Byggahus.se

Knarrande golv i 80-tals hus

1. J
    Medlem · 39 inlägg

Jnyman

Medlem
    Vi har stört oss på knarrande golv sedan vi flyttade in. Golvkonstruktionen är uppbyggd enligt följande: Betongplatta, Åldersbeständig plast, frigolit, flytande golvspån och sen parkett.

Knarret finns i hela huset ska tilläggas, en del är från parketten men en del härhör från golvspånet. Det känns som det är skarvarna i spånskivorna som knarrar.

Vi sågade upp längs kanterna i ett rum vi gjort i ordning ( fock verkade det redan vara gjort bitvis) och det verkar ligga lumppapp mellan spånet och frigoliten. Knarret blev lite bättre men känns som det bara var knarret i parketten som försvann iom ny parkett.

Vi funderar nu på att endera byta golvspån till nytt och hoppas det hjälper alternativt limma & skruva golvgips på befintligt när vi aka byta parkett i övriga delar av huset. Vilket alternativ tror ni är lämpligast?

2. J
    Medlem · 39 inlägg

Jnyman

Medlem
    Följer upp lite, jag tog bort delar av parketten i klädkammaren och knarret verkar komma från spånet. Vissa väggar verkar vara uppsågade.

Spånet är 18 mm så ett 22 mm golvspån bör ju ta bort en del av knarret då det är drygt 80 styvare i böj.

Innan jag tar bort det ska jag prova att skruva fast en gipsskiva (vanligt gips då det är det jag har hemma).

Andående läggning av flytande golvspån antar jag att man bör ha liknande spel som för parkett mot kanter? Men hur gör jag mellan rum, ska jag lägga ihop det som man gör med parkett?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.