Byggahus.se

Hur gjuta betong i vertikalt schakt?

1. K
    Medlem Nivå 6
    Hej, ska gjuta ett vertikalt rörschakt efter ett stambyte. Gjorde ett mindre lyckat försök med att fixera en bräda framför och försök fylla med betonggröt bakom, men konsistensen tillät mig inte att hälla i det. Såg också att det svårt att vibrera ut luftbubblor om jag nu hade lyckats fylla något.
    Hur gör man enklast något sånt här?

2. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Stabbigare bruk och putsa igen. Måste hela hålrummet fyllas upp?

3. K
    Medlem · Nivå 13
    Du har ingen putsbärare så jag är tveksam till att fylla hela slitsen när det är plastmaterial, och gjuta igen i den bemärkelsen gör man inte.

Jag hade gjort något av följande;
    1. Mura igen slitsen med tunna lättbetong block < 5 cm. + spackel och ytskikt
    2. Montera "stucanet" över slitsen för att få en putsbärare och putsat om väggen.
    3. Gipsat väggen.

Hade även övervägt att sätta en renslucka på den vertikala stammen och gömma den bakom en inspektionslucka.

4. K
    Medlem Nivå 6
    Intressant. Har bara 3cm från rör till väggytan, men vad gör betong ska använda för att få det tillräckligt stabbigt/blött att stanna kvar om jag spacklar? Har maxat vattenmängden i Probau finbetong, men omöjligt få att stanna kvar på väggen.

5. K
    Medlem Nivå 6
    tänkt prova med fiberförstärkt mur och putsbruk istället, känns som det skulle kunna bättre. tänker jag rätt?

6. K
    Medlem Nivå 6
  7. K
    Medlem Nivå 6
    känns inte som det bygger upp bärigheten i väggen, utan mest är en ytbehandling?

8. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Vad är syftet då? Att täcka rören eller få bärighet i väggen?
    Räcker det inte att lägga på ett lager stadig betong och sen fylla upp det sista med puts eller gipsspackel?

9. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Använd Weber rep 45

10. K
    Medlem Nivå 6
    Hej, syftet är att täcka rören, men lika mycket att få tillbaks bärighet i väggen. shaktet var där från början, men har rivits för stambytet. Det är väl ändå väsentligt att den återställs tänker jag. Har inte kollat ritningen, men det är betonghålsten. Utgår från att det borde vara bärande. Att själva schaktet var där kanske var ett problem för bärigheten.

11. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Om schaktet har varit där hela tiden så borde det inte vara några problem med bärigheten? Annars behövs lite mer åtgärder än att bara fylla igen med betong. T ex armering som borras in i befintliga väggar.

12. K
    Medlem Nivå 6
    Hur är konsistensen på reparationsbetongen? Eller är det vattenmängden jag gör fel på?

13. K
    Medlem Nivå 6
    Ja, det utgick jag från. Så var det när vi tog ner dom tidigare rören.

14. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Det är ett lagningsbruk som du putsar dit. Så du blandar det i den konsistens du vill ha.
    Annars får du göra en riktigt tät form och gjuta med expanderande finbetong.