Hej,funderar på att lägga nytt golv i hallen.

Dock lite osäker på tillvägagångssättet som framgår av bilden....i vilken ända är smartast att börja från ? Klinkersidan eller andra hållet ?
 
  • Uppifrån och ner perspektiv på en hall med trägolv som övergår i klinkers, med en löpare med stjärnor och skor vid ingången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Tänkte du ha kvar klinkergolvet? Kanske skulle fundera på att göra om det så det vart helt i början istället för den runda grejen.
Annars får du börja vid rundeln så är det lättast att få till sågningen.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Tänkte du ha kvar klinkergolvet? Kanske skulle fundera på att göra om det så det vart helt i början istället för den runda grejen.
Annars får du börja vid rundeln så är det lättast att få till sågningen.
Ja tanken är att klinkern skall vara som den är....är det "fel"tänkt att börja i andra ändan av hallen ? vill ju såklart få till det så bra som möjligt vin runden då det är i blickfånget när man kommer in.
 
V Vesslan71 skrev:
Ja tanken är att klinkern skall vara som den är....är det "fel"tänkt att börja i andra ändan av hallen ? vill ju såklart få till det så bra som möjligt vin runden då det är i blickfånget när man kommer in.

Fler tips mottages gärna.....är det overkill att köpa ett högtryckslaminat ?
 
BirgitS
Det beror ju på hur länge man vill att det ska vara fint och hur mycket slitage det är.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på hur länge man vill att det ska vara fint och hur mycket slitage det är.
Javisst....klart man vill att det skall vara fint så länge som möjligt....vi har varken småbarn eller husdjur hemma men vill ju ändå ha ett kvalle golv....menade mest om det vore värt att lägga dom extra pengarna på det eller om det just är overkill
 
BirgitS
En del planerar ju att flytta om ett par år, och då kan ju ett billigare golv fortfarande vara fint, och andra planerar att leva med golvet så länge som möjligt och då lönar det sig antagligen att satsa på bättre kvalitet, dvs. högtryckslaminat och högre pris.
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En del planerar ju att flytta om ett par år, och då kan ju ett billigare golv fortfarande vara fint, och andra planerar att leva med golvet så länge som möjligt och då lönar det sig antagligen att satsa på bättre kvalitet, dvs. högtryckslaminat och högre pris.
Okej...
 
V Vesslan71 skrev:
Hej,funderar på att lägga nytt golv i hallen.
Hej själv!
Varför? Jag tycker att golvet är jättesnyggt som det är!
(Men mattan kanske du skall byta ;) )
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej själv!
Varför? Jag tycker att golvet är jättesnyggt som det är!
(Men mattan kanske du skall byta ;) )
Tackar !..hahaha ja mattan skall bytas den med...golvet har väl legat där ca 12 år o har fått en del klackmärken osv....även funderat på att slipa ner det o lacka om det....golvslip skall man ju helst behärska annars kan det bli knas....så tanken på att lägga ett nytt finns där....har lagt laminat i 2 sovrum o det blev kanon...MEN det är just runden där som jag är lite osäker på-
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Jag hade nog börjat med rundeln eftersom den blir krånglig. Eller hade nog tagit bort den och gjort rakt avslut ;)
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag hade nog börjat med rundeln eftersom den blir krånglig. Eller hade nog tagit bort den och gjort rakt avslut ;)
Menar du isf att ta bort klinkern ?
 
Ja. Det är ju inte så stor yta. Sen tycker jag inte om den runda biten men det är en smaksak.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ja. Det är ju inte så stor yta. Sen tycker jag inte om den runda biten men det är en smaksak.
smaksak såklart ja.....tycker dock det är praktiskt iom att ha skoställ samt när man kommer in med grus o slask under pjucken....skall dock höra med en firma vad dom tar för att slipa o lacka golvet.
 
BirgitS
I så fall är det väl mer att byta ut klinkerbiten mot en fyrkantig bit som går tvärs över hela hallen så att du får en rak kant mot parketten/laminatet.
Riktig parkett (14 mm högt eller mer) går att slipa två eller tre gånger, däremot fanergolv (kring 8 mm högt) brukar inte gå att slipa.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.