F
Fam. Joh: [citat] Okej, tack för svar. Då lägger vi nog flytspackel över innan vi lägger klinkers för att få det slätt.
2 svar · 7,6k läst
·
S
SnickareHobb: Har fått kontakt med en firma som ska komma och fixa det åt mig. Dock behöver dom tillgång till 25 ampere trefasuttag. Hur brukar man lösa det här? Jag har visserligen 25A i huset, men trefasuttagen är bara på 16 A. Då skulle jag alltså behöva koppla in ett uttag direkt efter huvudsäkringarna? Eller finns det någon tillfällig lösning med byggcentral eller liknande som ansluts till
3 svar · 2,8k läst
Sommarstugedröm
Sommarstugedröm: Slipade du golvet innan?
7 svar · 14,5k läst
·
P
Peters73: Ville bara säga att jag är nästan klar nu och allt ser ut att bli bra. Tack för tipsen!
9 svar · 4,0k läst
H
hensvik88: I mitt hus har jag olika träslag på golven , mest furu . Nu Är de behandlade med vitpigmenterad mattlack och golven har därmed i princip samma färg . Finns det annan behandling som gör att jag kan få samma finish överallt ? Helst skulle jag vilja ha mjuka kanske såpade golv eller vaxade . Det känns som om det vita pigmentet gått ganska djupt in i träet så antar att det krävs en
0 svar · 714 läst
T
tummenmittihanden61: Hej hej, Fick vårt gamla golv och trappa slipat, lutat och vitmattlackat tre gånger av ett golvföretag och de blev klara igår. Golvet och trappan var i riktigt dåligt skick förut men trodde en omgång med slipning skulle fixa till det eftersom det är gjort av furu. Nu är det redan sprickor i lacken och mellan brädorna är det gulnat. Är det någon golvfirman borde kunnat fixa eller
0 svar · 1,2k läst
·
J
JBLX: Hej! Har haft en golvläggare som lagt ny fiskbensparkett i köket. Efter detta har en golvslipare slipat och oljat det nya golvet i köket samt ett befintligt fiskbensparkett i sovrummet. Förstår att jag inte ska gå på det förens på söndag (slipning/oljning i fredags). Har två frågor som jag hade varit tacksam att få hjälp med! 1. Är det något ytterligare behandling som behövs för
0 svar · 1,4k läst
arneri68
arneri68: Jag påstår att det är normalt. Skumplastunderlägg som dämpar ljud lär inte göra saken bättre. Önskas golv som rör sig minimalt kan de limmas eller spikas i underlaget. Flytande (flygande?) golv går snabbt att lägga, är billigt och får inga krympspringor. Tyvärr sviktar de i olika grader, ibland mer beroende på ojämna undergolv. Trä rör på sig beroende på luftens fuktighet som
1 svar · 4,1k läst
·
F
fredrik.n: [citat] La du in mattan utan list, och hur gick det? Kom du på något bra knep att få det tajt?
3 svar · 8,4k läst
O
Olf Oggler: [citat] [citat] Jag har gjort ett liknande jobb med liknande förutsättningar. Jag tog upp gamla golvkonstruktionen helt. Bort med den gamla isoleringen. Sedan tug jag upp de ingjutna spikreglarna. Allt var torrt. Sedan reglade jag upp med nya träreglar på plastkilar så jag inte skulle få något trä i kontakt med betongen. Jag la 45mm isolering mellan reglarna så jag fick ca 30-50mm
3 svar · 4,1k läst
T
Thomas_Blekinge: Många klistersorter går att få bort med aceton.
1 svar · 1,5k läst
·
P
Patrik.M: .
2 svar · 5,9k läst
·
P
2 svar · 5,9k läst
·
S
Snappahaneklanen: Du kan ju byta hela rummet till det 110 breda du hittat, borde matcha ok med resten av lägenheten då. Annars får du nog höra med något snickeri om de kan hyvla fram golvbräder med samma mått som dina gamla. Ett mellanting är kanske att köpa de 110 breda plankorna och sen hyvla bort 1,5mm på var sida för att få rätt tjocklek. Risken finns ju dock att noten/sponten inte kommer passa in
2 svar · 2,2k läst
·
J
johan.ahlstrom: Ingen som har ett liggandes?
1 svar · 1,7k läst
·
P
PerNygren: Det ser ut att vara Boen Parkett (ser det på klickfogen ;-)
4 svar · 1,7k läst
·
Krillew
Krillew: man måste slipa bort ytskiktet sen får man prova på en liten del under nått skåp. golvet kan vara oljat och det kan tränga ned långt. och är det oljat kan det vara svårt att få trät att suga in ordentligt. Säkrast är att testa. vaxa går nog fint efter slipning.
