Golv
Namnlost: Bästa byggmästare, vi har problem! Vi renoverade allting och fick ett bra pris på fönster så vi köpte fönster och fick dom precis insatta, men hur fasiken gör vi med golvet som inte täcker ända fram längre? Finns det något snyggt sätt att lösa det på istället för att behöva byta golvet? Det kommer såklart smygar runt hela dörren, men är det snyggt att ha ända fram till
oskar.valta: [citat] Vi körde Osmos grejer och är nöjda. Jag tycker att ni gör ett bra val med att försöka bevara, det kommer att vara värt slitet när det är klart!
Mr.Segerark: Hej jag har en fråga jag har ett Skeppgolv med nåt. ek i 1 stav med gummi nåt. Parketten som jag rivit upp var limad och man kunde vrida ur parketten . Hittar inte samma fabrikat som ligger i dag men ett likvärdigt . Om jag inte vill ha nyans skillnader i parketten hur ska jag gå tillväga byta ut hela golvet? eller försöka lappa i hopp med ett annat fabrikat och slipa och lacka men risken
ToveJaensson: Hej! Radhus, byggår 1970, oisolerat betong på krypgrund. Planerar att byta golv och passa på att isolera med komfortskivor 20 mm under linoleum klick. Nu ligger det laminatgolv. Under det ligger en plast, typ byggplast. Under det något slags ludd som är fastklistrat direkt på betongen, kanske en gammal filtmatta(?), men så tunt att man kan se betongen igenom. Det finns ingen fukt vad jag
Marge Simpson: Hej tappade vin i lördags på mattan och lyckades få den på golvet också.. hur går jag bort den?? ha en trevlig kväll
qnilssonrobin: Enligt besiktningsprotokollet har de via provhål i golvkonstruktionen uppmärksammat mikrobiell lukt samt förhöjda fuktvärden uppmättes till 20%. Sedan 1977
torparavgrund: [citat] Jag såg senare även att man på paintpro.se tydligt skriver at Le Tonkinoise inte ska spädas, annat än om man tänker spruta på den. Någon som vet hur det håller sig över tid? Ser blandade resultat, från att det ger en lättskött och lackhård yta till att det nöts ned ganska snabbt men är lätt att bättra på.
Twisted: Hej, Jag har en hall som har har haft lite olika golvbeläggningar genom åren med bl.a. plastmatta limmad på spånskivorna, klinker och laminat. Nu är allt bortrensat och golvspånskivorna är det enda som är kvar. Det är 19 mm spånskivor med (vad jag kan se) c/c 400 mm. Golvspånskivorna har blivit lite illa åtgångna genom åren och alla rester av plastmatta etc. är inte helt enkel att
Kdog: Kofot är nog bästa verktyget ja, speciellt om du inte är rädd om listerna eller tänk att spara dom. Ta den raka änden och hugg in ovanifrån, sen bänder du lite och ser om spikarna lossar men var försiktig så du inte bänder på rören. När spikarna lossnat kan du släppa efter lite och förhoppningsvis tittar då spikarna igenom listen så du kan dra ut spikarna med böjda änden på
crom: Jag flytspacklade altanen igår och var lite snål från början.Jag skulle vilja spackla på lite på den sidan. 3mm till 0mm. Så kan man späda spacklet för att få det att flyta ut lättare ?
Plupp 170879: Har inte testat det där med lecakulor men här är en som testat. https://www.byggahus.se/forum/threads/synpunkter-pa-mitt-kaellargolv-platta-cellplast-lecakulor.318193/
Albinachos: Hej! Det absolut bästa är att ta bort gammal fog. Till det finns maskin som handöverfräs, sänksåg eller multimaskin med lämplig klinga. Sedan rekommenderar jag att golvet slipas och ytbehandlas. Så gjorde i alla fall jag. Det kommer bli svårt att få en jämn och fin fog i springan annars då den dels sjunker och kommer hamna överallt. Jag har jag notat 3 rum hemma, ca 30kvm. Till det
Ludde76: Ok, gör nog helt enkelt likadant. Tack för hjälpen!
tank77: [citat] Går ej att åtgärda, ibland får man stå för sina misstag!
andost: Hej Vi håller på och färdigställer vår nedanvåning med gjuten platta. På hela golvet lägger vi platonmatta som ventileras mekaniskt dvs med fläkt. Ovanpå mattan har vi tänkt xps 200 men frågan är vad jag lägger ovanpå den. På en del av golvet (hallen) kommer vi att lägga klinkers, resten parkett. Gärna oorganiska material. Fibercementskivor i dubbla lager?
Mariangel: Vi köpte för ett par år sedan ett hus som är byggt 1993, Bromölla nuvarande LB. När vi flyttade in märkte jag en höjning på två ställen, i hallen in i köket och en i vardagsrummet. Parallella från yttervägg till ytterväg. Mellan dem är det givetvis en sänkning men inte så mycket på de andra sidorna. Vad vi förstår så är golvet reglat och i stora delar av dessa dreglar av
Hass_e: Är på gång att lägga in nytt hyvlat brett grangolv på hel övervåning i gammalt hus. Vi vill ha ett ljust golv som inte gulnar. Måste man lutbehandla även ett nytt golv för att stoppa gulningprocessen? Har funderat på behandling med Osmo vitpigmenterad vaxolja och sedan ett lager Osmo olja. Men funderar även på att istället skura med vitsåpa. Huvudfrågan är om luten behövs.
FreddieSthlm: Härligt med sådan kunskap. Troligtvis hyvlingen då och inget att oroa sig över - troligen ser jag det nu bara för att det börjar bli ljust ute och det är släpljus från det stora fönsterpartiet. Skönt att det inte är nåt fuktrelaterat. TACK!
Jonathan C: [citat] Här har du lite fel, TS ska givetvis reklamera. Om han har rätt till ett prisavdrag eller inte är en helt annan fråga men en rätt att reklamera har du alltid. " Köplag (1990:931) Reklamation 32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation)."
Ted G.: [citat] Detta är din valfråga, andra människor gillar mer trägolv som vinyl och oposit. Om du planerar att installera vinyl på parketten bör du kontrollera att parkettgolvet är stabilt, lika, stabilt.
Bassrunner: Kan också vara så att termostaten är paj. Jag har bytt ut två likadana som du har för att de gått sönder.
Boolean: Yes, mycket riktigt. Var även inne på en vinkelslip men den blir ju för stor. Bra ide, tack!
raubtier: Ok! Spårskiva heter det visst. :) Fanns en annan tråd med samma fråga här: https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-kring-golvvaerme-i-kaellare.297747/
KerstinB: [citat] Vem är du? Var skulle jag hitta en egen? Man är helt utlämnad till GBR.
helengus: Hej, jag är väldigt intresserad av golvet hoppas ni har kvar det! Har själv parkett från 40 talet som jag vill bygga till. Vilken bredd är det på mönstret och vilken tjocklek är det? mvh Helén [citat]
trendig: Det är i alla fall tänkt så, alltså med dosa i golvet..