Jag vill ha svartvit-rutigt golv i köket (ovanpå lineoleummatta) men är student så budgeten är minimal. Har tyvärr inte råd med de varianter av rutigt golv som finns på marknaden (tex Tarketts vinylgolv eller annat nytt från butik). Jag ser ofta begagnat klickgolv/trälaminat-skivor som skänkes eller säljs billigt i min stad. Jag funderar på om man skulle kunna kapa "klickgolvs-brädorna" till fyrkanter, måla de tillskurna bitarna i svart/vitt, och sedan lägga på plats så som man lägger klickgolv.

Är det någon av er mer kunniga som ser några hinder med ovanstående lösning?

L LillaMy_ skrev:
Jag vill ha svartvit-rutigt golv i köket (ovanpå lineoleummatta) men är student så budgeten är minimal. Har tyvärr inte råd med de varianter av rutigt golv som finns på marknaden (tex Tarketts vinylgolv eller annat nytt från butik). Jag ser ofta begagnat klickgolv/trälaminat-skivor som skänkes eller säljs billigt i min stad. Jag funderar på om man skulle kunna kapa "klickgolvs-brädorna" till fyrkanter, måla de tillskurna bitarna i svart/vitt, och sedan lägga på plats så som man lägger klickgolv.

Är det någon av er mer kunniga som ser några hinder med ovanstående lösning?
Ja problemet jag ser är att du kapar bort klick-funktionen på kortändorna på brädorna. Har du inte 100,00% slätt golv under så kommer du snabbt märka att kortändorna kommer att röra sig upp och ner i förhållande till varandra och ge gnissel och obekväma kännbara skarvar. Risk också att de glider isär över tid. En mer hållbar lösning tror jag i så fall är att först lägga ett golv så som det är tänkt och läggas och sedan maskera och måla rutorna i efterhand, som när man målar rutor på gamla trägolv.
Ska det vara ännu mer budget kanske du kan måla direkt på befitligt golv? En bra slitstark golvfärg är iofs inte gratis heller. Att lägga in en ny rutig plastmatta är också ett relativt billigt alternativ

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.