6 583 läst ·
1 svar
7k läst
1 svar
Klinker i uterum på Ultrament Do-it
Hej,
Frun och jag vill fräscha upp uterummet med ett klinkergolv, men behöver vara kreativa för att projektet inte ska bli för stort och dyrt. Vore väldigt tacksam för forumets visdom! Vilka delar verkar bra, och vilka behöver tänkas om? Vilka produkter är bra? Vad har detta projekt för det chans att lyckas tror ni?
Nuvarande konstruktion
Träbjälklag med 145x45-reglar, cc60 och grävda plintar (yes redan här är det risky...). Bärlinor fästa i husfasad och garage i vinkel.
28mm trall, tryckimpregn.
2-glasfönster med skjutdörrar och alu-profiler, okänt fabrikat. Byggt 2012.
6x3.2m
Ej uppvärmt vintertid, men vill kunna värma upp tillfälligt med infravärmare för ex. kalas
Tänkt förändring
Mögelsäkert
Lättvikt då bjälklaget är klent
Bygger höjd vilket är positivt i förhållande till skjutdörrarnas trösklar
Isolerar
Frun och jag vill fräscha upp uterummet med ett klinkergolv, men behöver vara kreativa för att projektet inte ska bli för stort och dyrt. Vore väldigt tacksam för forumets visdom! Vilka delar verkar bra, och vilka behöver tänkas om? Vilka produkter är bra? Vad har detta projekt för det chans att lyckas tror ni?
Nuvarande konstruktion
Träbjälklag med 145x45-reglar, cc60 och grävda plintar (yes redan här är det risky...). Bärlinor fästa i husfasad och garage i vinkel.
28mm trall, tryckimpregn.
2-glasfönster med skjutdörrar och alu-profiler, okänt fabrikat. Byggt 2012.
6x3.2m
Ej uppvärmt vintertid, men vill kunna värma upp tillfälligt med infravärmare för ex. kalas
Tänkt förändring
- Förstärkning av bjälklaget: för att sprida lasterna och få något som motsvarar cc30 med anständig virkesdimension så fick jag tipset av en lokal snickare att lägga rejäla tryckade typ 195x45 stående på marken, vinkelrätt mot bjälkarna, och sedan stående reglar upp till befintliga bjälkar. På så vis hjälps alla bjälkar åt att dela belastning samt att mothållet i marken fungerar som stödplintar. Låter väl rätt rimligt?
- Lägga 50mm 2600x600mm Ultrament do-it-skivor direkt på trallen. (Bauhaus: https://www.bauhaus.se/byggplatta-ultrament-do-it-50mm#go-to-description). På Ultrament.de finns en del info på tyska, och på youtube har de lagt upp filmer om hur man kan bygga och klinkra på skivorna.
- Skivorna limmas ihop, och mot trallen. Lämpligt lim mot trallen?
- Därefter armering mellan skivorna. Särksilda remsor finns i systemet, men väldigt oklart vad man ska limma/spackla med...
- Därefter kan skivorna även skruvas med de särskilda brickorna, men det verkar lite lurigt för att inte spräcka klinkerplattorna. Kan limmet räcka mot trallen för att hålla boarden stumt på plats?
- Ovanpå tänker jag mig ett så flexibelt fix och fog som möjligt för att kunna parera ev. rörelser. Här verkar det vara en hel djungel av fix, vidhäftningsprimers etc. Vilka produkter funkar bäst? 1200x200x9 klinker
Mögelsäkert
Lättvikt då bjälklaget är klent
Bygger höjd vilket är positivt i förhållande till skjutdörrarnas trösklar
Isolerar
Redigerat:
Klicka här för att svara