Nu är det dags för den 45 årig gräsmattegröna heltäckningsmattan i gillestugan/källaren att flytta ut till förmån av ny golvyta. Men jag står i valet och kvalet vilket material jag skall välja. Var inne först på att lägga ut en platon alternativt pergomatta som underlag för ventilation och sedan ett vinylklickgolv ovanpå för att hålla nere tjockleken och på så vis minimera eventuella bekymmer vid dörrtrösklar. Men rummet i sig är 9x3,5 meter och jag hade nog tänkt lägga golvet in i en anslutande passage vilket bygger ca 3 meter till på längden. Den lokala färg och golv affären rekommenderade ej att lägga golv över 8 meter. Det andra bekymret är att jag nu har tre bekanta som lagt vinylklick i vardagsrum, kök etc och efter bara en kortare tid haft problem med att golvet gått isär och det är något jag absolut inte vill vara med om. Det jag hade hopats på med denna lösning var att få bort en del av kylan som betongplattan bidrar med. Den lokala affären tyckte istället att vi skulle lägga in en matta som ej behöver limmas och enligt dem även skall kunna transportera ut eventuell fukt så att betong ”andas”. Mattan löser en hel del problem men jag är rädd att golvet kommer att bli kallare än idag med en lurvig heltäckningsmatta.

Källaren är för övrigt dränerad och fruktlös enligt flertalet mätningar.

Har ni några andra förslag eller idéer om hur jag bäst löser problemet om man nu får kalla det ett problem.

Jag har lite andra förutsättningar, men jag är också på gång med att byta golv, har trägolv idag i källaren. Men min platta är periodvis fuktig.

Jag vet inte hur Platon står sig, men det känns tokigt att stänga in fukten, visst man kan väl ventilera socklarna mekaniskt, någon som har erfarenhet av Platons ventilerade golv? Det måste definitivt bli billigare om det nu fungerar.

Om man ska ha golvvärme så måste man bila bort plattan och isolera den och gjuta om. Det blir för kostsamt tycker jag.

Sedan finns det ventilerade golv, tex nivell. Men det blir också väldigt dyrt.

Så det jag funderar på är att lägga klinkers och ha flyttbara mattor där man går, så det inte blir så kallt. Jag skulle säga att klinkers är nog det mest beprövade i en källare, det andas och torkar ur. De delar av min källare där det finns klinkers så har det aldrig varit något problem med fukt.

Sedan har du nålfiltsmatta, det är absolut billigast och den andas och skön att gå på.

Redigerat:
Hej
Har i mitt gamla garage i källaren gjort som du funderar över. Vi la fiberduk mot betonggolvet för att slippa att platonmattan låter när man går på golvet. Mellan platonmattaqn och parketten la vi sådan stegljudsplast. Mellan golv och vägg har vi struntat i golvlister så att ev fukt kan ventileras bort. Denna lösningen blev kanon. Golvet blev mkt varmare än innan.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
O obell skrev:
Hej
Har i mitt gamla garage i källaren gjort som du funderar över. Vi la fiberduk mot betonggolvet för att slippa att platonmattan låter när man går på golvet. Mellan platonmattaqn och parketten la vi sådan stegljudsplast. Mellan golv och vägg har vi struntat i golvlister så att ev fukt kan ventileras bort. Denna lösningen blev kanon. Golvet blev mkt varmare än innan.
Om jag förstår dig rätt, så:

Fiberduk, platonmatta, stegljudsplast och sedan parkett?

Det låter väldigt lockande med passiv ventilation och det borde bli bra mycket billigare än nivell. Vilken typ av Platon valde ni? Det finns olika modeller.

Hej. Jo det blev mkt bra. Blev Platon från Byggmax. Kollade först på blå Platon som rekommenderas men priset var ett helt annat. Golvet är 5×7m

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Finns även frigolit som är spårad för golvvärme, byggplast under sedan frigolit ovanpå och golvvärme[länk]
Lockande! Skulle man våga på ett fuktigt källargolv? Men mesta av värmen borde ju gå upp, tänker på risk om omvänd fuktvandring. Men om man har ventilerade socklar så kanske det går.

Det skulle ju vara trevligt med golvvärme och skulle man köra typ Platon och frigolit spånskiva så blir det inte så farligt dyrt.

Frigolit spårskiva menade jag :)

Inte plast mot berongplatta. Ifall det är riktigt så kan det till och med bli vatten där.

O obell skrev:
Inte plast mot berongplatta. Ifall det är riktigt så kan det till och med bli vatten där.
Vad menar du ? Byggnormen är att när du skall lägga organiskt materiel så skall det vara fuktspärr på betong. När det gäller platta på mark så kan du behöva en ventilerad fuktspärr eftersom olika hus har olika förutsättningar. Att tänka att det har fungerat tidigare kan du glömma när du börjar om från nytt så är det nya förutsättningar och med dagens krav.

Det är bättre att ta in ett företag som kan göra en fuktutredning så vet du vad du har för förutsättningar.

Sist men inte minst "Jag ser inte att det skulle vara fuktigt" är lika bra bedömning som att titta ut och säga vilken luftfuktighet det är idag.

Du kan på ett enkelt sätt kontrollera ifall du har mkt fukt i golvet. Tag en bit byggfolie och tejpa fast den mot golvet. Vänta 24h och kontrollera ifall du har fukt innanför. Har du vatten innanför då så skulle inte jag rekommendera plast mot golvet. Å.prata inte om dagens byggnorm. Sunt förnuft gäller som alltid. För ett par år sedan så var enstegstätade putsfasader också norm.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.