Jag tänkte renovera vår gillestuga i vårt sutteränghus. Det ligger drygt 1 meter under mark.
Golvet består idag av oisolerad betong längst ner, struken men tjära och sedan uppreglat golv med nån mineralull som isolering.
Mått från betong till nuvarande golv är ca170mm.

Detta tänkte jag slita bort och vill lägga golvvärme. Har läst att det rekommenderas 200mm isolering för detta vilket betyder bilning är nödvändigt=jobbigt

Annars, funkar det att lägga 100 mm cellplast direkt på betongen, gjuta över 50-60 betong med armering, platonmatta, parkett och ventilerade lister och behålla typ samma golvnivå?

K Krewlir skrev:
Jag tänkte renovera vår gillestuga i vårt sutteränghus. Det ligger drygt 1 meter under mark.
Golvet består idag av oisolerad betong längst ner, struken men tjära och sedan uppreglat golv med nån mineralull som isolering.

Detta tänkte jag slita bort och vill lägga golvvärme. Har läst att det rekommenderas 200mm isolering för detta vilket betyder bilning är nödvändigt=jobbigt

Annars, funkar det att lägga 100 mm cellplast direkt på betongen, gjuta över 50-60 betong med armering, platonmatta, parkett och ventilerade lister och behålla typ samma golvnivå?
K Krewlir skrev:

Hej.

Jag hade samma problem som du när jag renoverade vår tvättstuga och badrummet i vår gillestuga. Jag lät betongen vara och bilade inte. Sen körde jag på en speciell skiva ifrån LK Systems (Systemskiva 30). https://www.lksystems.se/sv/produkt...system/ingjutning-i-betong/lk-systemskiva-30/

Kös gärna där för ingående info. Jag kan varmt rekommendera dessa.

Vh Alexander.

Scsi Scsi skrev:
Hej.

Jag hade samma problem som du när jag renoverade vår tvättstuga och badrummet i vår gillestuga. Jag lät betongen vara och bilade inte. Sen körde jag på en speciell skiva ifrån LK Systems (Systemskiva 30). [länk]

Kös gärna där för ingående info. Jag kan varmt rekommendera dessa.

Vh Alexander.
Hej,

ok, men la du först vanlig cellplast och sedan dessa plattor som du tryckte ner golvvärmen i eller när används dessa plattor?

K Krewlir skrev:
Hej,

ok, men la du först vanlig cellplast och sedan dessa plattor som du tryckte ner golvvärmen i eller när används dessa plattor?
Hej.

Nej jag la dessa skivor rakt på "befintliga plattan" sen så. Drog jag slang och gjöt ovanpå dessa.

Vh Alexander.

K Krewlir skrev:
Hej,

Hej.

För att förtydliga så har jag hela källaren under jord dvs inte ett sutteränghus.

Vh Alexander

Ok, Men vad jag läst mig fram till så rekommenderar man 200 mm isolering i källare för att undvika omvända fuktvanding?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.