Golv
chali: på den tiden när jag la stavparkett brukade vi lägga flytande golvspån och sedan limmade och skruvade vi osb ovan, tips se till att dom båda limmar och spikar första raden på staven (mitten raden) samt kolla så dom inte slarvar med den, 1mm fel på första raden kommer bli skit fult vid kanterna. Om ni ska olja detta se till att dom inte slänger trasorna lite var stans, dom
Dr Jumping Jack: Slipade mitt golv och vaxade med vitpigmenterat vax. Blev riktigt snyggt och med bra hållbarhet! [bild]
justusandersson: När det gäller punktlaster tål ett golv olika mycket beroende på var, i förhållande till golvbjälkarnas stöd, som lasten hamnar. Ju närmare ett stöd (t.ex. en vägg) man kommer desta mer last tål golvet. Ett exempel. En 3,5 m lång golvbjälke med dimensionen 45x220 mm som belastas med en punktlast om 500 kg på mitten kommer att böja ner ca 13 mm. 1 m från änden kommer samma last
Alkagi: Mycket bra och viktig rekommendation - tack!
Jaget: Hej, I källaren i vårt 60-talshus ligger en plastmatta på betonggolv och under mattan någon form av lumpapp, som luktar illa/ mögel. Mattan är lätt att ta bort, men lumpappen verkar limmad. Jag har funderat på om jag måste fräsa bort denna eller om det eventuellt går att lösa upp den/ tvätta bort med någon vätska, typ Kaustiksoda? Utrymmet ska bara vara förrådd och golvet ska
JohanV: [citat] Vi pratar om ungdomar! Då blir de hemma i stället...
Systray: Har en större springa mellan 2 olika klinkergolv i Groventren. Detta kommer inte synas när det är möblerat men behöver ändå jämna av på något sätt. Att knacka bort befintligt klinker och läggs nytt är inte ett alternativ i nuläget. Jag tänkte nån form av flytspackel? Annan avjämningsmassa? Tips mottages på enklast/billigast lösning :)
Stefan1972: Ser inget anmärkningsvärt alls............kan ju lika gärna vara nån som slabbat väldeliga med moppen. I övrigt skulle jag nog rekommendera att ta bort plastmattan. Äldre sådana kan börja lukta vedervärdigt om de stängs in under andra golvmaterial.
nybyggarn3: Nu är jag inne på sluttampen. Halva huset är färdigt och har fått första varvet hårdvaxolja. Ser bra ut tycker jag. Resten är slipat jämt med grova papper. För att få mina 110 kvm helt plant har det gått 10 rundor 36 papper och 9 rundor 24. Andra halvan av huset jobbade jag mycket mer selektivt i denna fas. Körde över hela golvet någon vända med 24 och kröp efter det runt på
tank77: https://www.hornbach.se/shop/Fix-MEGALINE-Megafix-fastmassa-20kg/7766240/artikel-detaljer.html https://www.bauhaus.se/flexfix-probau-20-kg-racker-till-6-8-m https://www.biltema.se/bygg/kakling/fastmassa/multifix-bt-vit-2000024142
Kritty: [citat] Hej de finns lite typ 2-3 cm där uppe ifall man nu ska flytta hela. Men jobbigt är de
Totoro: Tack för svar!! Vi provar att såga bort skyddet, går inte det för vi prova att lyfta!! Tack
NiclassSs: Hej, Har ett hus från 1920-tal där källaren består av råskikt. I väntan på omdränering och bila bort golvet för att isolera och bygga upp nytt golv söker jag nu inspiration för att få rummen inredda redan nu. Skulle vilja inreda ett rum redan nu och funderar på att lägga plattor av typen Bero Elite. På dessa lägger jag tygmattor för att få en trevligare känsla. Väggarna
TH885: Har ett uterum där vi la lärk trall. Nu efter ett par år så ser det rätt trist ut med massor med märken efter vatten som sugits in. I efterhand skulle man nog oljat det men trodde inte det skulle behövas. Funderar på vad man kan hitta på för att få en ny fin yta. Min tanke är att lasera det men är rädd för att vattenringarna lyser igenom ändå. Slipa blir svårt med alla
Svanteman: Beror väl på hur du menar. Vad det beror på att du måste bryta upp golven? ja det är väl för att komma åt och göra nåt :) Men du menar kanske mer varför det knarrar från första början? Isf är det att ytor gnider mot varandra och skapar ljud, tänk frigolit på glas. Beroende på vad du har för parkett så har någonting gett upp. Ligger det på en lumpapp så kan den vara
Kritty: Ser de också nu . Men verkar inte som de går att höja den
Helena Gunnarsson: K-Rauta har ett bra sortiment av lister i olika former o dimensioner.
