3 164 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Infärgning av betong som ska bli slipat betonggolv - erfarenheter sökes
I mitt hus ska det bli slipat betonggolv! Betongplattan ska snart gjutas men jag har fortfarande inte lyckats bestämma mig för om betonggolvet ska bli infärgat, eller vilken betongsort som ska användas. Normal "villabetong" är ganska ljust grå och anläggningsbetong något gråare, iaf här på Sydstens betongfabrik i Varberg.
Det är fantastiskt svårt att avgöra vilken färg som jag vill ha! Det lutar åt anläggningsbetong just nu då infärgning är ganska dyrt (i min värld), runt 900kr extra/kubik. Därför söker jag Byggahus samlade kompetens kring detta!
Om ni har slipat betonggolv i ert hus:
Vilken sorts betong använde ni?
Vilken färg och mängd infärgningspigment användes?
Hur bestämde ni er? Vilka kriterier var viktiga?
Har ni nån bild ni vill dela med er av?
Det är fantastiskt svårt att avgöra vilken färg som jag vill ha! Det lutar åt anläggningsbetong just nu då infärgning är ganska dyrt (i min värld), runt 900kr extra/kubik. Därför söker jag Byggahus samlade kompetens kring detta!
Om ni har slipat betonggolv i ert hus:
Vilken sorts betong använde ni?
Vilken färg och mängd infärgningspigment användes?
Hur bestämde ni er? Vilka kriterier var viktiga?
Har ni nån bild ni vill dela med er av?
Satsa på att få garantier avs inga sprickbildningar. Mitt "misslyckade" golv fick sprickor. Ingen speciell infärgning vilket tilltalade mig. Det är helt grått. Funkar mycket bra. Eftersom det blev sprickor har jag inte skött golvet (god reducering av köpeskilling från byggaren) men se till att du får god skötselanvisning vid inflyttningen. Betonggolv är annars härligt; mjukt och fint att tassa på (golvvärme nödvändigt) och tåligt mot tung hund, grusiga/sandiga barnbarn etc.
Jag byggde för tio år sedan. Man har blivit duktigare idag. Personligen ville jag inte ha synlig ballast vilket gav problem avs sprickor.
Jag byggde för tio år sedan. Man har blivit duktigare idag. Personligen ville jag inte ha synlig ballast vilket gav problem avs sprickor.
Min konstruktör har dimensionerat mängden armeringen i plattan för att minimera sprickbildningen. Hårfina sprickor kommer man antagligen inte undan med. Jag är inte direkt rädd för sprickor. Det största problemet är nog att se till att vibba ordentligt vid betonggjutningen för att inte få några luftblåsor, samt att se till att de glättar livet ur sig för att få en så jämn yta som möjligt innan man slipar golvet! Men det är helt klart att jag ska efterfråga en garanti mot sprickbildningar. Vilken sorts betong använde du Yonna?
Ett betonggolv med synlig ballast är väl ett slags platsgjuten terazzo? Är det inte terazzo man skall eftersöka?
Jag skriver ingen på näsan utan frågar ödmjukt. Jag hade en gång möjlighet att titta på när en sällsynt terazzogjutare gjorde ett badrumsgolv. Han hade flera säckar med ballast i olika färger. Golvet krävde många satser i betongblandaren. Han blandade helt på känn, flera sorters sten med betong i önskad färg. Trots det kunde man inte se minsta nyanskillnader på det färdiga golvet.
Jag skriver ingen på näsan utan frågar ödmjukt. Jag hade en gång möjlighet att titta på när en sällsynt terazzogjutare gjorde ett badrumsgolv. Han hade flera säckar med ballast i olika färger. Golvet krävde många satser i betongblandaren. Han blandade helt på känn, flera sorters sten med betong i önskad färg. Trots det kunde man inte se minsta nyanskillnader på det färdiga golvet.
Hur dimensionerade konstruktören armeringen? Jag har läst någonstans att man måste armera i två lager (nära ytan och djupare) för att undvika sprickbildning. Gjorde hen så eller la hen bara in mer armering i ett lager. Tacksam om du kan beskriva.K kuntri skrev:Min konstruktör har dimensionerat mängden armeringen i plattan för att minimera sprickbildningen. Hårfina sprickor kommer man antagligen inte undan med. Jag är inte direkt rädd för sprickor. Det största problemet är nog att se till att vibba ordentligt vid betonggjutningen för att inte få några luftblåsor, samt att se till att de glättar livet ur sig för att få en så jämn yta som möjligt innan man slipar golvet! Men det är helt klart att jag ska efterfråga en garanti mot sprickbildningar. Vilken sorts betong använde du Yonna?
Klicka här för att svara