Golv
Steelmountain2: Hej! Vi har ett vardagsrum och ett angränsande sovrum med ekparkett. Från början var det ett enda stort rum men vi satte upp en vägg mitt i för att få ett extra rum vid inflyttning i huset för 20 år sedan. Nu vill vi slipa om parketten. Parketten löper mellan rummen utan någon skarv eller tröskel. Vilket ju är rätt snyggt. Helst vill vi slipa och ytbehandla golvet i ett rum i taget
Moribusken: Hittade detta - Betongspackel https://www.jemfix.se/betongspackel-10-kg/4172/9036482/ Skulle det kunna funka om jag inte hittar expanderbetong?
hempularen: [citat] Där kommer de väldigt billigt undan.
JeppeMcKenzie: Hehe just det det hade vi nog också gjort men nu fick vi råd att vräka lite :)
parjonas: Hej! Funderar på att byta ut parketten i köket mot ett linoleumgolv, typ Forbo Marmoleum då några parkettskarvar invid en vägg har tagit stryk av husdjurskiss (kanin...). Min fråga: Hur står skarvarna på ett Marmoleumgolv emot sånt? Hittade något gammal tips om att lägg Clickguard i skarvarna. Någon som har erfarenheter? Fråga 2: Hur skulle ni täta mot vägg/golvlist? En
Henningelvis: Ni har nog rätt. Flera i området har lagt klickgolv i hallen ovanpå befintlig matta, men de golven är ju både tjockare och hårdare än vinyl. En annan fördel med att ta bort plastmattan är att jag antagligen kommer att få under det nya golvet under trappan, som i nuläget står ovanpå befintligt golv.
InsidersUnited: Du får väl se hur mycket fixrester etc du har kvar, skrapa slipa eller flyt. Få en jämn yta sedan lumpapp/foam sedan golv. Det viktigaste med projekt är inte planerande, det är att börja. ;)
stalf: Slutade med att jag köpte Weberfloor 4040 handspackel. Funkade perfekt! Lätt att blanda till, gick att mixtra lite med konsistensen och torkade snabbt.
tergo: jag skulle tro att åtminstonde hjärteväggen står på betongen , ta loss en golvlist och kolla
Isakare: Bara massa onödigt jobb att plocka bort golvet, lägg på mattan och kapa dörren några mm om det behövs.
olpo: Hur gick det @fkvist - vad gömde sig därunder? Ett originalgolv/brädgolv eller ett undergolv? Furu eller gran? Skick? Jag har själv precis köpt bostad i Birkastan och delar därför din nyfikenhet fast på eget håll. Planerar att riva upp ett parkettgolv från 70-talet för att se vad som finns bakom.
Andreas_kalmar: Slipa bort limmet sen lägg slingorna ska man bara ha bort limmet så hyr man en hilti dg150 tar typ 1 timma att slipa 5-7 m²
Nyfiknast: [citat] Det viktiga är att oavsett behandling så får det torka/härda tillräckligt sen är det fritt fram med t.ex kläder liggandes på golvet. Har själv inte lutat och såpskurat ett golv men i mina föräldrars hus hade dom sånt golv och det var väldigt härligt, det kändes rustikt och mysigt på samma gång. En jordnöt fastnade under dammsugaren vid ett tillfälle och drogs runt och
Kremble: Hallå! Jag tänkte slänga in nytt golv i fiskebåten, och jag letar efter någon plastmatta som ser ut som ett klassiskt nåtat skeppsgolv. Jag vet att Tarkett hade ett, men det verkar som om dom bytt färg på sitt. Finns det någon tillverkare som tillverkar en matta som ser ut som ett klassiskt skeppsgolv? [bild] Jag vet att det finns laminatvarianter, men det är specifikt någon
znz: hej! I have instaled laminat floor in the basement but there was a problem with the subfloor, as you can see in the picture, I am dealing with an uneven subfoor, So I had to take the laminat out and do it the proper way. Under the plastic linoleum there are 6mm wooden boards and under them 4mm of cell plast insulation , and under i see there is some kind of a sand. The question is, What can I do
Appendix: [citat] Sen är ju frågan om det är ett plankgolv eller bara Spont (underlagsgolv). Ser mer ut som spont än ett trägolv. Det är nog mekaniskt slipa som gäller tills du får bort det.
