Vi är i färd med att skaffa kamin i vardagsrummet, som har ett slitet gammalt parkettgolv. Vi vill på sikt, men inte nu, byta golvet. Därför tänker vi att klinkers i samma nivå som golvet är smart som gnistskydd, så slipper man lyfta kaminen och hålla på att trixa när golvet senare ska bytas.

Huset är på betongplatta från 70-talet, och jag är osäker på hur det ser ut under parketten. Därför undrar jag lite generellt hur man går tillväga för att få till detta!

• Hur djupt ska man såga upp parketten? Antar att man tar en sänksåg och försöker att såga exakt så djupt som parketten är tjock i första passet och sen ser hur det ser ut under.
  • Under parketten finns väl någon form av reglar och isolering, hur mycket tar man bort?
  • Mot betongplattan tror jag att det finns en tunn form av isolering/fuktspärr, men är inte säker. Den låter man vara och gjuter uppepå, eller hur funkar det? Vad gjuter man på?
  • När man har sitt hål redo, bygger man någon form av sarg runt det (på insidan) så att inte flytspackel så att säga rinner iväg under resten av golvet?
Säkert dumma frågor, så upplys mig gärna vad jag tänker knasigt i så fall :) Tack på förhand!

Lägg en plåt under kaminen.
Den behöver inte ens vara fin om ni ändå ska göra om sen.
Sen när ni bestämt er för golv så kan ni välja klinkers som passar, ni blir lite friare i tanken.
Det är väldigt bra om ni pratar med installatören av kaminen så ni säkerställer att kaminen bara är att dra ut och återmontera enkelt.

Lycka till.

/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Den behöver inte ens vara fin om ni ändå ska göra om sen.
Sen när ni bestämt er för golv så kan ni välja klinkers som passar, ni blir lite friare i tanken.
Det är väldigt bra om ni pratar med installatören av kaminen så ni säkerställer att kaminen bara är att dra ut och återmontera enkelt.

Lycka till.

/W
Tack. I det inledande snacket med firman så lät det som att det var jobbigt och lite kostsamt att lyfta kaminen och hålla på, men jag har skickat frågan igen nu när vi vet vilken kamin vi ska ha (Contura 820T Style). En plåt eller annat gnistskydd uppepå golvet skulle vara enklast såklart.

B Bamboozled skrev:
Tack. I det inledande snacket med firman så lät det som att det var jobbigt och lite kostsamt att lyfta kaminen och hålla på, men jag har skickat frågan igen nu när vi vet vilken kamin vi ska ha (Contura 820T Style). En plåt eller annat gnistskydd uppepå golvet skulle vara enklast såklart.
Hej.
Givet att det inte är någon el kopplad till fläkt (vilket är plättlätt att koppla ur) och att det bara är att dra bort kaminen och väl förberett att tillfälligtvis ställa den löst i ett annat rum så tar det knappt någon tid alls.
Var noga med att speca samma golvhöjd bara, så kaminen passar vid monteringen.

Enkelt jobb för en bra firma.

/W

Och plåten skall väl ha en glasfibermatta, ca 2 mm tjock, som värmeisolering mot trägolvet.
Så hade vi det i många år i vårt första hus.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och plåten skall väl ha en glasfibermatta, ca 2 mm tjock, som värmeisolering mot trägolvet.
Så hade vi det i många år i vårt första hus.
Det har jag inte på någon av mina kaminer.
Det kanske jag skulle ha haft.....

Vi sågade parketten & golvspånskivan där vi ville ha klinkers under & runt kaminen. Under golvspånet låg det frigolit samt platonmatta.
Vi gjöt upp till lagom höjd å lade sedan klinkers.

• Gilla
Håkan Jakobsson1
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vi sågade parketten & golvspånskivan där vi ville ha klinkers under & runt kaminen. Under golvspånet låg det frigolit samt platonmatta.
Vi gjöt upp till lagom höjd å lade sedan klinkers.
Lät ni frigoliten och mattan ligga kvar och gjöt uppepå då, menar du?

• Gilla
P.Bjrk
  • Laddar…
Nej, vi tog bort det

Demmpa Demmpa skrev:
Nej, vi tog bort det
Alright, tack. Jag misstänker att jag får såga upp och se hur det ser ut och fråga om mer råd när jag vet hur det ser ut med eventuell isolering/fuktspärr. Kan mycket väl vara helt oisolerat och då känns det ju ganska straightforward att gjuta, även för en novis!

Hej.
Givet att det inte är någon el kopplad till fläkt (vilket är plättlätt att koppla ur) och att det bara är att dra bort kaminen och väl förberett att tillfälligtvis ställa den löst i ett annat rum så tar det knappt någon tid alls.
Var noga med att speca samma golvhöjd bara, så kaminen passar vid monteringen.

Enkelt jobb för en bra firma.

/W
Tänk på att skorstenen kan vara ansluten på ovansidan av kaminen för då är det inte bara att dra ut kamin utan skorstenen måste lyftas först.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja precis, denna kommer att gå rakt upp och genom två våningar. Installatören sade att det går att lyfta och hålla på, men det känns som klinkers under blir smidigast och snyggast.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.