BirgitS BirgitS skrev:
I så fall är det väl mer att byta ut klinkerbiten mot en fyrkantig bit som går tvärs över hela hallen så att du får en rak kant mot parketten/laminatet.
Riktig parkett (14 mm högt eller mer) går att slipa två eller tre gånger, däremot fanergolv (kring 8 mm högt) brukar inte gå att slipa.
Har börjat fundera i dom banorna med nu...lägga en "fyrkant" klinker ja...om jag skall lägga nytt golv...vad är brukligt då ? Att klinka först o golv sen eller tvärtom?
 
BirgitS
Du bör dock vara medveten om att det kan kräva mer underarbete om du ska lägga in klinker över en större yta, t.ex. flytspackel.

Ofta när man har klinker och parkett bredvid varandra så har man en list över kanten. Det gör att det inte blir fullt så viktigt att golvkanterna är exakt raka, att de två golven är exakt på samma höjd och att det kan bli ett litet mellanrum emellan de två golven som parketttillverkarna vill.

När vi byggde om har jag för mig att hantverkaren la parketten först men jag är inte helt säker och jag tror inte heller att det spelar någon roll. Om måtten passar med bara hela klinkerplattor är det ju bra att lägga det först så slipper man dela en massa plattor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör dock vara medveten om att det kan kräva mer underarbete om du ska lägga in klinker över en större yta, t.ex. flytspackel.

Ofta när man har klinker och parkett bredvid varandra så har man en list över kanten. Det gör att det inte blir fullt så viktigt att golvkanterna är exakt raka, att de två golven är exakt på samma höjd och att det kan bli ett litet mellanrum emellan de två golven som parketttillverkarna vill.

När vi byggde om har jag för mig att hantverkaren la parketten först men jag är inte helt säker och jag tror inte heller att det spelar någon roll. Om måtten passar med bara hela klinkerplattor är det ju bra att lägga det först så slipper man dela en massa plattor.
Jag hade tänkt räkna på det ja så att jag får hela plattor ja (helst) klinkern ligger på betongen så det skall väl bara vara att ta bort dom gamla o sen prima osv osv..en list sätter jag dit så det blir en schysst övergång
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag menade en fyrkant som du är inne på. Om man behöver dela på någon klinkerplatta så är det snyggare att lägga den delade mot ytterväggen.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag menade en fyrkant som du är inne på. Om man behöver dela på någon klinkerplatta så är det snyggare att lägga den delade mot ytterväggen.[/QUOTE

Ja precis...nu är jag lite kluven hur jag skall göra....ant lägga klinker i en fyrkant o börja där det gamla ligger....eller lägga så att det blir i kant mot väggen där....eller kan det blir konstigt att lägga hela den ytan....har tagit en bild från toaletten o ut mot golvet ?
[bild] [bild] [bild]
V Vesslan71 skrev:
Jag hade tänkt räkna på det ja så att jag får hela plattor ja (helst) klinkern ligger på betongen så det skall väl bara vara att ta bort dom gamla o sen prima osv osv..en list sätter jag dit så det blir en schysst
 
Jag hade börjat vid klinkersböjen.
Försökt skapa en "mall" av böjen med pappkartong eller dylikt.
Börjat på vänstra sidan där en hel bit förmodligen får plats.kollat hur lång ut skarven blir och haft även det som mall för varannan skarv uppåt höger.
Lagt nästa gplvbit med det överlappen som krävs för att bortre skarven skall hamna där jag vill
Lagt ut min pappmall över lagda skivor,
Ritat av och kapat med sticksåg. Sen fortsatt med nästa osv...
 
  • Gilla
Vesslan71 och 1 till
  • Laddar…
Jag ventilerar alla alternativ....så jag tar även gärna emot tips på någon firma i GBG området som slipar o pigmenterar golv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.