H
HEM2121: [citat] Förmodligen inte så stor men du bör lämna in ett prov för analys enl. konstens alla regler, ta med alla lager, tillverkarna vet inte själva vilka mattor som inte är ok. Tillverkarna hade lager och de har sen ingen koll, analysbolagen har inte heller fått besked av tillverkarna pga. detta.
1 svar · 991 läst
·
A
attefall: Nyfiken som jag var bröt jag upp ett hörn av parkettgolvet. Verkar som att den vilat direkt på plattan med ett lager papper emellan. Plattan ser än så länge väldigt jämn ut, är positivt överraskad!
4 svar · 2,8k läst
·
pean.wa
pean.wa: Förlåt skulle såklart nämt att det kommer åka på något typ av "klickgolv", sen, det kommer bli ett sovrum på övervåningen. Det är diken där väggarna stått och de kommer fyllas upp med betong eller annan lämplig massa. Ska fixa bilder!
2 svar · 1,0k läst
T
toeriksson: Hej, jag ska bygga om det här skjulet till en sovstuga (som bara ska användas på vår och sommar). Hur skulle ni göra med golvet? Bör jag lägga något för att isolera eller skydda mot fukt? Tänkte först bara lägga reglar, golvspånskiva och sedan klickgolv, men jag kanske måste lägga nåt mer så det inte blir fuktigt? [bild] Tacksam för tips.
0 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Det kan man ofta göra om det är riktigt parkettgolv som fortfarande har ett träskikt överst som är tillräckligt tjockt. Om man tar bort en tröskel kan man ofta se hur golvet ser ut på höjden. Anledningen till att man har valt att måla golvet kan vara för att det är i dåligt skick med många skador. P.S. Det finns inga dumma frågor.
1 svar · 1,9k läst
Rabbithole
Rabbithole: Enkelt, bara att lägga men kör på matta om det tilltalar dig, det är mjukare, varmare och tätt mot spill
1 svar · 2,1k läst
A
Argastesnickaren: Precis som du skriver så är det spacklade hål (knastrar) och de går inte att ta bort, de är en del av utseendet på ditt golv. Vissa golv har mer eller mindre av spackel i hål eller sprickor beroende på hur tillverkarna vill att just deras golv ska se ut.
1 svar · 1,2k läst
·
P
pmo: Har platta på mark med cellplast med spikreglar, och på detta lamellparkett, ovan betongen. I cellplasten ligger infällt rör till husets radiatorsystem. Skall ersätta detta, bl.a. för att kunna lägga ett golv med massiv ekplank och skiffer i mönster. Ekplanken skall hellimmas på flytspackel och skiffern sätts med fix på konventionellt sätt. Jag måste hålla befintlig golvhöjd och
0 svar · 1,0k läst
T
torporoman: Gjut med betong och slipa det slätt i ytan. Färdigt.
10 svar · 2,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag har fått intrycket att sådana där hårda plattor från 50- och 60-talet är gjorda av PVC, en sorts plast. Har du prövat med golvpolish? Jag vet inte om det hjälper men det mesta brukar bli blankare av polish. Det kan ju vara något ytskikt som numera är bortnött som gör att det har blivit mattare och i så fall kanske det inte fungerar.
2 svar · 1,1k läst
Seiken
Seiken: hej Vi har en större träningslokal i en källare, golvet är normalt täckt med 2-3cm pusselmatta med ett heltäckande överdrag. när vi lyfte på golvet förra veckan såg vi mycket fukt och en del svartmögel, möglet har blivit sanerat. men vi funderar vi på om vi inte ska lägga en fuktmatta under mattan för att få en luftspalt. tänker då främst på en platonmatta. fungerar det att
0 svar · 1,2k läst
H
henkepenk: Inte provat själv, men borde funka? [MEDIA=youtube]v2YGXCnNTO4[/MEDIA]
1 svar · 1,2k läst
yonna
yonna: Jag använde av misstag Evers Höganäs Biovax på mitt betonggolv. Det blev livsfarligt halt och fick tvättas många gånger för att få bort toppförseglingen.
1 svar · 2,0k läst
A
Alex0l: [citat] Vet inte hur det hade passat med det vi lägger i våran trapp men det var en bra idé
13 svar · 7,3k läst
·
S
Stefan1972: Ja det är möjligt att det finns grejer till den där maskinen också men jag föreställer mig nåt lite annorlunda om man ska köra stengolv........Men jag vet inte. Har aldrig polerat nå marmorgolv men bonat golv med en dylik maskin i ""städsyfte" har jag.
