Golv
anders07: [citat] Nej, har inte testat men med dem och stora plattor lär det vara betydligt enklare. Blanda fixen aningen lösare också och stryk som sagt här ovan fix på både golv och platta.
ToBr: Nu var sponten runt 18-19 och cc60... Då förmodar jag att enl standard så bör jag riva upp sponten och lägga 22mm golvspån?
hscn: Jag tror det blir bra som du tänkt, har det fungerat tidigare utan luftspalt går det säkert bra i fortsättningen också. Du har reglar ingjutna i betongen, är nog bara bra om de inte stängs in bakom plast. även om det inte kommer nämnvärt med fukt underifrån.
Johan456: Samtidigt så bryter golvet ljuset olika, där golvet ligger i olika riktningar. Det talar emot att det är en matta. Som sagts, fler bilder vore bra.
BirgitS: Har det fungerat med lumppapp och laminat är det troligt att det fungerar med foam och parkett. Det brukar vara i stort sett samma krav på underlag när det gäller laminatgolv och parkettgolv.
sollentuna: Vi har en yta på ett stort golv där en gejmingstol rullats fram och tillbaka ett flertal gånger. Golvet är vaxat. Kan man vaxa golvet bara där? Jag förväntar mig inte att det ska bli osynligt, men kanske bättre än idag. Det syns mer på bilden än i verkligheten.
Anonymiserad 284245: [citat] Marmoleum Click är tyvärr lite stora, många som tycker det.
Magnyz: ok, då skippar jag silikonet ;-). Jag tror inte golvet sviktar men just denna fogen var nog inte helt perfekt från början och badrummet har några år på nacken (1998).
jonaserik: Det är svårt att få en ren yta på tegel, oavsett det oljas eller lackas så kommer det att variera med lite flammigare/mörkare/ljusare här och där då tegel suger olika per sten.
Stefan N: Grovbetong låter inge vidare om det inte är minst 5cm du vill höja? Flytspackel lär nog passa bättre.
GammaltSomNytt: Skapade en ny tråd för val av betong att fylla igen hålen och torktid för att få lite struktur i frågeställningarna här på forumet
KJD: [citat] Ok, svarade först i fel tråd här :). Klokt du valde en diffusionsöppen lösning.
KJD: [citat] Tycker ändå det vore en förbättring, men är antagligen som du säger.
Matti_75: [citat] Det är ett lagningsbruk som du putsar dit. Så du blandar det i den konsistens du vill ha. Annars får du göra en riktigt tät form och gjuta med expanderande finbetong.
Rick.: Hej Skall inreda en vind. Och ta bort det gamla undergolvet och behålla de gamla bjälkarna. Har en fråga om hur man lättast riktar golv samt lägger in golvvärme i övervåning. Tänker lägga in golvvärmeplåt till golvbjälklag så då tänker jag lägga nya bjälkar på tvärs om dom gamla se bild. Vill dock ej bygga för högt för då slår jag huvudet i hanbjälken som jag ej vill
Brynolf8: Har en klinkersplatta i hallen som låter när jag går på den. Det är ett krasande ljud som gör att jag tror att den inte sitter helt fast. Hur gör jag för att byta den? Går det att ta bort den hel och sen limma den på plats eller kräver det att jag tar bort befintligt fix och lägger nytt? Plattan är 33x33cm Jag har ersättningsplattor om det kräver att jag tar sönder plattan.
ENord: Ska ta bort en gammal plastmatta i vårt kök men när vi tar bort den är den limmad med ett lim som inte är torrt dvs det blir ett ”blött” limlager kvar. Hur får man bort det?
Mialia: Typiskt då! Är oisolerat så måste väl använda annat. Heter sånt flytspackel något speciellt?
bengtsbox: [citat] Hur dimensionerade konstruktören armeringen? Jag har läst någonstans att man måste armera i två lager (nära ytan och djupare) för att undvika sprickbildning. Gjorde hen så eller la hen bara in mer armering i ett lager. Tacksam om du kan beskriva.
HenningÖland: Hej ! Jag skall bygga nytt hus. Vill slipa betonggolvet i källaren istället för att lägga klinker m.m. Erfarenheter och tips och råd runt det här ? Är det problematiskt med tanke på att plattan slipas först och sedan muras väggarna upp. Risk att ytan förstörs ? mvh Fredrik
WestPete: Oj, är det någon som vill hjälpa en vilsen renoverare genom att gissa på lösningar istället? :rofl:
Hus&Kärlek: Hej! (hoppas jag lagt tråden i lämpligt forum …) Undrar hur jag bäst får bort damm från att vinkelslipa betong på en begränsad yta. Har läst artikeln som @phl skrivit (https://www.byggahus.se/renovera/bli-kvitt-byggdammet), som var hjälpsam, men behöver lite mer specifika råd. Lite bakgrund: Som synes på bilden nedan så är det en liten yta (mitt i huset) jag jobbar på. Har
Stefan1972: Personligen tycker jag det ser ut som helt vanliga plastmattor ? Dessutom ser de inte helt gamla ut med tanke på kvartsstavarna utmed socklarna. Kanske därför värden inte vill byta........
arcile: Hej, Jag är på gång att slipa samt lägga lack på mitt parkettgolv. Vill ha lack på grund av dess hållbarhet, så inte intresserad av andra behandlingar. Två frågor som jag står inför där jag skulle vilja höra om erfarenheter: Skulle ni ha valt matt eller extra matt golvlack? Som jag förstått blir extra matt väldigt naturfärgad, kanske ser konstigt ut? Skulle ni ha valt
andost: jag kom förstås på att vi har lagt parkett direkt på foam på XPS300 på ovanvåningen - så det funkar iallafall. Frågan är alltså om vi kan göra samma med mjukare isolering, dvs EPS S200 https://www.bauhaus.se/cellplast-s200-1200x600x40mm-10-8-m-15st-per-paket https://www.bauhaus.se/xps-3035-cs-615x1265x50-mm
Norlino: [citat] Vi fick ingen förkontroll alls innan golvet lades tyvärr.