Nephew: Du jämför äpplen med päron. Om du köper en begagnad bil och du påpekar ett motorn avger ett biljud och försäljaren säger att det är inget problem. När du kört några mil skär motorn.....
ricebridge: Nä, inte om det är mögel på ovansidan, då vinner du inget på att bryta upp det. Då ligger felet någon annanstans.
Matti_75: Om du kan så beställ rätt längder + 10cm rum för rum så minimerar du spill och skarvar
Achraf: Jag tänkte gjuta ett extra lager på ca 8cm på det befintliga golvet i källaren (en del av källare, gillestugan). Armering är klar och nu tänker att gjuta. Jag och min kompis vill göra gjuta själva, undrar om grovbetong är rätt val? Fick till mig att man måste blanda grovbetong med sand och grus, stämmer det? Tyckte att det lät konstigt Huset byggt 1966
Fiffof: Hej! Jag kommer nu börja renovera mitt nya hus och vårt första moment är att riva upp allt golv och installera golvvärme som ju gjuter in i betong platta. Men nu har jag dock börjar undra om jag kommer behöva lägga pengar på en fuktspärr åvan på den befintliga plattan i grunden?
Dowser4711: Fråga nummer ett innan ni börjar göra golvet tyngre: varför har det satt sig 20mm, det är ju rätt mycket för betong... (Och är det verkligen lättbetong, det brukar mer användas i väggar, inte bjälklag) Har det tagits bort någon bärande vägg eller liknande? Om allt är okej skulle jag också köra flytspackel för att få ett riktigt bra golv.
byggarala: Tack för svaret! då kör jag med primer.
Nyfiknast: [citat] Är det helt nytt så behöver du kanske bara dra av det med p180? P120 lämnar synliga märken efter sig. Med ett par knäskydd, ingen tidspress, bra musik, gott om käk så går det att göra det om du inte vill hyra en edge golvslip. Men räkna med 30-60min för 10kvm beroende på hur noga du är. Kanske tar 5-7min med edge maskinen. Vad ska du behandla golven med?
KJD: Känns lite riskabelt bara med cellplast i trägolv med tanke på ev brand, men reglingen tror jag nästan jag snor rakt av. Ev använder jag fransk träskruv eller hex-skruv för att komma åt och dra i infästningarna.
Dahlis_85: Kan komma med lite egna erfarenheter. Vi har lagt Pergo vinylgolv i köket (2 år), hallen (5 år) och barnrummet (2 år) och har inte haft problem med att golvet har lyft på det där viset. Dock har golvet i köket börjat att glida isär. På 4-5 ställen ha vi fått glipor på 1-3 mm på kortsidorna av "plankorna". Har inte det problemet i vare sig i hallen eller barnrummet, bara i köket.
JLyck: Jag hade nog kört det i två omgångar. Första omgången i mitten där det är en större svacka, sedan ut mot resterande yta. Omgång två för att finjustera nivåerna. Men vad vet jag, jag har aldrig flytspacklat. :rofl:
sunnis: [citat] Ja, det skulle jag göra så att du får ett så rak anläggning sedan när du lägger på golvet, alltid att föredra. Du får följa golvtillverkarens rekommendationer sedan vid läggning så du har tillräckligt cc-mått osv, du lägger sedan lumppappremsor längs med reglarna som också tar upp lite lite ojämnheter. Men kolla beskrivningen för det aktuella golvet.