Byggahus.se

Sviktande parkettgolv

1. N
    Medlem · 13 inlägg

Norlino

Medlem
    Hej!
    Vi anlitade hantverkare för ett golvbyte (parkett)sommaren 2019. Vi kände ganska direkt att golvet sviktade på sina ställen. Vi hörde av oss i oktober och påpekade detta varpå de kom och tittade, enbart för att konstatera att det ibland tar tid för ett "golv att lägga sig" och ingen åtgärd gjordes.

Ingen förbättring vilket ledde till ny kontakt vid årsskiftet o de sågade då på ett par ställen där det tydligen låg tajt emot väggen. Det blev ingen direkt förbättring och vi har nu återigen mailat varpå en snickare kommit förbi och tagit bort listerna och konstaterat att sviktandet ej beror på att det ligger för tajt. Hans teori var att underlaget (betong) ej är rakt och att enda lösningen nu är att riva upp golvet, flytspackla och sedan lägga om det. Min fråga är då vem som kan tänkas stå för kostnaderna? Borde snickarna kontrollerat detta innan ny parketten lades in? Kan vi kräva att dem åtgärdar bristerna utan någon merkostnad?

2. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 1 963 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Det borde vara självklart att om man tar in proffs så har de accepterat kvaliteten på underlaget om de påbörjar läggning av golvet (om de inte påpekar brister och kunden väljer att köra på ändå). Dock är det mycket i byggbranschen som tyvärr inte är självklart...

3. Jonathan C
    Renoverare · Stockholm · 54 inlägg

Jonathan C

Renoverare
    Snickaren borde undersökt golvet före monteringen av parketten och för det fall det inte var lämpligt att lägga parketten avrått dig från att göra det.

Gällande priset beror det på vad ni har avtalat, i mitt svar nedan har jag antagit att snickaren jobbade på löpande räkning.

För det fall du nu måste lägga om parketten kan du kräva snickaren på dina merkostnader (d.v.s. om du måste köpa ny parkett, lister och arbetskostnaden för att montera golvet), du kan dock inte kostnaden för att flytspackla eftersom det är en kostnad du skulle haft om snickaren gjort rätt från början, d.v.s. informerat dig om att golvet behövs flytspacklas.

Så till min fråga, vad har ni avtalat?

4. N
    Medlem · 13 inlägg

Norlino

Medlem
    När golvet lades gjordes det med ett fast pris som avtalades innan arbetet påbörjades..

5. arneri68
    Medlem · stockholm · 1 263 inlägg

arneri68

Medlem
    Det låg alltså ett parkettgolv i rummet tidigare som inte sviktade?

6. N
    Medlem · 13 inlägg

Norlino

Medlem
    Det stämmer. Det svikar i hallen, innan vi bytte golvet låg parketten åt andra hållet. Snickarna lade det nya golvet (utan överrenskommelse) på andra ledden vilket innebär betydligt fler skarvar o gissningsvis är det kanske därför det ojämna underlaget nu känns av? Hallen är avlång.

7. Jonathan C
    Renoverare · Stockholm · 54 inlägg

Jonathan C

Renoverare
    Skriftligen eller muntligen? Om skriftligen, kan du bifoga avtalet?

Vem har betalat materialet?

Min bedömning är dock att snickarn har rätta att avhjälpa felet en gång till. För det fall att han inte vill göra det på snickarns bekostnad, dock inte kostnaden för att flytspackla om inte detta avtalades initialt.

8. H
    Medlem · 18 inlägg

Hamstrin

Medlem
    Varför tog ni en snickare för att byta parketten?
    Det låter som erat undergolv inte är tillräckligt plant tyvärr :(

Vanligtvis när det kommer till laminat / trägolv har dom olika fabrikaten en tollerans om 3mm per 2meter. Detta är i princip omöjligt att uppnå på hus som har några år på nacken. Så tillverkaren kommer aldrig ta något ansvar och hänvisa till Husamas tabell. (vilket man också kan diskutera :( )

Jag själv kontrollerar alltid med rätskiva innan just för att friskriva mig från buktigheterna som noteras i en förkontroll. sen får kund själv välja om det skall avjämnas eller läggas. För det har du väll fått? Alltså både förkontroll och egenkontroll?

9. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 573 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    För att ge ett praktiskt tips till att avhjälpa felet: Är det en liten smal hall borde det gå att ta upp golvet, shimsa upp med lumpapp exvis så att det blir någorlunda i våg och sedan lägga tillbaka golvet. Har ni ett golvpaket över så kommer ni inte behöva mer än en förmiddag och en mindre kofot för att göra detta. Jag har gjort detta några gånger och lyckats, jobbar inte med golv specifikt.

10. N
    Medlem · 13 inlägg

Norlino

Medlem
    Vi hade inget skrivet avtal mer än ett mail där det stod ett fast pris för golvbyte. Inget mer stod. I priset ingick då allt material som behövdes för att genomföra golvbytet

11. N
    Medlem · 13 inlägg

Norlino

Medlem
    Vi fick ingen förkontroll alls innan golvet lades tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.