Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Har precis köpt ett hus från 70-talet. Vi håller på och lägger nytt golv i sonens rum, efter att ha rivit bort det gamla golvet kunde jag genom ett kvisthål se att spånet som isolerar golvet sjunkit ihop 6-7cm. Bröt bort en planka som bekräftar detta.
Förra ägaren pratade om kallt golv längs väggen i ett annat sovrum och undrar om det kan bero på samma sak?
Tänkte förebygga problemet i detta rum genom att riva bort golvsponten 50-60cm från väggen och lägga i någon cellulosabaserad (hygroskopisk) isolering hela vägen upp till golvsponten och spika igen golvet. Dvs fylla upp utrymmet ute vid väggen och låta det vara luft i resten av golvet. Vad tror ni om detta? Det är dock en box med något gullfiberliknande ca 10cm längst ute vid väggen som borde hjälpa lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förra ägaren pratade om kallt golv längs väggen i ett annat sovrum och undrar om det kan bero på samma sak?
Tänkte förebygga problemet i detta rum genom att riva bort golvsponten 50-60cm från väggen och lägga i någon cellulosabaserad (hygroskopisk) isolering hela vägen upp till golvsponten och spika igen golvet. Dvs fylla upp utrymmet ute vid väggen och låta det vara luft i resten av golvet. Vad tror ni om detta? Det är dock en box med något gullfiberliknande ca 10cm längst ute vid väggen som borde hjälpa lite.
Kalla golv utmed yttervägg brukar vara att det pyser in kalluft genom små springor
ut till fasaden försök att känna om det pyser lite , går även att använda en termometer
på olika ställen , pyser det så visar den samma temp som ute , inget ovanligt i äldre hus
Går att ta bort spånet och annan isolering där
Annars bara fylla upp med det du vill , men inget tätt materiel
ut till fasaden försök att känna om det pyser lite , går även att använda en termometer
på olika ställen , pyser det så visar den samma temp som ute , inget ovanligt i äldre hus
Går att ta bort spånet och annan isolering där
Annars bara fylla upp med det du vill , men inget tätt materiel
Om du orkar göra det riktigt ordentliga, så hade jag gjort följande:
Tillagt i redigering: även om du kör på sågspån i fortsättningen också så hade jag nog inte återanvänt det där. Det ser väldigt grovt ut, nästan som flis, och fungerar nog sämre som isolering.
- Ta upp hela golvet (och säger hela, bara för att jag inte vet hur grunden under huset ser ut. Om den är uteluftsventilerad och ej isolerad lär det dra rejält kallt under golven, och då blir det kallt även om man isolerar runt väggarna. Dessutom, golvbräderna lär ju gå från vägg till vägg, så du måste ju ändå riva upp alla för att komma åt längs alla väggar).
- Skyffla ut allt spån (du kan spara det om du vill återanvända)
- Tar reda på om det läcker in kalluft, själv har jag använt en IR-termometer till detta. Kombination av den och känna med handen om det drar gav goda resultat.
- Hittar du läckor/springor där det drar in kallt, dreva med lindrev eller täpp till med diffusionsöppen tejp.
- Fyll på i facken igen, vilken diffusionsöppen isolering som helst går bra. Jag har aldrig använt sågspån, men läst ett tips på 50% såg- eller kutterspån och 50% hyvelspån, ska tydligen ge en spänstig blandning som inte packar ihop sig lika snabbt. Eller cellulosabaserad lösullsisolering. Eller isolerskivor av naturfiber (jag har använt iCell, funkar utmärkt). Det viktigaste är att fylla hela facket helt till brädden. Det är luftfickan mellan isolering och golv som gör golven kalla (drar det in kalluft någonstans kyler den ned denna luftspalt, och det spelar ingen roll hur välisolerat det är under kylan.
- För bonuspoäng, lägg ångbromspapp över hela rummet innan du skruvar dit bräderna igen.
Tillagt i redigering: även om du kör på sågspån i fortsättningen också så hade jag nog inte återanvänt det där. Det ser väldigt grovt ut, nästan som flis, och fungerar nog sämre som isolering.
@torparavgrund Isolerande sågspån är iofs ofta rätt grova.
Men räcker det inte bara med att lägga på mer spån på befintliga? Varför ska man skotta dän allt och sen lägga tillbaka det igen?
Men räcker det inte bara med att lägga på mer spån på befintliga? Varför ska man skotta dän allt och sen lägga tillbaka det igen?
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Tack för tipsen! Det är uppvärmd källare under (skulle jag såklart ha skrivit) så det är därför jag funderar på att bara isolera yttersta biten
. Jag är inne på att skyffla spånet innåtoch fylla upp med det som ljuddämpning och lägga någon skiva i naturfiber den yttersta metern eller så. Ska ta bort och leta drag och försöka täta. Dett kommer nog bli en procedur som kommer upprepas allt eftersom rummen renoveras genom hela huset.
För att leta efter ställen där det drar in kalluft. Vore annars retligt att lägga på nytt spån bara för att fortfarande ha fläckvis kallt golv för att det drar in i springor i trossbotten. Poängen med isolering är att hålla kvar varm luft inomhus. Men om det blåser kall utomhusluft rakt in i isoleringen tappar den denna förmåga.ricebridge skrev:
Mitt inlägg antog uteluftsventilerad krypgrund; nu har TS lagt till att det rör sig om en uppvärmd källare under, så mina råd förlorar det mesta av sin relevans.
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Tipset är inte helt irrelevant då bjälklaget ligger i skarven mellan murad källargrund och regelstomme. Ska absolut kika om ddt finns otätheter och sedan fylla upp med isolering ända mot golvsponten.
Jag fixade vår bristfälliga isolering i mellanbjälklaget såhär, gjorde stor skillnad.
Lite varmare golv men hur? https://www.byggahus.se/forum/threads/lite-varmare-golv-men-hur.290817/#post-2655270
Lite varmare golv men hur? https://www.byggahus.se/forum/threads/lite-varmare-golv-men-hur.290817/#post-2655270
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Är av någon anledning gullfiber längst ute vid väggen?
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
När man tittar närmare, visst ser spånet längst ner i facket mörkare ut?
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Åkte till Octopalkontoret med isoleringsbiten där några fick kika och lukta och de hävdar bestämt att det är damm så då tror jag på det 
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Hade det nånsin varit så fuktigt där så mögel trivts hade spikarna varit rostiga.... 
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Just det
.
Hittade cellulosabaseradlösull som jag fluffade upp i en flyttkartong med en målarvisp. La i facken och spikade igen och har nu lagt golvet också.
Hittade cellulosabaseradlösull som jag fluffade upp i en flyttkartong med en målarvisp. La i facken och spikade igen och har nu lagt golvet också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

