Jag håller på att ta upp ett gammalt plankgolv eftersom grunden (mullbänk) innehåller en massa gammal fuktig och illaluktande isolering. Golvet såg fint ut på plats, men i takt med att jag tagit upp brädorna så ser jag att de inte är i jättebra skick. De är ganska maskätna och träet är sprött på vissa ställen, framför allt på kanterna som legat mot de andra bräderna. De har varit hoplimmade på vissa ställen, och det har uppstått några nya skador där jag inte lyckats få bort limmet ordentligt.

Problem 2 är att det sitter massor av spikar (gamla smidda av gjutjärn) i brädorna. På de flesta ställena har man drivit ner spikarna med ett dorn av något slag och sedan fyllt hålet med något (sågspån och lim eller lack?).

Jag är dock fast besluten att lägga tillbaka golvet, även om det krävs en massa jobb. Så hur kan jag gå tillväga för att restaurera eller laga de delar av bräderna som nu är i dåligt skick? Ska man limma dit nya bitar där det är trasigt, eller ska man göra lagningsmassa av sågspån och lim (eller något annat?). Jag ser att lagningar av det slaget är gjort på massa ställen och det såg väldigt bra ut när golvet låg på plats. Det får gärna se rustikt ut, det behöver inte vara perfekt - men det är inte så kul om man tydligt kan se alla lagningar och att det ser taffligt ut.

Och: hur ska jag få ut spikarna utan att förstöra brädorna mer? Helst skulle jag vilja dra ut dem från baksidan, men de har huvuden och sitter som berget. Det finns inte heller något för en kofot att få tag i på undersidan. Ett alternativ skulle vara att driva dem genom plankan ovanifrån, men det är ganska tungarbetat. Ett annat är att försöka spika ur dem från baksidan, men då riskerar huvudet att ta med sig delar av ytan och skapa fula sprickor.

Tacksam för alla tips!

Planka i ganska gott skick
Ett gammalt upptaget plankgolv med synliga spikhål och märken, omgiven av sågspån och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upprivet gammalt plankgolv med synligt isoleringsmaterial och verktyg vid en vägg.
Skapa konto

Upprivet gammalt plankgolv med synliga bjälkar och gammal isolering, renoveringsarbete pågår.
Skapa konto

Planka i lite tristare skick (i överkant på bilden)
Gamla, delvis skadade plankgolv med synlig isolering och rostiga spikar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.