Hej!

I min källare finns en liten nivåskillnad här och där. Golvet är just nu "naket", det vill säga jag har ännu inte lagt klinkers, det är bara betong. De golv jag hänvisar till nu är inte i badrum utan rum och ska inte ha lutning.

Nivåskillnaderna jag upptäckt är inte stora, men jag ser att min Billy bokhylla ser vind ut och behöver kilas på ena sidan. Det kan alltså handla om så lite som 4-5 på en meter. Nästa meter kan det luta åt andra hållet, så det är lite hit och dit men sällan mer än 5 mm.

Min fråga är om sättmassan när vi lägger klinker kommer att "klara" detta och jämna ut så att det blir rakt?
 
tommib
Så stora skillnader hade jag inte försökt ta upp med fix.

Finns det något hinder mot att lägga 10 mm flytspackel/avjämningsmassa?
 
  • Gilla
Lattematte
  • Laddar…
R
2 a på den :D
Blir svårt att få till det med en massa olika nivåer på golvet , klart det går att få till det med fixen
men då ska man nog vara lite proffs
Flyt som tommib säger eller spackling av groparna , att spackla är även den delen lite
för proffs
 
  • Gilla
Lattematte
  • Laddar…
Jag har som novis gått på att jämna upp långa men grunda svackor med fix. Det gick sådär. Tur det är ett förrådsrum. Flyt är även mitt råd.

Tänk på att det är olika krav på flytspacklet beroende på platta (tex kall källare).
 
  • Gilla
Lattematte
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Så stora skillnader hade jag inte försökt ta upp med fix.

Finns det något hinder mot att lägga 10 mm flytspackel/avjämningsmassa?
Det är väl pengar och ork, bara :)
 
Inga som helst problem att lägga klinkers på de nivåskillnader du uppger. Har gjort det många gånger med ännu större nivåskillnader med fint resultat.
 
R R1chard skrev:
Inga som helst problem att lägga klinkers på de nivåskillnader du uppger. Har gjort det många gånger med ännu större nivåskillnader med fint resultat.
Har du några tips på hur man lyckas?
 
Drygt 2 år senare och bara betong ännu? :)

Jag har lagt en del klinker och det är väldigt, väldigt svårt att få det helt plant med så ojämt underlag. Det går med enorma mängder tålamod och försiktighet. Större plattor (minst 30x30) är lättare att få jämna men svårt att få upp om du lägger för lite fix.
När du drar upp en platta kommer du att stöka till en eller två andra plattor som sen måste fixas om.
I mitt "värsta" rum lade jag bara 4-5 (30x60) plattor per dag så de hann brinna och inte rörde sig när jag skulle lägga nästa.

Nu finns ju också smarta nivåregleringsverktyg (rätt dyra dock) som kan underlätta men jag skulle rekommendera att flytspackla först...
 
  • Gilla
Lattematte
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Eller, ja, kanske inte så dyrt... [länk]
Detta tål ju att tänkas på. Du hade alltså inte testat med dessa pluppar när du lade dina klinkers?
 
anders07 anders07 skrev:
Drygt 2 år senare och bara betong ännu? :)

Jag har lagt en del klinker och det är väldigt, väldigt svårt att få det helt plant med så ojämt underlag. Det går med enorma mängder tålamod och försiktighet. Större plattor (minst 30x30) är lättare att få jämna men svårt att få upp om du lägger för lite fix.
När du drar upp en platta kommer du att stöka till en eller två andra plattor som sen måste fixas om.
I mitt "värsta" rum lade jag bara 4-5 (30x60) plattor per dag så de hann brinna och inte rörde sig när jag skulle lägga nästa.

Nu finns ju också smarta nivåregleringsverktyg (rätt dyra dock) som kan underlätta men jag skulle rekommendera att flytspackla först...
Haha livet kom visst emellan!!
 
Lattematte Lattematte skrev:
Har du några tips på hur man lyckas?
Hej, som jag sa tidigare är det inga problem att lägga med de skillnaderna. Du får stryka på fix både platta och golv. Använd gärna nivåkilar för att underlätta. Jag la på ett golv som hade 15mm gropar lite här och var med 60*60 plattor. Det blev ett jättefint resultat.
Lycka till!
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Lattematte Lattematte skrev:
Detta tål ju att tänkas på. Du hade alltså inte testat med dessa pluppar när du lade dina klinkers?
Nej, har inte testat men med dem och stora plattor lär det vara betydligt enklare.
Blanda fixen aningen lösare också och stryk som sagt här ovan fix på både golv och platta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.