14 svar · 7,2k läst
·
C
C.Lundin: I ett sånt läge är det viktigare att armeringen friläggs ordentligt, att den nuvarande betongen mättas fuktmässigt och att ytan rengörs ordentligt. Även viktigt att betongen du ska gjuta med har rätt exponeringsklass. Är nuvarande platta äldre så finns ju stor risk att den inte har det.
1 svar · 9,0k läst
H
hackatall: Det finns ju stuckaturlist för tak som löser sådana problem, men det är inte billigt. [bild]
8 svar · 15,3k läst
·
Erik Månsson
Erik Månsson: Hej på er! Har i en dryg månad renoverat vår trea i en Stockholmsförort där vi gjort det mesta själv. Vi hade målade trägolv i hela lägenheten men valde att hyra slip för att plocka fram två av golven igen. I matrummet låg en ekparkett som slipades fram och vi bestämde oss för att vitlasera för att det skulle gå bra med resterande golv men resultatet blev inte som vi tänkt oss.
0 svar · 3,2k läst
·
A
Andreas998811: Tack för svar Läser massa om ämnet och det verkar vara så att de flesta golvtillverkarna har ett gränsvärde på 65% RF för massiv fiskbenspakett, vilket är en bra bit ifrån 86% som är vårt värde. golvläggning ska påbörjas om 2dagar:) golvläggaren säger att det inte är några problem och rekommenderar heller inte plastfilm under för att hindra fukten. Han lämnar 5 års garanti
3 svar · 1,6k läst
G
gerogwaa: Tänkte hotta upp kåken med bl.a. nytt golv i hall, vardagsrum och kök nu i sommar. Jag har köpt 4,5 mm Vinylklick av den lite stelare modellen. Jag har flytande golv i hela huset, dvs 22 mm golvspånskiva som ligger på frigolit (vet inte tjockleken) som ligger på fin sand som ligger på plattan. Min"hussnickare" jag talade med bad mig kolla om golvet satt sig någonstans i huset, ffa
0 svar · 1,5k läst
I
Ich_libe: Platon mattan ska ligga på källargolvet. Jag undrar om jag ska Platons uppvik på de väggar med luft mellan gamla innerväggen och nya innerväggen
2 svar · 3,1k läst
·
R
Renoveringsprinsen: Har ett hus från 1919 med liknande förutsättningar. Tips/råd: Såpa inte. Slipa golvet och lägg tre lager med en matt lack. Du kan även blanda in vitt pigment i den matta lacken. Underhållsfritt deluxe i säkert 10 år. Kommer bli jättefint. Golven ser helt obehandlade ut.
8 svar · 5,7k läst
·
N
nybyggarn3: Hej, Hur blev det med behandlingen och hur har det fungerat? Är i samma sits som du var i och skulle uppskatta era erfarenheter.
4 svar · 4,5k läst
·
A
Arnesson: Jag har Bergoplattor (Bergo Elite) där man kan spilla saker och Nålfiltsmatta i övrigt.
2 svar · 2,0k läst
L
LillaMyMumin: [citat] Tack för ditt svar, förhastade mig tyvärr med att dra mattan. När jag var i mattaffären berättade jag om vår heltäckningsmatta som de tyckte jag skulle dra direkt, menade på att det var sunkig och behålla 40 åriga mattor under ett nytt golv, och den andra bara följde med av farten då jag tänkte att den måste vara lika sunkig ....
2 svar · 5,8k läst
BirgitS
BirgitS: Balkonginglasningar brukar inte vara vare sig täta eller isolerade. Normalt är det bara enkelglas som man sätter in och då behöver balkongen vara välventilerad med uteluft för att det inte ska bildas kondens på rutorna. Det brukar, som du skriver, göra att det kan regna in. Allt behöver alltså tåla fukt och stora temperaturväxlingar. Heltäckande balkongmatta är ett alternativ.
1 svar · 7,5k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Då är det inte hela parkettbrädan du har plockat upp utan bara själva ytskiktet. Men slipbart är det och antagligen 2 eller 3 gånger också.
6 svar · 4,9k läst
·
L
Lundampere: Ska lägga golv i min hall som ansluter till mitt golv som jag lade i höstas i köket. Trodde jag hade köpt tillräckligt för att det skulle räcka till hallen också. Men när jag mäter nu är jag ett paket kort. Det sorgliga är att Tarkett inte längre verkar sälja detta golv. Nån som vet var man kan få tag på 2-3 paket (behöver nog egentligen bara 1, men bra med lite extra ifall
0 svar · 1,2k läst
Pederbygg
Pederbygg: Tycker ni jag borde skita i att betala, dom har även spacklat väggarna och det blev ju bra. Flytspackla kan jag inget om så får kanske ta in en seriös firma för det i så fall.
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.