Hej. Har ett gammalt furugolv i den blivna tvättstugan. Jag ska lägga in en våtrumsmatta där och min mattläggare säger att jag lär flytspackla jämt eller lägga golvspån. För att få ett jämt golv utan sprikor.

Min tanke är att lägga ameringsnät sen fästa el golvvärmeslinga på armeringsnätet och sen flytspackla över allt mdd fibersärstärkt spackel.

Min fråga får man göra så? Får jag lägga el golvvärme på ett trägolv? Utan att det kan bli för varmt?. För annars kommer jag bara flytspackla golvet och det känns som att det kommer bli kalt på golvet då?

Golvet som är nu är trägolv.(furugolv) med spånfyllt trossbotten.

Alternativ 2 är att riva upp golvet och skotta bort spånet och gjuta med eps och sen golvvärme och flyta. Men det känns som mycket jobb som jag inte har tid med.

Vad säger ni om första förslaget. Går det?

/E

T
Ja, det funkar bra att göra som du har tänkt(y)

okej det kan inte bli för varmt på trägolvet då utav golvvärmen?

E Elutte skrev:
Nej.
Spacklet som slingan värmer blir väl som högst 30 grader. Trä tål lite mer än så.

Ja det antänder väl vid ca 300 grader och det hoppas vi inte du tänkt ha på golvet.

T
E Elutte skrev:
Nej, elslingan ligger ju inte ens direkt mot trägolvet då du har lagt armeringsnät först. Annars kan man fästa elslingan direkt mot trägolvet men kolla alltid om slingan är godkänd för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.