Har börjat fundera i dom banorna med nu...lägga en "fyrkant" klinker ja...om jag skall lägga nytt golv...vad är brukligt då ? Att klinka först o golv sen eller tvärtom?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Du bör dock vara medveten om att det kan kräva mer underarbete om du ska lägga in klinker över en större yta, t.ex. flytspackel.
Ofta när man har klinker och parkett bredvid varandra så har man en list över kanten. Det gör att det inte blir fullt så viktigt att golvkanterna är exakt raka, att de två golven är exakt på samma höjd och att det kan bli ett litet mellanrum emellan de två golven som parketttillverkarna vill.
När vi byggde om har jag för mig att hantverkaren la parketten först men jag är inte helt säker och jag tror inte heller att det spelar någon roll. Om måtten passar med bara hela klinkerplattor är det ju bra att lägga det först så slipper man dela en massa plattor.
Ofta när man har klinker och parkett bredvid varandra så har man en list över kanten. Det gör att det inte blir fullt så viktigt att golvkanterna är exakt raka, att de två golven är exakt på samma höjd och att det kan bli ett litet mellanrum emellan de två golven som parketttillverkarna vill.
När vi byggde om har jag för mig att hantverkaren la parketten först men jag är inte helt säker och jag tror inte heller att det spelar någon roll. Om måtten passar med bara hela klinkerplattor är det ju bra att lägga det först så slipper man dela en massa plattor.
Jag hade tänkt räkna på det ja så att jag får hela plattor ja (helst) klinkern ligger på betongen så det skall väl bara vara att ta bort dom gamla o sen prima osv osv..en list sätter jag dit så det blir en schysst övergångBirgitS skrev:
Du bör dock vara medveten om att det kan kräva mer underarbete om du ska lägga in klinker över en större yta, t.ex. flytspackel.
Ofta när man har klinker och parkett bredvid varandra så har man en list över kanten. Det gör att det inte blir fullt så viktigt att golvkanterna är exakt raka, att de två golven är exakt på samma höjd och att det kan bli ett litet mellanrum emellan de två golven som parketttillverkarna vill.
När vi byggde om har jag för mig att hantverkaren la parketten först men jag är inte helt säker och jag tror inte heller att det spelar någon roll. Om måtten passar med bara hela klinkerplattor är det ju bra att lägga det först så slipper man dela en massa plattor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag menade en fyrkant som du är inne på. Om man behöver dela på någon klinkerplatta så är det snyggare att lägga den delade mot ytterväggen.
Johannes Carlsson skrev:
Jag menade en fyrkant som du är inne på. Om man behöver dela på någon klinkerplatta så är det snyggare att lägga den delade mot ytterväggen.[/QUOTE
Ja precis...nu är jag lite kluven hur jag skall göra....ant lägga klinker i en fyrkant o börja där det gamla ligger....eller lägga så att det blir i kant mot väggen där....eller kan det blir konstigt att lägga hela den ytan....har tagit en bild från toaletten o ut mot golvet ?
[bild] [bild] [bild]
V Vesslan71 skrev:
Jag hade börjat vid klinkersböjen.
Försökt skapa en "mall" av böjen med pappkartong eller dylikt.
Börjat på vänstra sidan där en hel bit förmodligen får plats.kollat hur lång ut skarven blir och haft även det som mall för varannan skarv uppåt höger.
Lagt nästa gplvbit med det överlappen som krävs för att bortre skarven skall hamna där jag vill
Lagt ut min pappmall över lagda skivor,
Ritat av och kapat med sticksåg. Sen fortsatt med nästa osv...
Försökt skapa en "mall" av böjen med pappkartong eller dylikt.
Börjat på vänstra sidan där en hel bit förmodligen får plats.kollat hur lång ut skarven blir och haft även det som mall för varannan skarv uppåt höger.
Lagt nästa gplvbit med det överlappen som krävs för att bortre skarven skall hamna där jag vill
Lagt ut min pappmall över lagda skivor,
Ritat av och kapat med sticksåg. Sen fortsatt med nästa osv...
Klicka här för att svara