Byggahus.se

Flytspackla del av golv?

1. H
    Medlem · 56 inlägg

h_elen_a

Medlem
    Kan man flytspackla endast en del av ett golv? Det är ett betonggolv med en spricka där ena sidan är 2 mm högre än andra sidan av sprickan. (Sprickan är ca 1½ m lång). Om man håller ut flytspackel över sprickan så rinner det väl ut åt sidorna (med lite hjälp)? Det blir väl inte så hög kant där flytspacklet slutar rinna ut? Typ ½ mm?
    Ska lägga klickgolv ovanpå.
    Förresten, måste det vara ren betong under när man flytspacklar? Det sitter lite rester kvar från en limmad matta där nu.

2. M
    Medlem · 893 inlägg

Re: Flytspackla del av golv?

Om du flytspacklar bara en del av golvet så kommer kanten där flyspacklet tar slut att vara väldigt tunn. Och där kommer den att börja spricka och smula sönder.  

Att bara flytspackla en del av golvet är marginellt mindre jobb än att spackla hela.  Att blanda till 1 eller 3 säckar på 25 kg med flytspackel är nästan ingen skillnad i arbetsinsatsen. Det blir i alla fall massor av damm coh stänk överallt efter flytspacklet.
    Tänl också på att klickgolv kräver att det inte finns större nivåskillnader än 3mm per meter (enligt DIN18202). Kolla min tidigare tråd här som heter "blir det helt plant med flytspackel" för instruktioner om hur du gör.

Du behöver inte ta bort alla limrester, men då måste du köpa en primer (limaktigt ämne som gör att flytspacklet fäster bättre till underlaget) som är gjord för att sitta fast även med underlagsrester av lim på betongen.

Vill du inte hålla på med flytspackel, så regla upp golvet med reglar och golvspånskivor eller dylikt för att få det plant för klickgolvet.

3. J
    Medlem · 443 inlägg
    återupplivar en gammal tråd.

Jag har dal på 1 cm mitt i rummet. Förstår att det är bäst att flytspackla hela rummet, men jag vill helst inte höja rummet. Det är två rum som gränsar till detta rum och jag ska lägga klinker där senare också. Går det verkligen inte att bara flytspackla själva dalen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.