Okarlsson
Okarlsson: [citat] Detta låter mer rimligt. Och att en egenföretagare kan tjäna pengar håller jag med om och det kan man ju ärligt göra i vilket yrke som helst.
35 svar · 5,7k läst
·
T
tank77: Jaha, en garageplatta, samma platta hittar du för 65 kr/m² på Hornbach. Helt okej platta för att vara så billig. 30-40 timmar i åtgång.
3 svar · 2,3k läst
·
K
krilledill: Tänkte först hårdare än s80 , men det är svårt att hitta här i kring....
1 svar · 883 läst
Tazzer
Tazzer: Toppen, tack så mycket.
8 svar · 2,3k läst
TheGymRam
TheGymRam: Hej, som synes på bilderna på golvet så vill jag flyta/spakla ut det, vad bör jag använda mig av?
0 svar · 731 läst
·
BirgitS
BirgitS: Vill man veta om det är asbest eller inte så kostar det ju bara några hundralappar att skicka in ett prov.
6 svar · 2,5k läst
·
Karlia
Karlia: Svårare ändå att ta bort list som är fastspikad och limmad :D Får se hur jag gör nästa gång, då var i hyresrätt där listerna var spikade rätt igenom och limmade. Bra tillfälle att lära sig! Här har golvet legat sedan 1962 men ser fortfarande bra ut, så jag ser inget behov av att byta. Listerna har blivit ommålade någon gång så de ser också bra ut.
9 svar · 9,3k läst
·
K
katten12: Ska lägga nya golv i hela huset. Blir laminatgolv i en prisklass på ca 100-150 kr i hela huset förutom i köket där det blir ett lite mer påkostat pergogolv för 250. Huset är byggt 1990. Det ska vara gjuten platta som grund. Idag ligger det "Mjuk" plastmatta överallt som är fastlimmad i spånskivor. Har förstått att man kan lägga laminatet rakt ovanpå plastmattan fördelar/nackdelar
0 svar · 2,1k läst
J
Jnyman: Okej, nu fattar jag. Du flytspacklar plattan och sen cellplasten+spån? Fick hem 120 kvm spån förra veckan och har bytt ca 70 kvm i helgen. Funderade på att byta cellplasten men det hade blivit lite väl mycket jobb. Vilken tjocklek hade du på cellplasten?
39 svar · 7,8k läst
·
Vermilion
Vermilion: [citat] Självbärande. Nu kommer massan läggas på ett golvs som redan är bärande. Med en bra primer undertill och ett 2 cm lager flytspackel ovanpå så har jag svårt att se hur de ska torka för snabbt :)
8 svar · 5,6k läst
T
tompaah7503: Köpte för en tid sedan ett par hundra kilo varierade plattor på loppis. Bland dem finns en sort märkt Ifö som jag känner igen från offentliga miljöer byggda kanske 1940-1970-tal. Men vad är det för material? Delade på några plattor med diamantklinga på vinkelslipen för vi håller på att lägga dessa på ett golv. Skulle nästan sagt att det liknar betong mest. [bild] [bild]
0 svar · 919 läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Behöver inte vara 100% rent men bort med allt löst sen rygga upp resten med riktigt grovt papper typ 24 på en roterande maskin och se till att fästa näten ordentligt
1 svar · 2,1k läst
·
B
BosseHansson: Det är nog fler parametrar man behöver ha in. Förutsättningarna i backen är väl en. Men det är väl värre om man har organiska material i källaren. Problemet borde även bli med isolering, även att fukten skall tryckas mot rum som inte är uppvärmda. Kan inte påstå att jag såg spår av något av dessa innan jag själv fixade golvvärme i de rum tidigare ägare inte gjort.
5 svar · 2,5k läst
C
Celian: [citat] Fint golv! Vi har ett liknande kök, färgmässigt, och letar golv. Hos oss ligger det gamla undergolvet men det är bra slitet nu. Funderade på att måla, men vill ha lite mer lättskött. Vad valde ni för färger på golvet? Lite svårt att se på fotot, men väldigt snyggt.
10 svar · 15,1k läst
·
E
Ett_unikt_namn: Hej, Jag kan inte hitta en ljus utsågad tröskelplatta i ljus ek. Tänkte något i stil med: https://www.byggmax.se/tr%C3%B6skel-sl%C3%A4t-br-johansson-p6615054#914=33279 men denna passar ej ihop med golven...annan nyans... Vad har jag för alternativ, kan lasyrfärg vara något? Hur gör man träet ljusare? Är det OK att ha tröskelplattan i en annan nyans än golvet?
