5 755 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Vilken isolering till ventilerat golv?
Hej,
Jag ska regla upp ett golv på en oisolerad betongplatta. Jag lägger 45x70-reglar på plastkilar så jag inte får någon kontakt med trä mot betongen. Sedan tänkte jag hänga 50mm isolering i hängslen på reglarna. Uppe på detta sedan ett plankgolv. Min tanke är att eventuell fukt ska kunna vandra upp genom konstruktionen. Till saken är att det är väldigt torrt.
Men vilken typ av isolering bör jag använda. Den måste ju vara rigid och inte säcka ihop och falla ner på betongen med tiden. Och den måste kunna släppa igenom fukt. Cellplast vill jag tex inte använda
Är det någon som har några tips. Vad för isolering används i tex nivellgolv? Det är ju en liknande applikation
Tack på förhand
Jag ska regla upp ett golv på en oisolerad betongplatta. Jag lägger 45x70-reglar på plastkilar så jag inte får någon kontakt med trä mot betongen. Sedan tänkte jag hänga 50mm isolering i hängslen på reglarna. Uppe på detta sedan ett plankgolv. Min tanke är att eventuell fukt ska kunna vandra upp genom konstruktionen. Till saken är att det är väldigt torrt.
Men vilken typ av isolering bör jag använda. Den måste ju vara rigid och inte säcka ihop och falla ner på betongen med tiden. Och den måste kunna släppa igenom fukt. Cellplast vill jag tex inte använda
Är det någon som har några tips. Vad för isolering används i tex nivellgolv? Det är ju en liknande applikation
Tack på förhand
Finns en speciell isolering som är hård på ena sidan rockwool nivell/subfloor heter den.
https://www.rockwool.se/produkter/byggisolering/nivell-subfloor-skiva/
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lvsystem/isolerbärare-70mm-subfloor-900026912
https://www.rockwool.se/produkter/byggisolering/nivell-subfloor-skiva/
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lvsystem/isolerbärare-70mm-subfloor-900026912
Jag är rädd att den där förstärkta/hårda sidan inte ska släppa igenom fukten. På en del ser det ut att vara en folie. Jag vet inte. Men det känns som om det inte skulle vara speciellt diffusionsöppet.
Frigolit är ju tätt och andas inte.
Det kanske funkar att ventilera via golvlisterna. Men jag valde en annan teknik. Jag sett till att hela konstruktionen är diffusionsöppen uppåt. Ovanför betongen har jag ca 30-50mm luftspalt. Sedan 45mm isolering. Sedan ett massivt plankgolv på det. Den gamla konstruktionen bestod av isolering och golvspån med en diffusionsöppen heltäckningsmatta högst upp. Det fanns inge en tillstymmelse till fukt i den konstruktionen efter 50 år. Så jag räknar med att det här nya med massivt trägolv funkar lika bra eller bättre.
Vad valde du för isolering? Funderar på om Isodränskivor skulle fungera, dom är diffusionsöppna.O Olf Oggler skrev:Det kanske funkar att ventilera via golvlisterna. Men jag valde en annan teknik. Jag sett till att hela konstruktionen är diffusionsöppen uppåt. Ovanför betongen har jag ca 30-50mm luftspalt. Sedan 45mm isolering. Sedan ett massivt plankgolv på det. Den gamla konstruktionen bestod av isolering och golvspån med en diffusionsöppen heltäckningsmatta högst upp. Det fanns inge en tillstymmelse till fukt i den konstruktionen efter 50 år. Så jag räknar med att det här nya med massivt trägolv funkar lika bra eller bättre.
Jag provade lite olika isolering. Dels provade jag med isolering som är till för sådant. Dvs det är en isolering med lite högre densitet och så har den en glasfiberyta på ena sidan. Det känns som någon markduk typ. Den isoleringen var ganska dyr men funkade helt klart bäst. Den kräver minst arbete i form av hängslen osv.
Sedan provade jag också med mer konventionell isolering. Det var bara för att jag hade det hemma redan. Det funkade också. Men då krävs det att man lägger ner jobb på att fixa någon som bär upp den väl så den inte hänger ner mot betongen.
Sedan provade jag också med mer konventionell isolering. Det var bara för att jag hade det hemma redan. Det funkade också. Men då krävs det att man lägger ner jobb på att fixa någon som bär upp den väl så den inte hänger ner mot betongen.
Ok, svarade först i fel tråd härO Olf Oggler skrev:Jag provade lite olika isolering. Dels provade jag med isolering som är till för sådant. Dvs det är en isolering med lite högre densitet och så har den en glasfiberyta på ena sidan. Det känns som någon markduk typ. Den isoleringen var ganska dyr men funkade helt klart bäst. Den kräver minst arbete i form av hängslen osv.
Sedan provade jag också med mer konventionell isolering. Det var bara för att jag hade det hemma redan. Det funkade också. Men då krävs det att man lägger ner jobb på att fixa någon som bär upp den väl så den inte hänger ner mot betongen.
Redigerat:
Klicka här för att svara