Golv
noupe: [citat] Att döma av hur skitigt det ser ut verkar det inte vara proffs? Ser värre ut än första gången jag lade plattor. Med det sagt lade vi klinker i två angränsande rum utan tröskel eller annat. 60x60 och de har plattsättaren lagt utan några synliga fogsprång alls. GVK eller om det var BKR skulle i samma veva göra stickprov på deras företag och kom då hit. Berömde de obefintliga
Jörgen Ö: [citat] Ja, men det krävs lite vana.
huggan: Flytande golvkonstruktion innefattar många olika lösningar. Men oftast är det att ytskiktet inte sitter fast alls i undergolvet eller några väggar.
Jenny8: Tilläggsisoleringen somär gjord i krypgrundstaket är gjort nyligen. Tack för din input!
Troberg: Misstänker att det är olika limtyper, det här är som en tjock, gummiaktig massa, lite som kontaktlim. Det känns dessutom lite riskabelt att ha olivolja på ett klinkersgolv, det känns som ett förstadium till spräckta skallar och brutna nackar...
InsidersUnited: Finns borr som man borrar bort skallen på spiken med, sedan brukar listen komma av rätt snällt medans resten av spiken sitter kvar i väggen. Men då får man spackla slipa rätt snyggt vid återmontage.
Lillo: Tack för era svar! Så då borde multi räcka med andra ord.. försöker hålla bygghöjden nere samtidigt som det såklart ska hålla.
Daniel Winther: Tack för alla svar. Får överväga och se hur vi gör
leby: är det bjälklag, gles som du skall lägga slang i och sen spån på det? I så fall hade jag lagt låga kortlingar och sen en regel längst ut längs med bjälklaget. Jag håller med ovan om att det annars sviktar om du har frihängande gles, sen beror det förstås på om frihänget är 50 cm eller 2 cm..
Jezzie: Jag förstår din tanke men jag hoppades att en ny tråd skulle göra att fler uppmärksammade och gick in och delade med sig av sina priser. Jag har även sökt på annat sätt på nätet och ringt runt, faktiskt är priserna så varierande att det blir svårt att avgöra vad som är rimligt. Men min tanke med ny tråd verkar inte ha fungerat så jag ska ta bort den inom kort. [citat]
zoet: [citat] Känns inte som någon vits med att gå in på djupare förklaringar om hur golvet är laggt här, men den biten har vi tillräcklig koll på för att veta att det inte är något problem :) Frågan är om/hur det går att få till lacken snyggt.
Christian Ek: Hejsan! Nyfiken på hur resultatet blev och hur du gjorde? Armerade du?
Rolle85: Okej, det blir ju dock lite tomrum under plattan men då vet jag.
Smarteus: Hej. En firma ska slipa och "färga in" vår ekparkett (fiskben). Vi vill ha en ljus/grå nyans på golvet. Dom rekommenderar oss att köra en osmo oljebets (vi gillade ljusgrå på prover vi kikat på - bifogar bild), och sen en mattlack på det (pallman 98). Men hittar väldigt lite om folk som slipat och oljebetsat och mattlackat sin ekparkett. Hittar desto mer om hårdvaxolja. Vad är det som
Soldyrkaren: Hej, Som ni ser på bilderna tagna i min hall behöver jag få upp undergolvet i samma nivå som rät skivan, den vilar i andra ändan på ett golv i rätt höjd. Golvet är ca.10-12 mm lågt i hallen (husets mitt) och lutar sen uppåt ut mot ytterväggen i rummen på båda sidor. Vid ytterväggarna ligger golvet i rätt nivå, hur gör man detta plant på bästa/enklast sätt tro? [bild] [bild]
storskogen: Hej Vi har varit och tittat på golv till kök och vardagsrum och har fastnat för Golvabia Maxwear Ek Coffee eller Arena Trend Ek Mörkbrun. Någon som har erfarenheter av de golven. Jag har läst gamla inlägg där missnöjet är stort med Golvabia Parkett men inte hittat något om vinylen.
storskogen: Hej, det är många år sedan inlägget nu. Blev det Golvabia-golvet? Vi letar just nu golv till vårt kök/vardagsrum och har tittat på Ek Coffee
Nybyggarens: Tackar för svar. Inser att byggarna inte är helt ute och cyklar iallafall. Det som oroar mig är väl gnagare som gräver hål i frigoliten samt frigolitens beständighet mot fukt osv. För övrigt hur stor luftspalt bör det vara mellan trossbotten och marken? De har lagt ut en markduk för att stoppa ogräs där. Men det kommer inte vara mer än ca 30 cm mellan trossbotten och mark.
utbygget: Hmm jag som tänkte köpa detta och lägga det där det är 9*7,5 m med längden där det är 9 m Blir till att finna några polare att klicka i golvet låter det som Jag har inte hittat maximal läggstorlek. Skiljer sig det mellan olika fabrikat? Friskrivningen för miljön visar att de har en bra jurist... Men jag gissar att naturlagarna påverkar alla trägolv lika Eller Finns det något golv
Spikin: Problemet är inte ekstavparketten, ek drar inte till sig mycket vatten. Undergolvet och träbjälkar drar till sig vatten och sväller. Då dras golvspiken ut något och går inte tillbaka när golvet/bjälkar torkats och krympt .Full kontroll över skadan fås enklast och billigast genom att ta ner källartaket. Det går att dra fast löst undergolv från källaren. Löst undergolv kan medföra
Nicko991: [citat] Tack! I detta fallet tror jag dock att det blir platsbrist för jag ska lägga gles på kortlingar under för slingorna, och där får jag ju iofs lite extra stöd för det nya spånet. Kanske kan tillåta lite mindre stödyta på regeln för den nya och låte den gamla få 2/3 av regelbredden. Då har jag i alla fall 2 alternativ att bolla mellan! :-)
Pagno: Massiva golv värmer man upp träfibrerna med en blöt handduk och full ånga på strykjärnet. Det krävs några omgångar innan jacket reser sig. Hur det fungerar på laminat har jag ingen aning om. Är det ett tjockare trälager/slityta så bör det fungera likt trägolv. Mvh P-A
fillishave: [citat] Tack för svaret! Ja det lutar mot att det blir alternativ två av någon variant. Jag funderade också på att byta ut distanserna som du föreslår för det måste ju vara det som är störst risk för fuktskada. Ställbar skruv låter ju som en utmärkt idé! Själv hade jag funderat på om det gick att använda något icke organiskt under de befintliga distanserna men ställbar skruv
Ninni_1969: [citat] Tack, får kolla upp det. Jag tyckte det såg ut som man bara kunde köpa som företag. Men får ringa och fråga. Tack för tips!
Stefan N: Köp en riktig tvättbalja med tillhörande svamp så blir det bättre än att ha en vanlig hink.