H
Det finns spårad spån 22mm på marknaden så det har jag svårt att tro att dina skulle börja svikta, om inte den färdig spårade har något annat bindnings medel som ger den bättre hållfastighet.

Det är inte bra om du fräser igenom helt och framförallt vid böjarna riskerar det att bli svagt. Mycket beror ju på avstånd på reglarna under spånskivan också men att fräsa helt igenom tror jag aldrig blir bra.
Jag vet inte om de spårade spånskivor man brukar använda har extra hållfasthet på något sätt men jag förstärkte iaf extra under där svängarna gjordes plus att det senare också blev armerad flytspackel ovanpå eftersom det var i ett badrum. Jag har också reglarna på CC 30 cm under vilket gör det stadigare.

H
Tack för snabb respons :)

Gällande spårade spånskivor så är de just spårade, min tanke är att gå igenom hela vägen och därför funderingarna på om de blir för smala och försvagade.

Det är 60 cc på reglarna generellt förutom där jag skall ha klinkers där är det 30 cc (Förstärkt).

Skulle säga att det då blir för svagt, iaf där det är 60 cc men troligtvis även där det är 30 cc

Det där beror på hur de ligger. Spårad skiva har i princip ingen styvhet alls utmed spåren. När du lyfter den från högen måste man lyfta i en kortsida, annars knäcks den.

Vid läggningen måste spåren läggas kors mot bjälkarna, vid krökar där den "byter riktning" måste man lägga in förstärkningar under skivan.

För spånskiva gäller som huvudregel (om det skall vara klinkers på golvet) att vid alla kanter måste det finnas stöd. Ex, vid golvbrunnen måste man ha en fyrkant av reglar fästa i bjälklaget, som ger stöd både åt brunnen och spånskivan. Vid kanter mot väggar måste det finnas en bjälke även under spånskivans kortsida.

• Gilla
Torkad gubbe
  • Laddar…
H
Tack för informationen om styvheten eller egentligen icke - styvhet i spårad skiva. :)

Ifall man nu väljer att såga upp spånet (som länken visar) så bör ju dvs styvheten bli detsamma som de spårade förutsatt att man väljer att såga upp dessa i motsatt riktning mot reglarna.

Tror nog att styvheten i en spårad skiva ändå är bra mycket större jämfört om man såger upp den helt. Sen är ju en annan faktor om man skarvat spånskivan på reglar eller inte. Man bör ju göra det men jag tror inte att det är ett krav och såger man då spår rakt igenom skivan så kommer ju du få en skarv som hänger i luften vilket ju inte kan hålla för någon belastning alls i princip (även om den nu kanske är limmad),

Det beror på fabrikat av spånskiva, om den är skarvad i luften. Vissa fabrikat skall skarvas på en regel, andra kan limskarvas utan stöd. Tror att någon tillverkare har patent på utformningen av limskarv som tål att vara fribärande.

Men om man inte skarvar på regel så ska man väl fortfarande förskjuta skarvarna mellan skivorna antar jag? Detta extra stöd försvinner ju om man sågar spår igenom skivorna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.