diskar under. På varje disk satt man fast tre plattor som hade två diamanter var på sig dvs totalt 9 diamantplattorx2=18diamanter. Dom var svarta (Bauta double black) och rekommenderades innan klinkers. Det var väldigt lätt att slipa, fick några märken på någon vägg av gummiskyddet, och lyckades damma ner när jag i ett rum tänkte att dammsugaren
30 svar · 18,6k läst
·
hscn
hscn: Går inte att ha någon säker uppfattning utifrån bilden om det andra lagret av matta har asbest som undre lager men du ska absolut undersöka innan du river. Eventuellt asbestlager är vitt, påminner om kartong men är lättare att riva sönder, brukar också bli "flikigt" när man river sönder mattan. Nästan alla de första vinylmattorna tillverkade till mitten av sjuttiotalet hade
1 svar · 2,1k läst
·
Mazen
Mazen: En tröskellist/ skarvlist finns både trä och metall. Tex www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/socklar-och-lister/troskel/troskelplatta-swedoor-ek/p-357298-357299?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=EAIaIQobChMI5b2Cxqfj3AIVmoKyCh2iqgWzEAQYCCABEgJp2_D_BwE
2 svar · 3,1k läst
A
Albireo: Tack för snabbt svar! [citat] Är det samma som syrediffusionsspärrad? Tryckklass ex. PN6 är det trycket (6kg) i slangen eller belastning på slangen? Finns det andra kvalitétsskillnader mellan olika fabrikat? [citat] I mitt fall är det nog 16mm eller 20mm som gäller (17mm kändes udda) [citat] Är det någon för / nackdel att dela rummet på olika slingor? - Det finns ingen mellanvägg
2 svar · 2,3k läst
Stefan N
Stefan N: Han har inte vart inloggad sen 2017 så det kan nog dröja med svar.
9 svar · 2,1k läst
E
Ellieg: Tack för alla svar. Vi har bestämt att ta loss kanten, slipa och lacks
8 svar · 3,4k läst
·
C
Chris Kiss: Sirken, Jag har råkat ut för exakt samma grej. Det är bombis så att pigmentet sitter kvar i botten på dunken. Tyvärr räcker det inte att skaka den, utan man måste ner med en lång sticka och röra upp pigmentet som har sedimenterat där. Japp, kattttastrof att det inte står tydligare på dunken... Men nu har du snart ett vitt fint golv :) Ta inte för mycket olja bara, utan se till att
8 svar · 33,1k läst
·
G
Guggeinar: Hej alla! Bor i en villa från 76 med platta på mark. Vi ska renovera golven på nedervåningen och har lite funderingar över om vi behöver ta bort nuvarande underlag innan vi lägger på parkettgolv. När huset byggdes la man en plastmatta med kokosfiber på baksidan direkt på betongen. Sedan när den dåvarande husägaren skulle byta golv i sovrummet, runt 90, la han masonit på det gamla
0 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.