Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Då går det ju inte att montera ett massivt trägolv alls. Om plåtarna ligger i glespanel täcker dessa allt trä som man skall fästa golvet i. Det ger ju sig själv att man måste fästa golvet med skruv genom plåten. Uponor har ett antal instruktioner hur man lägger rören i gles och ingen av dessa lämnar naket trä att fästa i.

[bild]
Vet inte hur det är med gles. Det här är i frästa spånskivor Tignum 17 och Uponor säger att man inte ska skruva i plåtarna ‍♂️ Men det blir 1 cm mellan plåtarna att skruva i. Dock lite svårt att se när det täcks av akustikmatta/fuktspärr.

• Gilla
Ankén
  • Laddar…
Så här.. jag mätte übernoga exakt var slingorna och vändningarna skulle ner så jag med hjälp av bredden på golvbrädorna visste exakt var jag kunde skruva och inte. Ritade upp allt noga på det gamla undergolvet.
Spåren sågades ner med 2cm bredd mha sänksåg, vändningarna fräste jag på frihand. Slingorna lades givetvis tvärs bjälkarna. Likaså trägolvet uppepå.
Plåtarna och slangen satt som en smäck.
På detta lades lumppapp och golvet som snedskruvades 60cc. För att vara extra säker ritade jag även upp slimgorna på pappen.
Jag gjorde senare likadant i hela huset utom i köket med riktigt bra resultat. Förstår inte varför man inte skulle kunna skruva genom aluplåtarna. Det gick iaf skitbra. Använde dock inte uponor.

• Gilla
enilsson85
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.