Golv
Torkad gubbe: Beroende på hur hård lacken är så kanske du t.om måste börja med 16-24korn Annars är en normal slipning följande turordning 60-80-100 korn. Ingen slipning efter lutning Jag avråder att blanda lut och hårdvaxolja. Kontrollera om tillverkarna accepterar.
Anonymiserad 168520: Skräp där får man för att slösurfa på forumet :crysmile::crysmile:
rävlyan: En del plattor armerades med asbets för att bli hållbara och starka , vet inte vilka fabrikat som gjorde det , går ju inte att se fabrikat på en platta , men det finns sådana
Ganescha: klinker fungerar på betong golv då fukten ventileras igenom fogarna. En matta på detta borde ju således funka rakt på då mattan inte heller är tät.
Slaeggan: Hejsan! Jag håller på och fixar till golvet i ett rum i min källare. Huset är byggt 1953 och källaren är betongplatta på mark och en tidigare ägare har lagt parkett direkt på betongen... Vi har nu lagt platon-matta och skall lägga ett laminat ovanpå det men det jag undrar över är lister. De lister jag hittar som är ventilerade, dels de som Isola (de tillverkar Platon-systemet) och
Trixfix: Hej, Jag har precis lagt parkettgolv i vårdagsrummet och barneummet (Barlinek ek trestav lackad) och då saknar jag bara en planka! Nu måste jag köpa hela paket för en enda plankan! Har någon av er (nära Göteborg) några plankor över som vill sälja?
Anonymiserad 173289: Absolut, men ofta går det inte. I mitt fall var golvet spikat med kamspik. Helt omöjligt att dra ur utan att dra av spikarna eller skallarna.
Nicklas Inbox: Bygger in "joddlarbalkongen" Har man ångspärr ovan balkarna på nya golvet? (Balkarna 220+95)
John Vestberg: [citat] Okej, låter rimligt men tyvärr riktigt tråkigt! Ser inte riktigt hur jag ska få till en dil. fog i dörröppningen utan att det förstör utseendet på hela golvet...? :thinking:
Nyrostad: [citat] Ledsen för segt svar, men ja! Precis sådana jag tänkte på :)
Nacka3: Behöver man slita ut plastmattan? Eller kan man lägga laminaten ovan på plastmattan? Att de bygger gör egentligen inget förutom om de påverkar värmen från slingorna. Jo foam också så klart, de ska vi ha. Autocorrect, betonggolv ska de stå :crysmile:
Torkad gubbe: lasyr är inte ett ytskikt utan bara en infärgning som ni sedan ytbehandlar. Alternativt så använder ni en pigmenterad hårdvax så slipper ni mer jobb.
Torkad gubbe: Torkade brädor (8%) finns i formatet 30x110mm om du vill fälla ner så kan du antingen klyva ner den till rätt bredd med bordsåg alt. sänksåg och skena eller lämna in till ett snickeri. När det gäller produkten som föreslogs så håller den en 16% relativ fuktighet vilket gör att de flesta ytbehandlingar inte kan göras förrän den understiger 10%.
guggen: [citat] Jag flöt 9m2 häromdagen och la klinker igår och fog idag. Torktider, med 70-80% luftfuktighet är oändliga. Tips... ha en liten avfuktare till hands!
vanpire: Håller med om eken men tippar på Pilot gällande pennan.
Strip: Jag har med framgång skarvat hålkäl enligt följande: Kapade noggrant (vanliga 90° snitt) och spikade upp dem på plats, med trälim i skarven. Dock utan att spika de närmaste två metrarna åt vart håll, från skarven räknat. Sedan kunde jag justera skarven tills den var helt perfekt. När limmet sedan stelnat/härdat/torkat/vad-det-nu-gör så drog jag i de sista spiken. Perfekt
Strip: [citat] Tja, måhända lite okantat kanske, men atomlab skrev vad vi alla känner. Vad sa nästa expert?
JanneJanne123: [citat] Definitivt foga pga rörelser precis som du skriver. Jag hade börjat med att foga och sedan betraktat resultatet. Tycker du sedan att det behöver målas över också kan du ju göra det.
Villa1949: Jag hade lagt klinkers för att inte ha organiska material
Claes Sörmland: Nej ingen duk, det blir bara ett elände av intrasslade rötter, ogräs och allmän misär. Och inte kan men rensa heller för den den förbannade duken stoppar skyffeljärn och liknande.
Åsa Lund: Generellt ska man inte ha kvar gamla golv i lager på lager. Det kan bli obehagliga emissioner från innestängda lager.
Ewald: Lite inspiration - se hela filmen! [MEDIA=youtube]N6lMc0WBOxA[/MEDIA]
OlleOh: [bild] Vi vitlutade och vitxaxade plus hårdvaxade våra grangolv. Lutet för att få ner kontrasten mellan kvist och ickekvist, så det inte ser ut som en snöleopard. Intill ligger ekparkett där vi lät golvmannen blanda 50-50 neutral och vitpigmenterad olja. Blev riktigt snyggt!
NU86: Nu är det kanske redan fixat. Men jag använde en plywoodskiva våningen under som kilades upp mot taket med brädor. Sen var det bara att gjuta och sen måla taket i källaren vid behov när du är klar.
ejupptagetanvändarnamn: Hej! Har precis betsat parkettgolvet med ZAR oljebaserat träbets och ska nu lacka det. Köpte BECKERS parkettlack och läste precis på förpackningen att det inte ska användas på målat trägolv, antar att det i så fall också gäller betsat golv, då lacken kan lyfta upp färgen och göra golvet flammigt. Golvet kommer behöva tåla högt slitage då vi har många husdjur och jag har