4 485 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Vilken nivåskillnad klarar klinkers?
Hej!
I min källare finns en liten nivåskillnad här och där. Golvet är just nu "naket", det vill säga jag har ännu inte lagt klinkers, det är bara betong. De golv jag hänvisar till nu är inte i badrum utan rum och ska inte ha lutning.
Nivåskillnaderna jag upptäckt är inte stora, men jag ser att min Billy bokhylla ser vind ut och behöver kilas på ena sidan. Det kan alltså handla om så lite som 4-5 på en meter. Nästa meter kan det luta åt andra hållet, så det är lite hit och dit men sällan mer än 5 mm.
Min fråga är om sättmassan när vi lägger klinker kommer att "klara" detta och jämna ut så att det blir rakt?
I min källare finns en liten nivåskillnad här och där. Golvet är just nu "naket", det vill säga jag har ännu inte lagt klinkers, det är bara betong. De golv jag hänvisar till nu är inte i badrum utan rum och ska inte ha lutning.
Nivåskillnaderna jag upptäckt är inte stora, men jag ser att min Billy bokhylla ser vind ut och behöver kilas på ena sidan. Det kan alltså handla om så lite som 4-5 på en meter. Nästa meter kan det luta åt andra hållet, så det är lite hit och dit men sällan mer än 5 mm.
Min fråga är om sättmassan när vi lägger klinker kommer att "klara" detta och jämna ut så att det blir rakt?
2 a på den 
Blir svårt att få till det med en massa olika nivåer på golvet , klart det går att få till det med fixen
men då ska man nog vara lite proffs
Flyt som tommib säger eller spackling av groparna , att spackla är även den delen lite
för proffs
Blir svårt att få till det med en massa olika nivåer på golvet , klart det går att få till det med fixen
men då ska man nog vara lite proffs
Flyt som tommib säger eller spackling av groparna , att spackla är även den delen lite
för proffs
Jag har som novis gått på att jämna upp långa men grunda svackor med fix. Det gick sådär. Tur det är ett förrådsrum. Flyt är även mitt råd.
Tänk på att det är olika krav på flytspacklet beroende på platta (tex kall källare).
Tänk på att det är olika krav på flytspacklet beroende på platta (tex kall källare).
Kolla på denna: https://www.bauhaus.se/kiilto-floorfix-df.html
Den kan köras med 15mm kam och flyter ut bra under plattorna.
Den kan köras med 15mm kam och flyter ut bra under plattorna.
Drygt 2 år senare och bara betong ännu?
Jag har lagt en del klinker och det är väldigt, väldigt svårt att få det helt plant med så ojämt underlag. Det går med enorma mängder tålamod och försiktighet. Större plattor (minst 30x30) är lättare att få jämna men svårt att få upp om du lägger för lite fix.
När du drar upp en platta kommer du att stöka till en eller två andra plattor som sen måste fixas om.
I mitt "värsta" rum lade jag bara 4-5 (30x60) plattor per dag så de hann brinna och inte rörde sig när jag skulle lägga nästa.
Nu finns ju också smarta nivåregleringsverktyg (rätt dyra dock) som kan underlätta men jag skulle rekommendera att flytspackla först...
Jag har lagt en del klinker och det är väldigt, väldigt svårt att få det helt plant med så ojämt underlag. Det går med enorma mängder tålamod och försiktighet. Större plattor (minst 30x30) är lättare att få jämna men svårt att få upp om du lägger för lite fix.
När du drar upp en platta kommer du att stöka till en eller två andra plattor som sen måste fixas om.
I mitt "värsta" rum lade jag bara 4-5 (30x60) plattor per dag så de hann brinna och inte rörde sig när jag skulle lägga nästa.
Nu finns ju också smarta nivåregleringsverktyg (rätt dyra dock) som kan underlätta men jag skulle rekommendera att flytspackla först...
Eller, ja, kanske inte så dyrt... https://www.biltema.se/bygg/kakling/kaklingsverktyg/nivadistansset-for-klinkerlaggning-2000035909
Haha livet kom visst emellan!!anders07 skrev:
Drygt 2 år senare och bara betong ännu?
Jag har lagt en del klinker och det är väldigt, väldigt svårt att få det helt plant med så ojämt underlag. Det går med enorma mängder tålamod och försiktighet. Större plattor (minst 30x30) är lättare att få jämna men svårt att få upp om du lägger för lite fix.
När du drar upp en platta kommer du att stöka till en eller två andra plattor som sen måste fixas om.
I mitt "värsta" rum lade jag bara 4-5 (30x60) plattor per dag så de hann brinna och inte rörde sig när jag skulle lägga nästa.
Nu finns ju också smarta nivåregleringsverktyg (rätt dyra dock) som kan underlätta men jag skulle rekommendera att flytspackla först...
Hej, som jag sa tidigare är det inga problem att lägga med de skillnaderna. Du får stryka på fix både platta och golv. Använd gärna nivåkilar för att underlätta. Jag la på ett golv som hade 15mm gropar lite här och var med 60*60 plattor. Det blev ett jättefint resultat.Lattematte skrev:
Lycka till!
Klicka här för att svara
