Hej. Jag bor i en hyresrätt, där jag tyvärr inte får bytt golv i kök av min värd, i alla fall inte just nu, så jag tänkte passa på att göra ett litet projekt själv. Jag har totalt 4 rum samt hall med samma trista, gamla linoleumgolv, men framförallt i köket är det slitet som tusan och missfärgat sedan tidigare hyresgäster.

Jag gillar att renovera och fixa själv, så jag tycker att det skulle vara kul att själv ge mig i kast med att byta golvet, främst i köket. Jag har konstaterat att alla arbetsbänkar har löstagbara träskivor under sig och att diskbänk och skåp står på plastfötter. Golvet i sig går faktiskt inte hela vägen till väggen under köksinredningen, utan slutar kanske 15 cm ifrån vägg. I andra delar av rummet är golvet fäst med en extralist, som jag nog enkelt kan ta bort. Golvet verkar ha en svetsad fog.

Jag skulle, om jag har ork, helst av allt plocka bort alla lister vid samma tillfälle och slipa och måla dom med, men då måste jag troligtvis även måla om väggar, så jag har inte bestämt mig. Det är inte så mycket vägg att tala om så det kan vara ett alternativ att göra detta med. Sen har vi själva trösklar, det finns två ingångar till köket. Även dessa vore kul att fixa till, men eftersom golvet verkar gå att ta bort enkelt vid tröskeln så kan jag besluta mig senare om hur jag gör.

Min fråga till er alla, är detta något som ni anser vara enkelt att ge sig på? Jag tänker främst att det borde bli svårt att först ta bort hela golvet, då det kanske kan sitta rejält med något slags lim. Sen kommer det bli knepigt att få in det under inredningen. Sen måste jag måtta in och svetsa ihop två bitar. Där hoppas jag kunna hyra verktyg.

Spontant, vad tycker ni?

• Slitet och missfärgat linoleumgolv i kök med synlig radiator och väggbaseboard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karlia
Börja med att höra med hyresvärden att det är ok att du byter själv, inte säkert att han går med på det.

Jag bytte själv golv i hyreslägenhet, då var värden informerad. Bortsett från att det tog lite tid tyckte jag inte att det var svårt att ta bort det gamla golvet. Lister är inte heller svårt men de kan gå av så var beredd på att du kan behöva köpa nya.

Linoleum golv har jag inte lagt själv, tyckte att det verkade svårt att skära till stora sjok. Men det kanske finns i någon klickvariant? Jag valde att lägga ett tarkettgolv med något skumunderlag. Svårt var det inte men klurigt att lista ut hur jag skulle göra vid vissa skarvar.

Som du märker på min beskrivning är jag långt från proffs

Det går ju renovera linoliumgolvet också om det bara är fläckar och slitage.

BirgitS
Karlia Karlia skrev:
Linoleum golv har jag inte lagt själv, tyckte att det verkade svårt att skära till stora sjok. Men det kanske finns i någon klickvariant?
Ja, det finns Marmoleum plattor som man klickar ihop, enklare att få bra än stora mattor.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Jag har prövat att slipa med stålull och att tvätta med både t-sprit och aceton. Jag skulle iofs kunna slipa med sandpapper på en av fläckarna och kolla om den försvinner. Kan man slipa med en golvslip tror ni? Sånna kan man ju hyra om det skulle bli aktuellt. Det blir inte säkrskilt dyrt. Vad gör men isf efter slipningen? Jag tänker att ytan måste bäl behnadlas så att den är lite mer skyddad efter själva slipningen. Tack för alla svar

BirgitS
Från deras dokumentation:
  1. Utförande
    • Torrslipa med svart rondell. Om undergolvet är ojämnt, använd bara rondell .
    • Om undergolvet är jämnt, fortsätt med slipnät.
    • Anbringa slipnätet på röd eller blå rondell och torrslipa tills ytan blivit jämn.
    • Slipa korsvis för att få jämnast möjliga resultat.
    • Skaka ur slipnätet regelbundet för att få maximal slip- effekt.
    • Avlägsna slipdamm med dammsugare.
    • Fukttorka golven med rent vatten så att alla dammrester avlägsnas.
    • Låt golvet torka.

Behandla golvet med porfyllare.

• Lägg därefter på ytbehandlingsmedel för det skötsel- system, som valts.
• Som skötselsystem rekommenderar Forbo Flooring mjukt polerbart vax.

Så Jag ska testa att hytta en golvpolermaskin, som man kan hyra. Men jag fattar inte hur mycket porfyllare man ska använda, men det står väl på produkten. Sen fattar jag inte hur jag ska komma in i hörnen.

optimum
Du bor i en hyresrätt och då ska troligen värden godkänna vad du gör och du blir ersättningsskyldig om du gör fel.
Även att byta golv så vill de inte ha in något klantigt val av material eller utfört arbete.

Prata med hyresvärden innan du gör något.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Personligen tycker jag det ser ut som helt vanliga plastmattor ? Dessutom ser de inte helt gamla ut med tanke på kvartsstavarna utmed socklarna. Kanske därför värden inte vill byta........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.