5 svar · 4,9k läst
·
M
Miriam123: Tack för input och tips!
6 svar · 1,8k läst
em72
em72: Om du sa något liknande ”jag vill ha olja xx pigmenterad” eller ”jag vill ha olja xx men jag återkommer med vilket pigment” och du sedan glömde berätta vilket pigment som skulle användas, då tycker jag firman borde hört av sig innan de oljade. Men om du bara sa ”jag vill ha olja xx” och inte nämnde något alls om pigment, då ligger tyvärr misstaget hos dig. Till skillnad
4 svar · 1,0k läst
S
SimonZ: [citat] Just det, tack för svar
6 svar · 848 läst
FredrikR
FredrikR: Jag la längs golvbrädorna. Lägg tuplexen över plasten, tycker jag. Här ser du en bild från Kährs sida där den ligger längs med. https://www.kahrs.com/sv-se/hur-gor-man/lagga-parkettgolv/
1 svar · 3,3k läst
F
fsn: Polycarbonat är också Thermplast. Skall du stå på den så tror jag vi pratatar om minst 6mm ungefär i den storleken. Generellt är PC segt och slagtåligt så om du inte borrar massa hål i det så är det rätt materialval givet att du kan acceptera repor som det lätt blir i PC. Du skall dock bara ha lite tjockare än 3mm.
3 svar · 1,4k läst
V
VillaAnna: Jo det är jag med på! Känns bara lite konstigt att lägga plast i golv i ett hus som e över 110år om det inte fyller en funktion!
6 svar · 2,5k läst
Pedro 89
Pedro 89: Hej ! Jag känner inte perfekt flyttspackel, men : - Microcement kan färgas till många olika färger, inte bara grå flyttspackel - Microcement gör flammigheten. Det beror på hur man spacklar gör mer eller mindre flammighet. Det finns olika material, därför materialen påverkar också. Det kan bli också som målat eller flyttspackel utseende. - Microcement spricker inte. Betongen och
4 svar · 2,4k läst
J
Jenny19: Någon som lagt golv från Longmoen? Erfarenheter? Liknande det i bilagan!
0 svar · 448 läst
·
H
hapazard: Vänta bara lite så ska ni se att terrakottafärgat klinker är modernt igen. Ni kan spara er mycket tid och energi genom att bida er tid tills dess. Kanske göra rent fogarna och måla listerna i vitt istället så att det inte blir så jämnfärgat.
7 svar · 8,3k läst
·
Pedro 89
Pedro 89: Hej Annika Vi säljer microcement till många hantverkare i Malmö område. Du kan också göra själv, efter vi utbilda dig hur man måste göra (grattis). Fråga gärna ! www.microcementonline.se
8 svar · 3,4k läst
B
Byggmarodören: Tack vare vi byggt långsamt så har vi haft möjlighet testa hur bra ingjuten golvvärme fungerar. Vi hade nakna betonggolv nästan ett år innan vi la innergolven. Med bara betong så räckte 22 grader framledningstemperatur på golvvärmen för hålla väldigt jämn och behaglig temperatur i huset. Efter vi lagt 14mm parkett (+2mm foam) var vi tvungna höja framledningen till bortåt 28
8 svar · 1,8k läst
J
JohnJohn Vedin: Hej vi står mitt upp i att ytbehandla fårat nylagda gran/furugolv. Vi står i valet mellan ett pigmenterat hårdvaxoljat golv eller lackat golv. Efter att ha gjort lite ekonomiska efterforskningar ser jag att hårdvaxoljat golv är ngt dyrare än lackat, vad beror det på? Mvh J
0 svar · 1,7k läst
T
ThomasEcke: [citat] Jag använde enbart hummern och dubbellimmade inte, som jag kommer ihåg det. Mitt golv var så gott som 100% plant, och jag var noga med att försäkra mig om att jag fick bra täckning under hela plattan. Har funkat bra fram till nu, inga bommar vad jag märkt av.
6 svar · 12,3k läst
Stefan N
Stefan N: Dom är lagda i bruk då blir det så. Inga problem att flytspackla det sen men om du inte kan själv så får du leja bort det.
1 svar · 3,8k läst
·
A
albedo039: [citat] Dom maskar och förhalar och skyller ifrån sig och krånglar. Jag vet att det är riktig parkett, det såg jag när dom lade det, så det är limningen, slipningen och betsningen som är sopigt gjorda.
9 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.