0 svar · 1,5k läst
En apelsin
En apelsin: Låter jobbigt. Sprid ut där fläcken var och där det luktar mest. Stäng dörren. Vänta. Dammsuga. Testa även att ställa ut många skålar med ättika i hela rummet och stäng till.
3 svar · 2,3k läst
En apelsin
En apelsin: [citat] Vill tipsa om den här tråden. Jag ställde en liknande fråga i forumet för en tid sedan. Jag har gått ifrån idéen och väljer ett annat alternativ till mitt loft. Tycker tyvärr att det är lite för mycket: "välj nåt annat istället", "plywood är fult" och andra helt oväsentlig kommentarer i båda trådarna istället för konkreta tips. Det är såklart fullt möjligt att
14 svar · 3,1k läst
·
D
D3nn05: På tal om något annat. Går det få nått på försäkringen för detta? Eller dolda fel? Man går ju inte direkt och river mattor på visningen.
16 svar · 3,7k läst
·
D
Daoe: Har inte furuparkett men kan starkt rekommendera Tarkett Shade (Ek CREAM WHITE TRES 3-Stav). Dyr men riktigt fin och motståndskraftig mot slag och verkar svår att slita ut.
1 svar · 1,5k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Precis min inställning, det brukar bli bäst så :-)
25 svar · 6,2k läst
L
Lars798: Vi har ett gjutet mellanbjälklag där det skall läggas LG spårade spånskivor. Vad är att anse som normalt, att dessa läggs löst eller limmas mot betongen? Det skall sedan läggas trägolv.
0 svar · 561 läst
eko_linoleum
eko_linoleum: [citat] Låter ju allra mest vettigt och så får det bli, tack för input och trevlig helg :)
7 svar · 1,2k läst
·
J
Jens33: Hej Jag krypgrund och ska lägga om golvet. Det står i golvtillverkarens manual att man ska sätta en 2mm tjock ångspärr på golvet alltså under unlagsfoam. Det ska vara 20 cm överlapp och 2 cm uppvikt mot väggarna. Det är spånskivor på golvet. Blir inte spånskivorna och bjälklaget fuktiga om man stänger ut fukten på det viset ?
0 svar · 522 läst
A
Albin_H: Hej! Jag fick riktigt bra respons och förslag på en tidigare fråga så tänkte försöka igen. Vårt trägolv har över tid fått en del märken som inte kan skrubbas bort. Har ni tips på medel som kan användas? Alt. behandling. [bild] Tack för hjälpen!
0 svar · 764 läst
·
N
Nove: Kan också se dessa, han använde en valsslip(?), kantslip, rotex och något jag inte sett tidigare med fyra rondeller, osäker på var han använde den. tror att han städade ordentligt men har lagt på för mycket vax, använde roller.
2 svar · 2,4k läst
·
N
nwin: Förvisso tycks det ju endast gälla våtrum. Men då lasten från klinker är densamma så bör det ju vara en rimlig rekommendation för bärighet även i andra rum? Eller finns det en anledning till att det kravet skulle vara mera strikt i ett våtrum, känsligare för nedböjning pga. tätskikt? Finns det annars någon som kan komma med rekommendation på val av primer och flytspackel?
5 svar · 1,9k läst
K
kent_n: Är svårt att säga. Tror det bästa är att gjuta in slingor. Men eftersom det finns lite osäkerheter när den ursprungliga plattan gjöts i mitten på 70-talet så känns detta som helt rätt väg att gå.
4 svar · 1,2k läst
·
F
fiskbuggaren: [citat] Hoppade han över mellanslipningen igen? Så märkligt.
6 svar · 11,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Har stött på golv där båda brädorna har not och sedan sammanfogats med lös fjäder
3 svar · 2,5k läst
Hep
Hep: I samband med en vattenskada i köket plockade jag upp och lagrade just ett sådant Kährs-golv du nämner under tiden köket torkades. När torkningen var klar la vi tillbaka golvet utan problem. Ett par nya brädor köptes istället för de som varit blötast. Något år senare gjorde vi om hela köket och då var färgen helt fel. Vi plockade upp golvet igen och gav det till en kompis, som nu
9 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.