Hej! Jag har nyligen fått min ekparkett slipad och lackad, vilket blev jättefint. Dock har det hänt en olycka, en påse som bland annat innehöll rengöringsmedel (ajax) har läckt och verkar ha tagit sig igenom lacken. Det är en sån liten fläck men den sitter på ett kasst ställe. Har ju redan lagt mycket pengar på att göra i ordning golvet. Tror ni det kan funka med oxalsyra på fläcken? Eller finns det något annat som skulle kunna hjälpa? Behöver inte bli helt perfekt men bara så att det smälter in lite bättre.

• Fläck av rengöringsmedel på nyligen slipad och lackad ekparkett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyss slipad och lackad ekparkett med en missfärgad fläck från läckt rengöringsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har läst både att det funkar för några som haft fläckar på golv/bänkskivor och även läst att det enbart ska användas på obehandlat trä eftersom det kan lösa upp färg osv.
Testa på en liten liten del av fläcken med syran och var beredd med trasa.

Annars går det att maskera av ett mindre område precis i kant med stavarna och slipa om sen på med ny lack, samma som användes till övriga golvet.
Med en 3kantsslip så borde det räcka med att slipa bort ca 10x10 eller 15x15cm.
Fråga dom som slipade golvet vad det skulle kosta att slipa bort en liten fläck, eller om dom har något tips.

Uppdatera gärna sen med hur det gick

Jag har fått för mig att oxalsyra enbart tar märken som kommer i samband med ek och icke korrosionsbeständiga metaller. Men kanske funkar.
Körde det på en ekbänkskiva där det stått en brödburk i metall som hade lämnat fina svarta märken. Det funkade kanon iaf.
Jag hade testat på ett litet område först.
Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.