sinuslinus: Har du bild? Svårt att förstå hur du menar.
knipo: Vi har tagit fram de gamla trägolven i bägge husen vi haft. Det vi bor i nu är från 30-talet. Det blir väldigt fint efter man slipat och lackat det. Men det slits väldigt fort. Det är mjukt o blir lätt repigt, ibland djupa repor. Lacken slits bort där man går mycket. I köket är det väldigt slitet.Vi har hund o det syns tydligt. Vi skulle behöva slipa om igen nu efter knappt sex (
Nyfiknast: Med en bild så blir det lättare att ge bra svar. Men vad är syftet med reparationen? Tveksamt att lagningen blir så stark att den kan hindra vidare sprickbildning i framtiden. Och om det lagas på det sätt du beskriver så kommer det synas efteråt. Det lät även som en hel del arbete. Går det inte att lägga en matta över eller möblera om så att en bänk,skåp,fåtölj eller något
Nyfiknast: [citat] På bild nummer 2 är golvet riktigt tjusigt. Det är gran eller furu golv och dom gör sig väldigt bra med 3041 (osmo natur) har samma hemma. Rätt val helt klart Ett tips ifall du har ett rum med ekgolv ( brukar vara lagt i mönster) så kan ja tipsa om att osmo 3041 inte alls passar på det utan man gör bäst i att ta osmo 3032 matt.
Aga1981: [bild] Jag håller på att byta ut klinker golv i hallen har maskin hur mycket gamal lim måste jag ta bort eller ska jag få bort allt för att sätta på nytt lim till klinker?
Ett_unikt_namn: Tack för svar. Jag skall testa med fin roller från Anza.
Pappa1986: [citat] Då går jag på ditt resonemang. Limma med ardex är det som gäller så har man verkligen garderat sig :D Trevlig helg
Spikrätaren: Du kan med fördel avlägsna det röret! Det ger inga positiva effekter ur fuktsynpunkt. Men försök få ner fukthalten i grunden. Markplast kan göra stor nytta. Jämna underlaget o få bort allt organiskt matrial, försök att få så tätt mot grunden som möjligt. Om inte takvattnet leds bort ifrån huset eller att mark lutar mot grunden kan det vara bra första åtgärder för att skapa
Scsi: [citat] Hej. Definiera "byta rör och isolera"? Du behöver inget bygglov för att byta /renovera golvet. Sotning kostar olika beroende på vart du bor runt 300-600kr / sotning. Vh Alexander.
Amaryllis92: Nu behöver jag hjälp med fog! Vi ska ha vitt klinkers med väldigt diskret marmor mönster (så i princip vitt klinkers). Har hört att man ej ska ta vit fog. Vilken är den ljusaste fogen förutom vit och vilket märke? Silvergrå? Pärlvit?
Janne82: [citat] Hej! Har vant mig nu. Är mest på sommaren som det låter så har inte lagt mer energi på det. Tror inte det är så mycket att göra om man inte vill ta upp golvet tyvärr
tergo: om du har ca 150 mm höjd på fötterna så borde det gå ev får man hyvla lite tex kährs parkett För bräder med Woodloc® 5S-fog skall lim normalt inte användas, men i vissa fall t ex vid dörrposter och element underlättas monteringen om låslisten hyvlas ner till 1/3 och lim appliceras på den horisontella underläppen, se bild. Detta gör att brädan kan knackas in på plats.
fredrik.johansson: Ska du finkapa listerna med kap/gersåg kan du behöva byta klingan till en mer fintandad variant, de som oftast sitter på är mer för grovkap och ger mycket splitter. Laminatkap sliter också mycket på klingan.